Жеке мектептер жауапкершілігі

318

0

Жуырда Премьер-министр Олжас Бектеновтің төрағалығымен өткен кеңесте әлеуметтік қолдау жүйесін жетілдіру мен жекеменшік мектептерді қаржыландыру тетіктерін қайта қарау мәселелері талқыланды. Жиын Мемлекет басшысының бюджет қаражатын цифрландыру арқылы тиімді пайдалану жөніндегі тапсырмаларын орындау барысына арналды.

Бұған дейін мемлекеттік білім беру тапсырысына бөлінетін қаражаттың ашықтығын арттыру мақсатында «Қаржы орталығы» АҚ Қаржы министрлігіне берілген еді.

Қаржы министрі Мәди Такиевтің айтуынша, e-Qazyna.kz порталында іске қосылған OrtaBilim сервисі білім беру мекемелерінің қызметін автоматты бақылауға мүмкіндік береді. Жүйе рұқсат құжаттарын, оқушылар санын, мектеп қуаттылығын салыстырып, деректердің дұрыстығын тексереді.

Тексеру барысында айтарлықтай заң­бұзушылықтар анықталған. Онда 745 жекеменшік мектептің 155-і өз кірісін жасырған. Цифрландырылған 427 мектептің 30%-ы өз қызметін мақсатқа сай жүргізбеген. Мысалы, Түркістан облысында мектеп ретінде тіркелген нысан – тойхана, Шымкентте сауда ор­та­лығы болып шыққан. Бұған қоса 64 мекемеде оқушы саны жобалық қуат­тылықтан екі есеге артық. Алматы облысында 60 орындық мектепке 702 оқушы қабылданған. Ал Астанада 241 орындық мектеп құжаттарында 1 003 оқушы көрсетілген. Жалған мұғалімдер мен қосарланған қаржыландыру факті­лері жиі тіркелген.

OrtaBilim жүйесі мұндай заңсыз­дық­тарға тосқауыл қойып, бюджет қа­ра­жатын мақсатсыз жұмсауды болдыр­мауға бағытталған. Бүгінде жекеменшік мектептердің 86%-ы жаңа жүйе арқылы авторизациядан өтті. Келесі жылдың қаң­тарынан бастап қаржыландыру то­лық­тай жаңа талаптармен реттеледі.

Олжас Бектенов жағдайдың өте күр­делі екенін айтып, жауапты орган­дарға тәртіп орнатуды тапсырды. «Мем­ле­­кет жоқ оқушылар үшін жиі ақша тө­леп келгені белгілі болды. Бұл салада заңсыз индустрия пайда болды. Бірде-бір теңге жосықсыз адамдардың қалта­сына түспеуге тиіс», – деді Премьер-министр.

Кейінгі кезде елімізде балабақша мен мектептердегі орын тапшылығы жекеменшік сектордың қарқынды дамуына жол ашты. Сарапшылар пікіріне сүйенсек, қазіргі кезде жекеменшік мектептерді ашу науқанға айналып кеткендей. Сала мамандары қауіптің алдын алуға, бала тағдырына немқұрайды қарамауға қатысты талаптардың қатаң бақылауда болуын қадағалаудың ма­ңыз­ды екенін айтады. Сондықтан же­ке­меншік мектептер жүйесінің ашық­тығын қамтамасыз ету бағытында ке­шенді жұмыстарды іске асыру қажет.

«Қаржысы тексерілмей, төленген»

Расында кейбір мейрамхана, дүкен, коттедждер балабақша немесе жеке­мен­шік мектеп ретінде жұмысын жал­­­ғас­­тырып жатқанын көргенде, қын­жыла­сың. Олардың қатарында ғи­ма­ратын қомақты қаржыға жалға беріп, тек пайда көздеп отырғандары да бар. Осы­лайша, көп кәсіпкер қалта­сын ғана ойлап, білім мәселесін екінші орынға ысырып қойғаны жасырын емес. Бұл туралы Мәжіліс депутаты Мұрат Әбен­ов парақшасында жекеменшік мектеп­тердің 57%-ы заман талабына сай емес екенін айтты.

– Бұны Жоғарғы аудиторлық палата­ның тексерісі дәлелдеді. Қолымызда анық­тама бар. Ғимараттардың сапасы сәйкес келмейді, арнайы салынбаған, санитарлық талаптар, балалар отыратын бөлмеде таза ауа (вентиляция), тем­пературалық норма, күн сәулесінің түсуі, өрт қауіпсіздігі сақталмаған. Оқу стандарттары бойынша құрал-жаб­дықтар – лабораториялар, арнайы ка­бинеттер, компьютерлік технология­лар жетіспейді. Мұғалімдердің білім дәре­жесі сәйкес емес. Оқымаған баланы оқы­ды деп есеп берген. Өкінішке қарай, соңғы жылдары Оқу-ағарту министрлігі жанындағы Қаржы орталығы арқы­лы жеке мектептердің қаржысы тексеріл­мей төленген. Артық, заңсыз кеткен қар­жы қайтарылмаған. Мектеп иелеріне іс қозғамаған, миллиардтаған ұрланған ақшаны әлі қайтармаған, – дейді.

Ал әлеуметтанушы Нұрлыбай Қо­ша­ман­ұлы былай деп пікір білдірген.

– Жалпы жеке мектептер мен жеке балабақшаларға бюджеттен ақша ауда­ру­дың артында жемқорлық, бюд­жетті негізсіз шығындау белгілері бар. Министр айтқандай мұны тоқтату керек. Бюджеттен бөлінген миллиондарды «олар» бөліседі. Мәселен Ақтөбе об­лы­сының ауылдарында бүгінде біраз ба­лабақша «қаржы жоқ» деген же­леу­мен жабылудың алдында тұр. Кей­біреуін «оңтайландырамыз» деген себеппен орта мектептерге қоспақшы. Ал мұндай оңтайландыру ауыл демо­гра­фиясына кері әсерін беріп, халық­тың үдере көшуіне қозғау болуда. Осы жерде «бюджеттен қаралған миллион­­дар қайда кетіп жатыр?» деген заңды сұрақ туындайды. Шынын айтуымыз керек, елді жиі аралаймыз, сонда көргенімді айтамын. Ауылдық жердегі балабақшалар күрделі жөндеу көрмеген. Ауыл балабақшаларының бі­разы кеңес заманынан қалған саманнан (саз балшықтан) салған ескі кешендерде отыр. Неге? Өкініштісі, кейінгі жыл­дары заманауи балабақшаларды қала мен аудан орталықтарында ғана салу белең алған. Алыс ауылдарға салу мүл­дем жоқ, тоқтаған. Әлеуметтік әділеттік қайда?

Айтарым, бюджеттен жекелерді қар­жыландыруды қысқартып, мемлекеттік балабақшалар мен мемлекеттік орта мектептер ғана қаржыландырылуы керек. Әлеуметтік кешендерді қала мен аудан орталықтарына ғана тұрғыза бер­мей, бөлінген қаржыға әсіресе ауыл­дарға заманауи жаңа типтегі балабақ­ша­­ларды сала бастауымыз керек, – дей­ді ол.

Қанша жеке білім беру ошағы бар?

Оқу-ағарту министрлігінің Қаржы және бюджетті жоспарлау департаменті 2026 жылға қарай мектептердегі орын тапшылығы 1 млн 100 мыңға жетуі мүм­кін екенін мәлімдеген. Осы се­беп­ті де болар қазіргі уақытта жеке­мен­­шік мектептердің саны артып келеді. Мә­селен, 2022 жылы елде 408 жеке­меншік мектеп жұмыс істесе, 2024 жылы олар­дың саны 563 ке жеткен.

Облыста кейінгі жылдары жекемен­шік мектептердің саны артып келеді.  Мұндай мектептер оқушыға стандартты білім беру жүйесінен тыс жаңа мүм­кіндіктер ұсынатын көрінеді. Мәселен, Тасбөгет кентінің тұрғыны Жазира Жанетова қызы Еңлікті мемлекеттік мектептен жекеге ауыстыруына бірнеше себеп болғанын айтады.

– Қызым бес жыл бойы кенттегі мектепке барды. Бастауыш сыныпта үздік оқыды. Одан кейін бесінші сыныпта тек бір сабақтан ғана төрт болып, қалғанын беске аяқтады. Сынып жетекшісі өзінің сабағынан төрт қойыпты. Соған реніш білдіріп, биылдан бастап «Бәйтерек» жеке мектебіне ауыстырып алдым. Мек­тептің білім беруі, мұғалімдердің оқу­шымен, ата-анамен қарым қатынасы маған ұнады. Өзінің үздік оқитынын дәлелдеді. Мектептің іші қай кезде де таза, ішінде балалар ішуге арналған фильтрленген ауызсуы бар. Жалпы ба­лаға қай мектепте жағдай жақсы жа­салған болса, ата-ана сол білім ордасын таңдайды. Бір мезгіл ғана баратын болғандықтан, біз тегін оқу тобына тіркелдік, – дейді анасы.

Иә, қазір ата-ана үшін де, бала үшін де таңдау мүмкіндігі көп. Қандай білім аласыз, ақылы не ақысыз оқу тобына барасыз ба? Қосымша үйірмеге қатысасыз ба? Барлығы өз еркіңізде. Тек ынта мен талапқа сай білім ошағын дұрыс тапсаңыз болғаны.

Алғашқы мемлекеттік емес мектептер қашан пайда болды?

Жалпы, жеке мектеп ашу елімізде қай кезден бастау алды? Оны ашудағы негізгі міндет қандай еді? Ал қазір ше? Деректерге көз жүгірте отырып, ел­дегі алғашқы мемлекеттік емес мек­теп­тердің 1992 жылы пайда бол­ға­нын білдік. Олардың қатарында «Архи­мед мектебі», «Көк желкен», «Сенім», «Диалог», тағы басқа қауымдастырылған мектептер бар. «Көкіл» алғашқы жеке­меншік қазақ мектебі 1995 жылы Алматы қаласында пайда болды. Ал Қы­зылордада «Парасат» мектебі бар.

Қазақстандағы жеке мектептер 90-жылдардан дами бастады. Елдегі әлеу­меттік-экономикалық өзге­ріс­тер­мен қатар, білім беру саласында да жа­ңа­шылдықтар орын алып, олар­дың қа­лыптасуына мемлекеттік мектеп­тердегі орын тапшылығы мен оқу сапасына деген халықтың сұранысы негіз болған көрінеді.  Ата-аналар балаларын әрі заманауи білім беретін оқу орындарына оқытуға ынта танытты.

Бүгінде жекеменшік мектептердің дамуын үш кезеңге бөліп қарастыруға болады. 1990 жылдар – жекеменшік мек­­тептердің алғашқы кезеңі. Бұл ке­зеңде мектептер аз болды және көбі­несе шетелдік стандарттарға сәйкес жұ­мыс істеді. Бастапқыда тек ірі қала­ларда ашылды. Кейін 2000 жылдары жеке мектептер саны арта бастады. Оқу барысында инновациялар мен ха­лық­аралық бағдарламаларды енгізу үрдісі басталды. Мұндай мектептерде ағыл­шын тілін тереңдетіп оқыту, IT тех­но­логиялар, кәсіпкерлік негіздері сияқ­ты пәндер қосылды. Ал 2010 жыл­дардан бастап білім берудің түрлі ба­ғыттарын ұсынылды. Мемлекет те бұл секторды қолдап, лицензиялау, ак­­кредитациялау сияқты рәсімдерді оң­­­тайландыруда. Жеке мектептер ха­лық­­­аралық сертификаттарға ие болып, кейбіреулері әлемдік деңгейдегі білім бағдарламаларын (IB, Cambridge, т.б.) қолдана бастады.

2024 жылы Қазақстанда жеке мек­тептердің саны 500-ден асып, жыл сайын өсіп келеді. Олар қалаларда, әсіресе, Астана, Алматы, Шымкент сияқты ірі өңірлерде шоғырланған. Бұл мектептер әртүрлі білім беру бағдарламаларын ұсынады, ал ата-аналар балаларын дәс­түрлі емес, бірақ сапалы біліммен қамта­масыз етуге ұмтылады.

Шетелдегі жеке мектептер желісі

Дамыған елдердегі (АҚШ, Ұлыбри­тания, Канада, Сингапур) жеке мектептер – орталықтанған, академиялық деңгейі жоғары, халықаралық бағдар­ламалар (IB, AP, A-levels) көп. Бағасы өте жоғары, бірақ қаржылық көмектер (scholarship) қарастырылған мектептер бар.

Еуропада (Финляндия, Швеция, Гер­мания) мемлекеттік мектептер де бәсе­кеге қабілетті, жеке мектептер көбіне ерекше бағдарламалар үшін таңдалады.

Шығыс Азияда (Қытай, Жапония, Оңтүстік Корея) білімге талап өте жо­ғары, жеке мектептер жиі акаде­миялық дайындық пен емтиханға дайындауға бағытталған.

Таяу Шығыста (БАӘ, Катар) халық­аралық деңгейдегі жеке мектептер қар­қынды дамыды (көп жағдайда ағыл­шын тілінде және халықаралық оқулық­тармен).

Орталық Азия мен Ресейде соңғы 10-15 жылда жеке мектептер саны өсті, кейбір ірі қалаларда элиталық және ха­лықаралық мектептер пайда болды.

Біз осы орайда 24KZ телеарнасы­ның Лондондағы меншікті тілішісі, әріп­тесіміз Ғалымжан Қараманұлымен байланысып, шетелдегі жеке мектептер желісі туралы сұраған едік. Оның айтуынша, Ұлыбританияда жеке мектептер жүйесі жақсы дамыған, бірақ онда бар болғаны шамамен балалардың 7-8% ға­на оқиды. Көпшілігі мемлекеттің тегін мектептерінде білім алады.

– Жеке мектептердің оқу ақысы өте қымбат: жылына орта есеппен 15–25 мың фунттың төңірегінде, ал интернаты бар мектептерде 40 мың фунттан да асып кетеді. Сондықтан оларды негізінен ауқатты отбасылар  таңдайды. Білім беру сапасы да керемет.  Оны бітіргендердің рейтингісі биік, топ уни­­верситеттерге түсу мүмкіндігі жоғары. Өз балаларымды мемлекеттік мектеп­­ке бердім. Мұнда деңгей жаман емес, білікті мұғалімдер, тегін білім, қосым­ша үйірмелер бар. Сол себепті Ұлы­британияда сапалы білім алу үшін міндетті түрде қымбат жеке мектепке бару шарт емес деп ойлаймын, – дейді ол.

Білім сапасының нәтижесі – сәуле­тімен көз тартар ғимараттар емес, бі­лік­ті басшы, білімді мұғалім, жаңа тех­но­логиялар сияқты бір-бірімен тығыз бай­ланысқан жүйенің тиімді жұмыс істеуі. Жекеменшік мектептер білім кеңістігінде өзара ықпалдасудың үлгі­сіне айналуға тиіс. Оқушылардың, мұ­ға­лімдердің жетістіктері, әлеуметтік бел­сен­ділігі мемлекеттік және жекемен­шік мектептердің арасындағы бәсеке­лестік емес, сапалы білімнің экожүйесіне ай­налғаны абзал. Ал білім беру ісі бизнес емес, елдің болашағы екенін қаперден шығармайық.

Айсәуле ҚАРАПАЕВА,

«Сыр бойы»