Торытөбелдің оралуы

229

0

Фото: Автордан

Қазақ халқының тарихындағы ашаршылық, саяси қуғын-сүргін ке­зе­ңін еске алудың өзі өте ауыр. Талай ша­ңырақты ортасына түсіріп, тамырынан ажыратты, туған топырағынан айырды. «Балапан басына, тұрымтай тұсына» деген заманда елдегі азды-көпті дәулеті бар адамдардың бәрі қуғынға ұшырап, мал-мүлкі талан-таражға түсті.

«Әкем Шығанбай Салбырұлы – үйір-үйір жылқысы бар аса ірі бай, 1857-1924 жылдар аралығында өмір сүрген, «Қарақұм» өңірінің қазағы. 1923 жылдары болуы керек, жаппай колхоздастыру кезінде Шығанбайдың бүкіл мүлкі тәркіленіп, малы қызыл әскерлердің айдауында кеткен» деп жазған екен Райхан Шығанбайұлы өз естелігінде.

Қазақтың: «Мал-жаның аман ба?» деп амандасатыны осы кезден басталса керек, бәлкім… Өйткені өкіметтің шолақ белсенділері қорғансыз жұртқа аяусыз күш көрсетіп, алдындағы қара-құра малына жаудай тиіп, ашатұяқ қалдырмай, әкетіп жатты. Ол кезде елдің негізгі күнкөрісі мал болатын. Ішер асы, киер киімі, төсек жабдығы түгел содан дайындалатын.

– Жиырмасыншы жылдардың бас кезі. Сырдың бойында, «Қарақұм» жай­лауын қоныстанып отырған аға­йын алдындағы малына иелік етіп, өзі­мен-өзі өмір сүріп жатқан еді. Шынын айтқанда, мұндағы жұрт малдың жайына бола жаздыгүні жайлауға көшіп, күн суыта қыстауына қайтатын. Иә, төрт түлігі теріс жайылып жатқан Шы­ғанбайдың әсіресе, Қамбар ата түлігіне ықыласы бөлек. Ер қанаты деп ерекше бағалайтын. Иен даланы еркін жайлап отырған бұлардың ешкімнің алдында алыс-берісі жоқ, тып-тыныш тірлігін  кешіп жатқан еді.

– Шөмекейдің Аспаны –

Салбырұлы Шығанбай,

Атағы шыққан бай болған.

Бабасы мен атасы –

Аспан, Есімбет,Тұрымбет,

Айтқұл, Есім, Жаманы,

Дыңғыр, Боқы, Салбырлар,

Адам айтса нанғысыз,

Қыр мен Сырдың арасын

Алып жатқан сол кезде

Осыларда мал болған, – деп жазған Бақтыбай Әбілтайұлының «Шө­ме­кейдің Аспаны – бай Шығанбай» дас­танында осы әулеттің арғы-бергі тарихы түгел баяндалады.

…Шығанбай жылқы тұяғының ды­бысынан таңсәріде оянды. Торытөбел айғырының кісінеуі ме қалай? Шапа­нын жадағай жамыла далаға шық­ты. Ойы алдамаған екен, жерді теп­сі­не, осқырына кісіней қарсы алған То­ры­төбелі тосын мінез танытып, ба­сын шұлғи берді. Өз көзіне өзі се­нер емес, үйірін қия бастырмай, еге бо­лып жүрген қырағы торысы қалай­ша бөлініп келіп тұр. Жалма-жан айғырының үйіріне беттеді. Үйір дін аман, әйтсе де жинақы, алысқа ұзамай, айналшықтап жүргендей көрінді. Төңіректі шолып шықты, маңай тыныш тәрізді. Торытөбелдің жалынан сипап тыныштандырмақ болса да, өзінің жаны әлдебір жамандықты сезгендей байыз табар емес…

Торытөбелдің тосын әрекетінен тіксініп қалса да, сыр бермеді. Үй-іші, әйел, бала-шағасын алаңдатпайын деп әдеттегі тірлігімен айналысып, әудем жерге дейін ұзап кетті. «Қарақұм де­ген­ше, қарағым десейші» деп күбір­леп, далиып жатқан кең далаға, көк шал­ғыны тербелген жайлауға көз сал­ды. Көкірегін кере демалып, алыс көк­жиекке көп қарады.

Жарықтық тұлпары жаңылмапты, шынында бір жайсыздықты сезген екен. Әлгі жағдайдан кейін үшінші күн дегенде өкіметтің өктем бұйрығымен келген жандайшаптар мамыражай отыр­ған халықты ұлардай шулатып, ылаң салып кетті. Атқа мінген қарулы топ әй-шәйға қарамастан Шығанбай жылқышының мал-мүлкін түгел тәр­кілеп, үйір-үйір жылқыны айдаған күйі кете барды. Шулаған қатын-қа­лаш, жылаған бала-шаға, жасанып келген қарулы топқа еш қауқар көрсете ал­маған ерлер қамшысымен жер тіреп қала берді.

Жауға жалынғаннан жан берген жақсы. Ақадал жиған малы көз алдын­да, көрінгеннің айдауында кетіп бара жат­қанын көру Шығанбайға оңай бол­ған жоқ. Өне-бойын намыс өрті шар­пыған ол іштей күйзеліп, нәр тартпастан сұлқ түсіп жатып қалды.

Арада бірнеше күн өткен. Айнала өлі тыныштық. «Қарақұм» даласы қаңырап, бос қалғандай. Кенет алыс­тан кісінеген жылқы дауысы естіл­ген­­дей болды. Торытөбелі ме екен? Апыр-ай, айдаудан қашып кел­гені ме? Шығанбай үйден асыға шығып, ап­­тығын баса алмай тұрған Торытө­бе­лі­нің жалын құшып жата кетті. Осы кезде ол бақилық сапарына ат­та­нып кет­кен еді. Иә, адал жануары ақыр­ғы сә­тінде қожайынының қасы­нан табылды.

Шығанбай отбасының одан кейін­гі өмірі қалай болды десек, ұлы Рай­хан­ның мына бір жазбасы көзге ұшы­расты:

«Әкеміз Шығанбай өмірден өткен­нен кейін төрт баламен жесір қалған шешем теміржолды жағалай 99-разъезге келіп ағайындарды паналаған. Не­ге екені белгісіз, ол жерде ұзақ тұ­рақтамай, екі үлкен қызын ертіп, Тәш­кенге бет алады. Көздеген жеріне жетті ме әлде жолда аштықтан көз жұмды ма, аң-құсқа жем болды ма, сол күйі хабар-ошарсыз. Бала болсам да өз жұртымнан, елімнен іргемді ажы­ратқым келмеді ме екен, білмеймін, бірге туған бауырым Ұлжалғас екеуміз шешемізге ермей, тірідей айырылып қала беріппіз. Сол уақытта бізді бауы­рына басып, біреудің тепкісіне түсір­мей, ел қатарына қосылып кетуі­мізге атсалысқан ағайын ағамыз Әй­ділдә әкеміздей, Жұмагүл апамыз шешеміздей болды» деп жазған екен.

Әкесінен бес-алты жасында қалған Райхан ақыл тоқтатып, ат арқасына мінген шағында әкесі Шығанбай туралы деректерді іздеп, естігенін жазып алып жүретін. Кезінде «Қарақұмда» мал баққан кісілердің айтуынша, ол жастайынан шаруашылықпен айна­лысып, адал еңбегімен мал басын кө­бейткен жан болыпты. Жылқы­лары­ның жалы жібектей, үстіндегі иесі жығылғанда молынан төсеніш бола­тындай, құйрықтары таралып тұрған­дай ерекше көрінеді екен. «Мал тап­қанға емес, баққанға бітеді» демекші, дария бойын жағалай, жайлауды алмастырып отырады екен. Онысы тек малдың жайы емес, жердің де құнарын жойып алмайын деген байламы болар.

Шығанбай жылқышының тағы бір тапқырлығы, көктем туа малын ай­дап, Сырдарияның арғы бетіне, «Қы­зылқұмға» көшерде дарияның бергі бетіндегі қалың жантақтың сабағын екіге бөліп, арасына қауын-қарбыз дә­нін салып кетеді екен. Жауын-ша­шын­нан бөлек, жантақ тамырының ыл­­ғалдылығымен көктеп өнген дән түй­некке айналып, қыс түспей кері қайт­қан малшылар шөлде піскен шырын қауын-қарбызға қарық болады деседі.

Әр жерде айтылған әңгімелерге құлақ асса, Шығанбай жылқысының тұқымы беріге дейін болыпты. Ол туралы екіжақты пікір айтылады. Бірінде асау жылқы айдаудан қашып шығып, су ішкен құдығына айналып келуі мүмкін десе, енді бірі жылқысының бірнешеуін өзі малдың қадірін білетін малшыларға тапсыруы да мүмкін деген болжамға саяды.

Шығанбайдың есімі ел аузында қалуының тағы бір себебі – оның қаз­дырған құдығы. Сол құдық көп жылға дейін елдің тіршілік көзіне жараған  екен. Кейіннен өкімет сол жерден су құбырын жүргізіп, жерасты суының жолын салыпты. Қазір бұл құдық Қа­залы жер көлемінің сызбасына енген. Сонымен қатар, Шығанбайдың әке­сінің атымен «Салбырдың тақыры», аталас ағайынының атымен «Сәттің жалы» аталып кеткен жер бар.

Жазық далада орналасқан құдық­тың тереңдігі 50 метрдей, опырылып кетпесін әрі таза болсын деп түбіне дейін айналдыра сексеуіл тартып өріп тастаған. Көзкөргендердің айтуынша, жылына екі рет 40 қауға су тартып та­­залап отырады екен. Ол уақытта бұл жерден жолаушылап өтетіндер көп еді. Алыс-жақын сапарларда әрі-бері өткендер Шығанбай құдығынан шө­лін басып, алғысын жаудырып кетеді дейді. Шынында, шариғат ұста­нымында жол салғанның, құдық қаз­ған­ның, ағаш еккеннің сауабы мол деген сөз бар ғой.

«Әкеміз Райхан буыны қатаймай жетім қалса да, жоқшылықты, тар­шы­лықты басынан өткізіп, құрыштай балқып, темірдей берік болды. Аллаға шүкір, жігер-қайратының арқасында аумалы-төкпелі, аласапыран кезеңнен аман-есен өтіп, ел қатарына қосылды. Жастайынан еңбекке араласып, Жосалы, Қазалы станциясының арасында теміржолшы  болып көп жыл қызмет еткен. Соғыстың сұрапыл жылдарында  теміржолшылар елге қажетті маман есебінде броньмен қалдырылған. Күн демей, түн демей, жаздың ыстығы, қыс­тың суығына қарамай, әскери эше­лондарды өзі жауапты  бекеттен  уақы­тылы майданға өткізіп отырған.

«Ерен еңбегі үшін» және Ұлы Же­ңістің бірнеше мерекелік меда­лімен марапатталды. Шаңырақ көтеріп, үбір­лі-шүбірлі ұрпақ өсірді. Жазықсыз жапа шеккен Шығанбай байдан қалған жалғыз тұяқ үлкен әулет болды, шүкір дейміз. Әкеміз ұрпағының ортасында абыройлы ғұмыр кешіп, 100 жасап дүниеден озды.

 2019 жылы Шығанбай атамыздың ұрпақтары жиылып, «Қарақұм» жері­не мал сойып, Құран бағыштап, құлып­тасын қойып, аз да болса жүгіміз же­ңіл­­де­гендей болды. Атамыздың бе­йі­ті сексеуілден тұрғызылған, ені 4, ұзын­­­дығы 5, биіктігі 1,5 метрдей, әри­не, арада ғасыр өткесін шөккені білі­неді. Бейіттің тұсында отырып, басыма талай ой келді. «Иә, ешкім мәңгілік емес бұл өмірде. Дегенмен үлкен кісілердің бары жақсы екен-ау, бата­ларының күшімен батыл басып жүресің, сүрінсең тіреуің, шалынсаң қалқаның…» дейді Марат Райханұлы.

Иә, бұл оқиға да – ел тарихының аласапыран кезеңінің ақтаңдақ бір беті.

Ғазиза ӘБІЛДА,

 «Сыр бойы»