Менің театрым

190

0

Жақсылық Түменбаев: Бұл пьесаны сахнаға шығару үшін үлкен мәдениет керек және ер­теңгі көрерменді де мәде­ниетке жете­лей­тін дүние болғалы тұр. Маған ұнады. Жібек жақсы, өз рөлін шебер меңгерген. Бірақ танымал артисіміздің сөзінен жа­ңылып, кібіртіктеген жері ұна­майды. Тұрысжан Айнақұлов әдет­тегідей өзінің үлкен шебер екенін танытты. Тек жастық уыт жетпей жатыр. Маған ұнаған та­ғы бір актер ол – Бақытбек, Қуантайы жақсы. Бақытбекке қо­рықпай үлкен рөлдерді жүк­теуге болатынын танытты. Жал­пы бұл көрерменді әдемі се­зім­ге бөлейтін спектакль болып шыққан.

Тынымбай Нұрмағанбетов: Сахнада өне бойы адам жанының тербелісін ұстап тұру – өте қиын шаруа. Соған қарамастан спектакльге қатысқан әрбір актер өзіне жүктелген рөлінің сал­ма­ғын жақсы түсініп көрсете біл­ген. Нарқоспақ – Бағила дуэ­ті өте табысты деуге лайық. Ак­­терлер сөздің ішкі жанын ашып, кейіпкер психологиясын жеткізуге ұмтылады және сол бағытта табыссыз емес. Әсіресе, Ләззат, Қуантай. Суретшінің ең­бегі де өте әдемі. Біз Хұсейнді осындай қиын шығарманың кіл­тін тауып, сахнаға шығарғаны үшін құттықтаймыз.

Жарылқасын Үмбетов, об­лыс­тық мәдениет басқармасы­ның бастығы:

Ең бастысы, спектакльді біз­дің көрермен жақсы қабыл­дайтын болады. Актерлердің ше­берлігі осы қойылым үстінде біраз өскендігі байқалды. Бұл –режиссердің еңбегі.

Лев Николаевич Жигалин: Мен бір апта ішінде түйгенім, Жоғарғы режиссерлер курсының түлегі Хұсейн Теміров жақсы ұжымға тап болған екен деп отырмын. Дегенмен режиссерге труппамен әлі де көп жұмыс істеуге тура келеді. Актерлердің үнді пайдалану, сөзді үннің әуен­ді ырғағымен жеткізе білу ба­ғытындағы кемшіліктері үне­мі режиссердің қаперінде бо­луы керек деп ойлаймын. Сахнаны жарықпен қамтамасыз ету мәселесі де шешімін тап­паған сала ғой деймін. Спек­такльдің ше­шімі барлық компанент­тер­ден тұрады десек, актер­лер­дің табыс­ты еңбегімен қатар, су­ретшінің көркемдік шеші­міне де тікелей байланысты. Суретшінің станокты қанатқа ұқсатып жа­саған бейнесі көп нәрсені айтып тұр. Нияз – ұша алмайтын қарабайыр тұлға, ал Ләззат болса қандай қиындықтар кездессе де соны жеңе отырып ұзаққа, алысқа самғайтын кейіпкер. Режиссер осы­ның бәрін бір жүйеге кел­тіріп, сахнадан адам қарым-қа­тынастарының рухани биік дә­режесін көрсете білген. Мен өз шәкіртімді табысымен құт­тықтаймын.

Сонымен премьера өтті

Мамыр айында Мәскеуде спектакльдің макетін, эскиздерін алып барып, диплом қорғап қайттым. Андрей Александрович қолыма қызыл мұқабалы куә­лік беріп тұрып, өзінің жү­рек­жарды ықыласын айтты: «Қымбатты шәкіртім! Сен дү­ниедегі ең қиын, ең қауіпті ма­мандықты иеленіп барасың. Творчестволық табыс тілеймін. Ол үшін ең әуелі денсаулық керек. Жүрегіңді сақта. Ең бастысы, шаршама. Ни пуха тебе, ни пера!». Ұстазыма рахметімді, қайта-қайта алғысымды жаудырып, оқу бітіріп, елге оралдым.

Тастан А.Тоқмағанбетовтың өлеңдері мен фельетондарын қо­сып әп-әжептеуір спектакль шығарып, Сыр елінің арқалы ақынын, ақынымен бірге оның тыңдарманы, оқырмандары бол­ған көпшілікті бір қуантып тастады.

Екеуміз де тоқ­та­мастан, Тас­тан Сафуан Шай­­мер­деновтің «Әнім сен едің» драмасын, ал мен Оразбек Бо­дықовтың «Нар­тай» спек­так­лін қоя бастадым. «Әнім сен едің» Сафуанның «Қарғаш» по­ве­сінің драмалық нұсқасы болатын. Содан автор тәп-тәуір пьеса жасапты, әсіресе пьесада жас қыз Қарғаштың өмірін, қилы тағдырын дөп басып, шындықпен көрсете білген. Қарғаш рөлінде М.Әуезов атын­дағы академиялық театр студия­сын бітіріп келген Кәмилә Әб­жанова өнер көрсетіп, қабі­летті жас екенін байқатты. «Әнім сен едің» театрымыздағы сәтті спектакльдердің бірі болды.

Ал «Нартай» спектаклі сәтті болды деу қиындау. Нартайды ойнаған Тұрысжан Айнақұлов ақынның драмалық ситуацияларын көркемдік әдіспен жеткізе білгенімен, оның жырын өз дә­режесінде айта алмаған еді. Ал жыр болмаған жерде, спек­такль­дің сәттілігі туралы әңгіме қозғаудың өзі артықтау деп ойлаймын.

1973 жылы Әлия Арыс­бай­қызы бәрімізді қуантып, оқуын аяқтап, ортамызға оралды. Және жалғыз өзі ғана емес, Ас­қарбек Сейілханов деген курс­тасын отбасымен бірге ала келді. Асқарбек артист болып қабылданды да, жолдасын режиссердің көмекшісі етіп ор­наластырдық. Мен болсам то­лық режиссураға ауысып, спек­такльдерді режиссер ре­тінде қойып жатқан кезім. Әлия екеуміз оқуымызды да аяқсыз қалдырғанымыз жоқ, сыннан сүрінбей өтіп, отбасымызды да сақтап қалдық.

Енді тек шығармашылықпен айналысатын уақыт туды. Назарым Сәкен Жүнісовтің «Қызым, саған айтам» драмасына түсті де, рөлдерге оқу бітірген жас­тарды алып, жұмысқа кірістім. Институттың дәмін татқан Ш.Әб­дібаев, Р.Түгелбаева, Ә.Арыс­баева, А.Сейілханов, М.Әуе­з­ов театрының студиясын бі­тірген Ұ.Баяділова, Я.Халы­құлов, А.Елемесова болашақ туын­дымның негізгі кейіп­кер­лерін сомдайтын болды.

Драманың айтайын деген ойы бар да, композициялық құ­рылымы шашыраңқы. Әсем де талдырмаш, бүлдіршіндей Рәзия «Офицерлер үйіне» биге барып жүріп, соғыстан батыр болып оралған үлкен үйі бар, қаладағы ресторандар мен асханалар тре­сінің бастығы Мұратпен танысып, көп ұзамай оған күйеуге шығады. Күнде думан, күнде тойдан жас арудың басы айналып, тұрмыс құрудың тәттілігі осы шығар деп ойлайды. Мұрат қызметтен бас тартып, соғыстан бұрын оқыған аспирантурасына қайта оралады. Бұрынғы сауық сайраннан, келімді-кетімді құр­быларынан айрылған Рәзия суы­нан айырылған балықтай тұр­мыстың бұл өзгерісіне көндіге алмайды. Мұратты би алаңына сүйрегенмен енді оның ол жаққа барғысы жоқ. Рәзия енді жалғыз қыдырыстайтынды шығарды. Шүйкетай деген құрбы тапты. Мұрат диссертация тақырыбына сай ауылға кетіп, Жәкуда шо­пан­ның үйіне тұрақтайды. Рәзия думанын тоқтатпайды, Мұраттың соңынан ауылға барғанмен, онда да байыз таппай жаңа танысы Құмармен Алматысына қайта оралады. Ақыры Мұраттан ажырасып, біржола ойын-сауықтың жолына түседі. Мұрат Жәкуда шопанның қызы Шәрипамен бас қосады. Рәзия Құмармен тау шатқалынан бензовозға мініп қайтқан жолы машинаның тормозы ұстамай аварияға түседі. Машина езіп кеткен екі аяғын әуелі тобықтың тұсынан, екінші рет тізеден жоғары кесіп, жарымжан болып қалады. Бірақ ауруханада жатып, Сәуле атты қызды дүниеге келтіреді. Оны тәрбиелеп өсіреді. Бұрынғы науқасы қайта шығып, Рәзияға тағы бір операция жасалмақшы. Осы тұста Сәуле шешесінің 18 жыл бойы пенсия деп келгені, Мұраттан келіп тұрған алимент екенін біліп, онымен кездесіп, айыбын бетіне басып, соңғы алған алиментін тастап кетеді. Бұл қылығын Рәзия естігенде соңғы операциядан аман қал­май­тынын білген ана өмір шын­дығын Сәуленің алдына жайып салады. Рәзия операция үстінде қайтыс болып, бейіт басына келген Мұрат пен Шәрипа жын­дыханадан қашып шыққан Құ­мар­мен кездеседі. Бір кезде дүниені оңды-солды кешіп жүрген ол, бүгін қолын жайып қайыр сұрап жүр. Осы жерде тағы бір шындықтың беті ашылады. Сәуле Құмардың қызы екен. Бірақ Сәуле оны емес, Мұ­ратты әке деп танып, Мұрат пен Шәрипаның құшағына енеді.

Шығарманың сюжеттік желі­сі осындай. Енді артистермен бірге пьесаны талдауға кірісеміз. Басты оқиға – Рәзияға бір са­ғаттан кейін жасалатын соңғы операция. Рәзия операцияға де­йінгі қалған уақытта Сәулеге бар шындықты айтып, арылып-араздасып үлгеруі керек. Рәзия өз өмірінің бар шындығын қы­зына жасырмай айтады. Осы жерде спектакльдің негізгі идея­сы да айқындала түседі. Рухани жұтаңдық рухани қасіретке жетелейді.

Енді артистермен қойылым­ның іс-харекеттік жүйесін тал­дауға кірістік. Тағы да сол қиын­дық, әрекет жүйесін табу­дағы жүйесіздік алдымыздан шықты. Тіпті оқу бітіріп келген жастардың өзі де әрекеттен гөрі сезімдік қасиеттерге жиі жү­гінеді. Білімі болмаса да Шүй­кетай бейнесін сомдаған Қазақ ССР-ның Халық артисі Шолпан Бәкірова мен Құмар рөліндегі Серік Шотықов бі­лім­ді жігіттерден гөрі әрекетке жақындау. Ауыл сахнасындағы бір көрініс. Жәкуда қойшы келіп қарлы боран басталғанын айтып, қызы Шәрипадан көмек сұрайды. Шәрипа киініп әкесіне көмекке шығады. Шинелін жамылып Мұрат та көтеріледі. Зоо­техник Құмардың бар ықыласы Рәзияда. Бұл сахнадағы оқиға сырттағы боран болса, негізгі әрекет те сыртта өтіп жатыр. Ол – қоралы қойды құтқару. Ал Құмар мен Рәзияның әрекеті қандай? Артистердің жауабы:

– көңіл көтеру;

– билеу;

– танысу.

Бұлардың бәрі жеке қимыл­дар, ал осы қимылдардың бәрін біріктіретін іс-харекет қандай? С.Шотықов осы жерде ерекше ой айтты:

– Екеуінің әрекеті Пушкин­нің «пир во время чумасына» ұқсайды.

– Дұрыс айтасың, Секе! Бұ­лардың әрекеті соған жақын: жұт боларда атан түйе ойнақтаудың кері, яғни би жарысын жасап жақындаса түсу. Сыртта боран, ана үшеуі ажалмен алысып, қой соңында жүр. Ал бұлар болса «би жарысын жасау» арқылы көңіл көтеріп те жатыр, танысып та жатыр, ал көрініс соңында екеуінің бірге кететіні тағы бар.

Тағы бір сахна. Шүйкетай мен Рәзия тойға баруға дайындалып жатыр. Оқиға – Мұраттың ауылға баруға жолдама алуы. Әрекеті – Рәзияны ауылға баруға көндіру. Шүйкетайдың әрекеті бұған қарама-қарсы – «екеуін оңаша қалдырмау», ал талдай бастағанда артистер тарапынан нақты жауап жоқ.

– Рәзияның ұрыс шығаруы;

– Шүйкетайдың Мұратты айып­тауы;

– Мұраттың бостығы ма?

Осылайша кете береді. Бірақ әрбір сахнаға лайықты дәлме-дәл іс-харекет жүйесін таппайынша алға жылжу жоқ. Әрекет – сол сахнаға жан кіргізетін негізгі тұғыр. Демек әрекетті табу – спектакльді қозғалысқа енгізудің басты шарты. Бәріміз де Рәзияның іс-харекеті – оның әдейілеп бетбақтық жасауы деп түйдік. Мұраттың айтқанына көнбей, өз ойын іске асыру үшін ол осы әрекетке барады. Ал енді әрекеттік жүйені анықтап, этюд арқылы репетицияға қызу кіріскен кезде негізгі рөлдегілер өзінің мектеп көргендігін танытты. Сол сахнаның оқиғасын, іс-харекетін анықтай отырып ак­тердің өз сөзімен этюд жасау актерлерге еркіндік беріп, олар­дың кейіпкер қасиетін тезірек ұғынуына мүмкіндік жасады.

Әлияға өмірге жеңіл қарай­тын, тек өзі үшін ғана өмір сүруге дағдыланған Рәзияны ойнау көп ретте қиынға соғып жатты. Ол бірінші кезекте кейіпкерінің рухани болмысын игерудің орнына оның сыртқы келбетін жасауға барын салды. Актриса Рәзияның ойнақылығын, сылқымдығын, бишілігін меңгеріп барып, оның ішкі драмасын ашуға кірісті. Бұл ізденісі оны сәтті бейне жасауға жетеледі.

Серік Шотықов пен Шай­тұрсын Әбдібаев бір рөлге – Құмарға түсті. Екеуі қатар репетиция жасап, шығармашылық бәсекелестікте бейнелер сомдай жүріп, мәре сызығына жа­қын­дағанда Серіктің Құмары спектакль табиғатына жақынырақ болып көрінді. Мен премьераға Се­рікті жібердім. Шайтұрсын ма­ған қатты ренжіп, рөлге бір рет шықты да, сосын ойнамай қойды.

«Қызым, саған айтамның» премьерасы өтісімен негізінен сол құрамда жергілікті автор Саид Баязитовтың «Ақмоншақ» пьесасын қолға алдық. Ал Тастан Өтебаев Зейнолла Шүкіровтың «Апама жездем сай» комедиясын қоятын болды. Арнайы тапсырыс болды ма, әлде сәті солай түсті ме, екеуміз де жергілікті авторлардың шығармасын сах­налауға кірістік. «Ақмоншақ» Қызылорда қаласындағы алып құрылыстың бірі – целлюлоза-картон комбинаты туралы жазылғанымен, шығарманың негізгі тақырыбы – жастардың өз орнын табу жолы, олардың жалынды махаббаты жайлы болатын. Бірақ сюжеттік желісі шашыраңқы, автор көп жайды бір пьесаға сыйғызуға тырысқан. Автормен премьера шыққанша жұмыс істеп, пьесаны дайындық барысында қайта жазып шығуға тура келді. Актер ойынында өндіріс бірінші планға шыққан соң (суретші С.Пірмахановтың ұсынған шешімі де құрылыс алаңы болатын) репортаждық сарын, ритмге құрылған диалогтар басымдық алды. Тек арасында психологиялық паузалар спектакльдің сезімдік қасиетін күшейтіп, әсерлі сахналардың болуына мүмкіндік туғызды. Әсіресе Қайсардың ойлы сахналары, Ақмоншақтың өмір тау­қыметіне қиналған сәттері спектакльдегі адам жанына әсер ететін көріністер еді. Бұл қойылымдағы тағы бір ерекшелік сол, артистер әрқайсысы өзгеше характер жасауға талпынды. А.Сейілхановтың Қай­сар рө­ліндегі қайсарлығы, Ә.Арыс­баеваның басын тауға да тасқа да ұрған Ақмоншағының жан тер­белісін аша түсуі, К.Әб­жа­н­о­ваның сұлу да ойлы Ақ­пейішіні, С.Шотықовтың ойна­қы да әзіл­қой Жанайдары, М.Ха­лық­ұлов­тың жылпос та алаяқ, сужұқпас Сапашы, Ш.Бәкірованың байсалды парторгы біздің сахналық дүниемізге әр берген бейнелер болды.

Қойылымның музыкасына жергілікті әуесқой компо­зи­тор А.Әмірсейітовтің әнде­рін пай­даландық. Әуенді, мело­дия­ға бай, жеңіл, сол кездегі жас­тар сүйіп орындайтын әндер екен. Музыкасын В.Шин­нің бас­қаруындағы «Замандас» эстрада ансамблінің орын­да­­уында жазып алып, спектакль­ге пайдаландық. Ең бас­тысы, осы музыкасы арқылы мен өнер­ді бағалай білетін, қа­зақтың ин­теллигент азаматы Айт­жан ағамен танысқан едім. Ол кісі­нің сыпайы сөзі, тікелей жа­ның­мен сөйлесетіндей ыр­ғақ­ты қоңыр даусы, жағдай айтсаң саған жылыұшырап қа­рап қалатын қоңыр көзі, күл­кілі сөз естігендегі әдемі де сал­мақты күлкісі әлі күнге дейін көз алдымда тұр. Премьера қар­саңында Мәдениет ми­нистр­лігінен Әшірбек Сығай, қасында мәскеулік сыншы Вино­градов Игорь Борисович бар «Ақмоншақты» және З.Шү­кіровтің «Апама жездем сай» комедиясын көріп, ұжыммен Қа­зақстан театрлары жөнінде әңгіме өткізіп кетті. Көп ұза­май суретшіміз Ж.Әбіров коме­дияны көркемдегені үшін жас­тардың республикалық «Жі­гер» фестивалінің лауреаты атан­ды. Осы спектакльдердің соңын ала қойылған Қ.Саты­бал­диннің «Аягөз ару» ертегісі рес­публикалық балалар спектаклі байқауында жүлделі орынды иеленді.

Маусым аяғында Тастан Өтебаев Шымкент театрының бас режиссері болып ауысты.

Енді бас режиссер болып кім келер екен?

Хұсейін ӘМІР-ТЕМІР,

Қазақстанның

еңбек сіңірген қайраткері,

«Құрмет» орденінің иегері,

Қызылорда облысының құрметті азаматы

(Соңы. Басы №79 санда)