Қызылорданың астана кезеңі және қазақ зиялылары

340

0

Қызылорданың астана болғанына 100 жылдығын атап өту қазақ тарихы үшін аса маңызды. Бір ғасыр бұрын осы киелі топырақта ұлт, мемлекет тағдырына байланысты саяси шешімдер қабылданды. Сондықтан бұл мерейтойды атап өту өткенге тағзым, тарихқа құрмет, ұлттың өзін-өзі тануының жарқын көрінісі деп айтуымызға болар еді.

Қазақтың қай жері де қа­сиетті. Соның ішінде Қызыл­ор­даның орны бөлек. Өйт­кені бұл топырақта қазақ зиялыла­ры­ның ізі қалған. Қызылор­даның әр тасында, әр кірпішінде сол ұлы тұлғалардың қолтаңбасы бар.

Топырақ жасырған ізді қа­ғаз беті ұмыттырмайды. Ар­хив­­терде сақталған құжат­тар, естеліктер мен әдеби шы­­ғар­­малар – барлығы да осы қала­ның қазақ мемле­кеттілігін қа­лып­тас­­тырудағы ерекше орнын дәлелдейді.

Бүгін қазақ зиялыларының астана кезеңі туралы тарихи-архивтік және әдеби-деректік құжаттарға тоқталсам деп отыр­мын.

Өздеріңіз білесіздер, 1925 жылы астананың Орынбор­дан Қызылордаға көшiрi­луіне байланысты барлық респуб­ли­калық ақпарат құралдары жаңа астана – Қызылордаға қоныс аударды.

Осы көшпен Ахмет Байтұр­сынұлы, Смағұл Сәдуақасов, Қошке Кемеңгеров, Әбдрахмен Байділдин, Сәкен Сейфуллин, Бейімбет Майлин, Сәбит Мұ­қанов, Темірбек Жүргенов, та­ғы да басқа ұлт зиялылары кел­ді.

ҚР Мемлекеттік архивінде сақталған деректі негізге алар болсақ, сол кезде салалық ба­сылымдар­дан бөлек, Қызылор­дада респуб­ли­калық 6 газет, 8 журнал шы­ғып тұрған. Бұл сол кездің өлше­мімен алсақ, үлкен саяси күш еді. Жоғарыда есімдері аталған ұлт зиялылары осы газет-журналдарда қыз­мет етті.

Сол кезеңдегі саяси жағ­дайға байланысты газет, журнал қызметкерлерін оқыту ту­ралы Орталық партия коми­те­тінің шешімі шығады. Осы шешім негізінде 1925 жыл­дың 10 желтоқсаны мен 1926 жыл­дың 10 наурызы аралы­ғын­да 30 адамға 400 сағат көле­мінде дайындық курсы ұйым­дастырылады.

Дайындық курсының оқу жоспарында:«Жалпы мерзім­ді басылымдар және қазақ бас­пасөзі тарихынан» Ә.Байділ­дин, «Редакция жұмы­сы­нан» Б.Майлин, «Публицисти­кадан» С.Сәдуақасов, «Әдеби шығар­ма жазу теориясынан» А.Бай­тұрсынов, «Саяси сауаттылық» тақырыбынан  С.Сейфуллин са­бақ беретін болып шешілді. Бұл деректер ҚР Мемлекеттік архивінде сақталған.

«Еңбекші қазақ» газеті Қа­зақ өлкелік партия комите­ті­нің негізгі органы саналды. С.Сә­дуақасов аға газетке редак­­тор­лық жасаған мезгілде бас­па­сөз бетіндегі көп пікірлік­ті қол­дау­шы және оны іске асырушы болды.

Мәселен, газет бетінде жаңа билікке сын көзбен қара­ған М.Әуезов пен Ж.Айма­уыт­овтың, жаңа қоғамға сенім артқан С.Сейфул­лин мен С.Мұ­­қановтың, әдебиет пен өнер­­дегі «ауытқушы­лыққа» қар­­сы күрес жүргізген Ә.Бай­діл­дин мен Ғ.Тоғжанов­тың ма­қа­ла­лары жарық көрді.

«Еңбекші қазақ» газеті 1926 жылғы 15-26 наурыз ара­лығында Голощекиннің қолдан ұйымдастырған «Торғай ісі» туралы Қызылордада өтіп жат­қан сот процесін оқырман­дарға үздіксіз жариялап отырды.

Сотқа тартылған адамдар­дың бәрінің бірдей кінәлі емес­тігі көрінді. Негізгі айыпкер­лердің бірі жазушы Жүсіпбек Аймауытовқа тағылған айып орынсыз деп табылып, ақ­та­лып шықты.

Қызылордада қабылданған тарихи шешімнің бірі Халық комиссарлар кеңесінің 1927 жыл­дың 19 қарашадағы шеші­мі­мен Жаңа қазақ әліпбиінің орталық комитеті құрылуы еді. Аталған шешім негізінде ко­митеттің төрағасы Нығмет Нұрмақов болса, мүшелікке Кәрім Тоқтабаев, Ораз Жандосов, Әбдірахман Байділдин, Әлімхан Ермеков, Ғаббас Тоғ­жанов, Телжан Шонанов сынды қайраткерлер кірді.

1928 жылы латын әліпбиін енгізу жөнінде қаулы қабыл­данды. Осы қаулыдан кейін бір мезгілде, эксперимент ретінде «Жаңа мектеп» және «Қызыл әскер» газеттері сияқты мер­зімді басылымдар жаңа әліпби негізінде шығарыла бастады.

Енді Қызылорда облыстық архивінде сақталған деректерге тоқталсақ:

1925 жылы Орынбордан Қызылордаға астана көшіріл­геннен кейін Қазақ халық ағарту институты да осы қалаға ауысты. Бұл оқу орны сол дә­уірдің ең ірі ағартушылық орталығы болды. Мұнда Сәкен Сейфуллин ректорлық қызмет атқарып, Ахмет Байтұр­сын­ұлы, Сейітқали Меңдешев, Сұл­танбек Қожанов, Темірбек Жүргенов, Құдайберген Жұ­бан­ов сынды тұлғалар ұстаз­дық етті.

Қызылорда облыстық мем­ле­кеттік архивінде осы зиялы­лардың қолтаңбалары мен құ­жаттары сақталған. 1927 жылы Ахмет Байтұрсын­ұлының ең­бек демалысынан үш күнге ке­шігіп келгеніне байланысты жазған түсіндірме хаты ерекше назар аударарлық. Онда ол: «Өзімнің және жолдасымның науқастығына байланысты ку­рортта демалдым… Менің не­гізгі міндетім – сабақ беру. Шы­ғармашылықпен де, ғылыммен де, оқытушылықпен де айналысамын…» деп жазады. Бұл хат – тұлғаның еңбекқорлығы мен жауапкершілігін танытатын сирек құжат.

Сол сияқты архив деректе­рінде Сәкен Сейфул­линнің де тұлғалық ұстанымы айқын кө­рінеді. Тексеру комиссия­сы­ның шешімімен келіспей, хаттама соңына өз қолымен:

«Мен бұл шешімге келіс­пеймін, сондықтан қол қоюдан бас тартамын» деп жазған. Бұл дерек Сәкеннің әділдігі мен принципшілдігін айғақтайды.

Институттың оқу бағ­дар­ла­­маларында Телжан Шонанов­тың география және әдістеме пәнде­рінен сабақ бергені, ал Ахмет Байтұрсынұлының сызу пәнін оқытқаны көрсетілген. Бұл мә­ліметтер зиялылардың жан-жақты білім иелері бол­ғанын дәлелдейді.

Қызылордадағы қазақ зия­лыларының өмірі мен қызметі әдеби естеліктер мен көркем шы­ғармаларда да көрініс тап­қан.

Сәбит Мұқановтың «Өмір мектебі» романында Қызыл­орда мен Сырдария табиғаты әсерлі суреттеледі: «Маған ерек­ше әсер еткен көріністің бі­рі – Сырдария өзені… Оның суы сап-сары қоймалжың боп ағады екен…»

Бұл үзінділер арқылы Сыр бойының болмысы мен сол дә­уірдің тынысы айқын се­зіледі.

Гүлнар Міржақыпқызы Ду­латованың «Шындық шыра­ғында» және Фатима Ғаби­т­ованың «Өртеңде өнген гү­лін­де» Ахаң мен Міржа­қып­тың Қы­­зылордадағы тұр­мы­сы жайлы жылы есте­лік­тер бе­рілген. Мәселен, Гүл­нар апай: «Орын­бордан Қы­зыл­ордаға кө­шіп келгенде атекем­нің үйі­мен қа­бырғалас тұрдық. Сол уақытта Ахаң демалып жатыр деп үй ішіміз аяғының ұшымен жү­ретін…» деп еске алады.

Бұл жазбалар зиялылардың адамдық бейнесін, өзара құр­мет пен достық байланыстарын танытады.

А.Смақова құрастырған «Алаштың сөнбес жұлдыз­да­ры» жинағында: «Қызылордада тұрақтаған Лапин Жағыпар, Қоңырқожа Қожықұлы, Серік­бай Ақайұлы, Сұлтанбек Қо­жан­ұлы Қазақ көшесі деген көшеде қызыл кірпіштен са­лын­ған үйлерде тұрған…» – деп көрсетіледі. Бұл деректер сол кездегі Қызылорданың зия­лылар мекеніне айналғанын дә­лелдейді.

Қызылорда – қазақ зиялы­ларының ізі қалған қасиетті топырақ. Мұнда ұлттың рухани, саяси және мәдени тари­хын­дағы ең маңызды шешім­дер қабылданды.

Ғабит ТҰЯҚБАЕВ,

Қорқыт ата атындағы Қызылорда университетінің қауымдастырылған профессоры, филология ғылымдарының кандидаты