Бала тыңдамай ма әлде ата-ана естімей ме?

218

0

Бүгінде ата-ана мен бала арасындағы қарым-қатынастың үзілуі  қоғамдағы өзекті мәселенің біріне айналды. Кейбір ата-ана «балам тыңдамайды», «айтқанды істемейді», «өзімен-өзі» деп жиі шағымданады. Ал баладан «мені түсінбейді», «үнемі ұрсады», «менімен сөйлеспейді» деген ішкі наразылық байқалады. Бұл – диалогтың үзілуінің айқын белгісі.

Алайда психолог маман ре­тінде «Бала тыңдамайды емес, өзін тың­датуға тырысады» деп айтар едім. Бұл – сигнал. Бала – бізге айна. Бала тың­­дамайды емес, естілмей жүр. Психо­ло­гиялық тәжіри­бемде ата-ана­лар­дың бала тәрбиесінде қа­те­лік­терге жиі ұрынуы баланың эмо­циялық қажеттіліктеріне назар аудармауымен байланыс­ты деп тұ­жырымға келдім. Көп жағдайда бала ата-ананың сөзін емес, оның қарым-қатынас сти­лін, үнін, көзқарасын, эмоция­лық реңкін қабылдайды. Егер ата-ана баланың ішкі жан дү­ние­сіне терең бойламай, тек сыртқы тәртібіне назар аударса, бала «ес­тілмей» қалады.

Балаға бағытталған нақты диа­логтың орнына бұйрық бе­реді, қор­қытады немесе өзге балалармен салыстырады. Ал бұл баланың өзін бағалауына кері әсер етіп, ішкі күйзелісін арттырады. Диалог бір­жақты болған жерде байланыс үзіледі.

Диалог – тек сөзбен емес, жү­рекпен тыңдау. Баланың бо­йындағы агрессия, тұйықтық, эмоциялық тұ­рақсыздық – оның отбасындағы естілмеген да­уы­сының айғағы. Шынайы диалог – бұл тыңдау, түсіну, қабылдау, көзбен байланыс орнату, эмо­циялық жанашырлық. Осы орайда баланы тыңдауға және байла­ныс орнатуға көмектесетін, өз тәжіри­бемде ата-аналарға жиі ұсынатын  5 маңызды қадамға тоқталайын.

Бірінші физикалық тыңдау емес, эмоционалдық тыңдау, яғни баланың тек сөзін емес, сезімін тыңдаңыз. Бала «Бүгін мектепте жаман болды» десе, «Жарайды, болады ондай» демей, «Саған не ауыр болды?» деп эмоциясына үңіліп, сөйлесу қажет. Екіншіден, ықыласпен тың­дау. Бала сөйлеп тұрғанда телефонға немесе басқа нәрсеге алаңдамай тыңдау баланың өзін маңызды сезінуіне оң әсер етеді. Бұл – өз-өзіне деген сенімділік негізі.

Үшіншіден, үкім емес, түсі­ністік орнату, яғни «Сен дұрыс айтпадың», «Олай жасауға болмайды» деген үкімдер емес, «Сен неге солай істе­дің деп ой­лайсың?» деген сұрақ ар­қы­лы сөйлесу. Одан әрі жазалау емес, тілдесу. Қатал сөз емес, диалог құру маңызды. Се­бе­бі кіш­кентай бала да өзін тыңдалған, қабылданған адам ретінде сезін­гісі келеді.

Соңғысы тыңдай отырып, бағыт беру. Бұл – ата-ананың  ба­лаға қы­сымсыз ықпал етуінің ең нәзік фор­масы, яғни, бала өзі­нің еркін біл­діріп, эмоциясын бөліскен сәтте оны тоқтатпай, толық тыңдау, ал тың­дап болған соң ғана ба­ғыт, сұрақ немесе ұсыныс айту ата-ана ретінде ба­ланың шекарасын бұзбай, өз бетінше шешім қабыл­дауға кө­мектеседі.

Мысалы, 13 жастағы жасөс­пірім қыз анасына қарсы шыға береді, ештеңе айтпайды, оқ­шау­­ланып жүр. Ата-ана «қы­ңыр, тыңдамайды» деп ойлай­ды. Ал талдап қарасақ, бұл – ата-ана мен бала байланысының  үзі­луінің көрінісі. Жасөспірім өзін естілуге лайық емеспін деп се­зінеді. Психолог маманның  ке­ңесі ретінде ұсынамын. Ата-ана қыз балаға ашық сұрақтар қою қажет. Мәселен  «Мен саған көмектесе аламын ба? Бүгін се­ні не қуантты?  Не ренжітті? Қа­­зір өзіңді қалай сезініп тұр­сың?» деген секілді. Олармен сөй­лесу, пікі­рін тыңдау, мақ­тануға, ренжуге мүм­кіндік беру, өз пікіріңізді ұсы­нып көру, бә­рі маңызды. Бұл – қа­рым-қа­ты­насты қалпына келті­рудің ал­ғашқы қадамы.

Қорыта айтқанда, бала – тың­да­майтын жан емес, тек естіл­мей жүр­ген жан. Қоғамдағы бала тәр­биесі дағдарысқа ұшырап отыр десек, оның негізгі себебі – ата-ана мен бала арасындағы бай­ланыстың әлсіреуі. Бұл – тек отбасылық мәселе емес, бүкіл қоғамның жауапкершілігі. 

Ата-ана болу – тек бағып-қағу емес, бала жанына серік бо­ла білу. Біржақты талап емес, екі­жақты диа­лог құру қажет. Бала – бізді тың­дауы үшін, біз де оны ести білуі­міз маңызды. Ба­ланы  кім естіп, тың­дай алса, ол сол адамға барынша  жүрегін, сау қарым-қатынасқа жол ашылары сөзсіз. Ендеше, ата-ана, бір сәт балаңызды бауырға басып, құлақ түріп, ішкі дүниесімен сыр­лас­қаныңыз жөн.

Раушан МҰСТАФАЕВА,

облыстық психологиялық қолдау орталығының

«Психологиялық жұмыс» бөлімінің меңгерушісі