Жұбайлар бар әңгімесі таусылған… немесе ажырасу неге көбейді?

186

0

Фото: Нұрболат Нұржаубай

«Үйлену оңай, үй болу қиын» деген ата-бабалар сөзінің жыл өткен сайын өзектілігі артып келеді, тіпті күйіп тұрған тақырып десек, артық емес. Өйткені ажырасу  – бүгінгі қоғамда алаңдататын мәселенің бірі.

«Елімізде ажырасу көрсеткіші жылдан жылға өсіп барады. Былтыр 124 мың жаңа неке тіркеліп, 61 мың неке бұзылған». Әділет министрі Ерлан Сәрсембаевтың бұл  мәлімдемесі көпшіліктің қызу тал­қы­сына түскені рас. Бірі ақпараттың растығына күмәнданса, енді бірі қоштап жатты.

Мәжілістегі Үкімет сағатында ол ажырасуға көбінесе ата-ана ретінде жауап­­кершіліктен бас тарту мен али­мент төлемеу себеп болатынын атап өтті. Министрдің айтуынша, бұл – отба­сылық құндылықтардың дағдарысқа ұшы­рауының салдары.

«Бұрын халқымызға тән болған құн­дылықтар жойылып барады. Статистикаға сүйенсек, өкінішке қарай, әр екінші неке ажырасумен аяқталады. Соның салдарынан ең алдымен отбасы, әсіресе балалар зардап шегеді», – деді министр.

Статистика не дейді?

Ұлттық статистика бюросының былтырғы жариялаған дерегіне сүйенсек, 2023 жылы елде 128 839 неке тіркелген болса, соның 47 948-і ажырасумен аяқтал­ған, яғни, әрбір үшінші неке бұзылады деген сөз.

Бұл – соңғы он жылдағы ең жоғары көрсет­кіштердің бірі. 2020 жылы каран­тин­дік шектеулер кезінде некеге тұру мен ажырасу азайғанымен, кейінгі жыл­дары бұл көрсеткіш қайта шарықтап отыр.

Неке ұзақтығы бойынша ажы­расулардың ең көп үлесі (35%) 1-4 жыл некеде тұрған отбасылар ара­сында, ажырасулардың 25% – 5 жыл­дан 9 жылға дейін бірге тұр­ған­дар арасында, тағы 8% неке тір­кел­геннен кейін бір жыл ішінде ажы­­расқан. Ал демограф-әлеу­мет­та­ну­шылар: «Ажы­расатындар­дың ба­­сым көпшілігі 5 жылға дейінгі, сон­дай-ақ  20 жылдан астам уақыт отас­қан жұптар. Әсіресе, кейінгі жыл­дары 50 жастан асқан ерлі-за­йып­тылар арасында некені бұзу жиі­­леп отыр» дегенді алға тартуда.

Ажырасудың ең жоғары деңгейі ШҚО-да, 1000 адамға шаққанда 3,12 коэффициентімен, сондай-ақ Қа­ра­ғанды (3,11) және Павлодар (3,09) облыстарында байқалған. Ажы­расу­дың ең төменгі деңгейі Түр­кістан облысында.

Біздің аймақтағы ахуал да көңіл қуантарлықтай емес. Облыстық кә­ме­летке толмағандардың істері жө­нін­дегі мамандандырылған аудан­ара­лық сот әкімшісінің басшысы Дәу­рен Тайыровтың мәліметінше, биыл­ғы бес айда сотқа ажырасу бо­йынша  534 арыз түскен, оның 296-сы қана­ғаттандырылған. 207-сі қа­рау­сыз қалдыруға арыз берген. Был­тыр 1676 арыз түсіп, оның 958-іне шешім шық­қан, оның ішінде 955-інде неке бұзылған, 3 іс бойынша қана­ғат­­тан­дырудан бас тартылған. Ал Азамат­тарға арналған Үкімет мем­ле­кеттік корпорациясы облыстық филиалының АХАТ басқармасының мәліметінше, былтыр 4302 неке тіркеліп, 1771 неке бұзылған. АХАТ бөлімі арқылы ажырасатындар – ортақ баласы, мүлкі жоқ ерлі-зайыптылар. Ал ортақ бала немесе мүлік болған жағдайда неке сот арқылы бұзылады.

Сонда бір кезде сүйіп-күйіп қо­сыл­ған жастардың бір-бірінен оңай жерінетіндей не болды екен? Жас­тарды жаңа өмірге бейімдей ал­маған ата-ана кінәлі ме әлде қоғам ба? Мүмкін әлеуметтік жағ­дайдың әсері шығар? Бәлкім, от­ба­сындағы тәрбиенің осалдығы бо­лар? Қалай десек те, өмірдің ащы-тұщы­сын бір­­ге татып, қуанышта да, қайғы­да да бірге болуға серттескен жұ­бай­лар­дың екі жарылуы, тіпті бір-бірін көрместей болып кетісуі жақсы­лық­тың нышаны емес. Олай болса кінә кімде, кемшілік неде?

Үй бола алмағандар неге көбейді?

Дәстүрлі қазақ отбасында ажырасу деген мүлде жат ұғым  болған. Этнографтардың сөзінше, бұл үр­діс­тің бұзылуына түрлі тарихи оқи­ғалармен қатар әлеуметтік жағ­дай әсер етті. Ата-ана мен отбасы ал­дын­дағы жауапкершілікті сезін­сін деген мақсатпен баласының құ­ла­ғына «Он үште отау иесі» деген ата­лы сөзді құйып өсірген қазақ ұлын ерте үйлендірген. Алайда қа­лың­мал беріп, қыз айттыру дәс­түрі 1925 жылы «Қалыңмал алуды жою туралы» декреттен соң си­рей бастады. Сонымен қатар бұл үр­дістің бұзылуына өткен ғасырдың 20-жылдарындағы ұжымдастыру, ашар­шылық, қуғын-сүргін мен со­ғыстың ықпалы зор болды. Ал қа­лыңын беріп, қызын алған қазақ құдасымен байланыс орнатып, жас­тарды жаңа отбасылық өмірге да­йындап, керек болса ақылдарын ай­тып, ұрыс-керіс шықса бақылап, екі жақты жарастырып отырған. Жас­тар ауыл ақсақалдары мен үл­кен­дердің сөзінен аспаған. Тен­те­гін тезге салып, ақылын айтатын ақсақалдардың, отбасындағы жөн­сіз ұрыс-керісті болдырмай, үй ішін­дегі берекенің ұйытқысы болатын дана кейуаналардың арқасында қазақ отбасында ажырасу деген тү­сінік болмаған. Отбасы және неке мәселесін зерттеп жүрген этнограф Аманжол Қалыштың айтуын­ша, ажырасу өткен ғасырдың 40-50 жылдары кең етек жая бастады.

«Егер 1950 жылдары әрбір жү­зінші отбасы ажырасса, 1980 жыл­да­ры әрбір төртінші, 1990 жыл­дары әрбір үшінші отбасында ерлі-за­йып­тылардың жолдары екі айы­рылатын болған. 2000 жылдары тіркелген 90873 некенің 27391-і бұзылған. Ал он бір жыл араға салып қарасақ, 2011 жылы үйленген 160517 жұп­тың 44928-і ажырасқан. Бұл, әсі­ресе Қарағанды, Павлодар мен сол­­түс­тікте, шығыс және орталық ай­­мақ­­тарда қатты белең алған» дей­ді маман.

Алайда, жоғарыда айтып өтке­ні­міздей, бүгінде ажырасу елдің бар­лық өңірінде белең алып отыр­ғаны белгілі. Психологтардың сөзінше, жол­дары екіге айырылған ерлі-за­йыптылардың саны қаншалықты көп болса, олардың ажырасуына түрткі болған себеп те соншалықты көп. Осыдан 5-10 жыл бұрын мамандар отбасылардың ойран болуына көбіне тұрмыстық зорлық-зомбылық, әлеу­­меттік жағдайдың қиындығы, жұ­­байлардың бірінің есірткіге, ішім­дікке тәуелділігі, опасыздық, сон­дай-ақ ерлі-зайыптының ұзақ уақыт бала сүйе алмауы себеп болады десе, қазір оған әйелдердің әлеу­меттік белсенділігі артқан са­йын, ер-азаматтардың дәстүрлі рөлі өзгеріске ұшырап жатыр, балалар ержеткен соң «өз өмірін бастау» синдромы, 50 жастан асқан жұптар арасында орта жастағы дағдарыс, өмірге жаңаша қарау, еркіндікке ұм­тылу тенденциясы қосылған. Сон­­­дай-ақ әйелдердің қаржылық тә­­уел­сіздігі, яғни өз бетінше ақша тауып, күйеуіне күні қарамауы немесе ерінен көп ақша табуы да бү­гінде ажырасудың артуына басты себеп ретінде аталуда. Бұл әсіресе, жоғарыда айтылғандай, шаңырақ құрғандарына 15-20 жыл болған ерлі-зайыптылар арасында жиі кезде­се­тін жайт екен.

Расында, әр отбасы белгілі бір даму кезеңдерінен өтеді, әр кезең­де түрлі түйткілдерге тап болып, бұ­рын-соңды мойынға артып көрмеген міндеттер пайда болады. Мысалы, бірінші баланың дүниеге келуі. Өйт­кені мамандардың пікірінше, көп­теген неке осы уақытта бұзылады екен. Сондай-ақ балалар есейген кезде ерлі-зайыптылар өздерін ба­ла­дан басқа ештеңе байланыс­тыр­май­тынын ұғады. Ондаған жыл бір ша­ңырақ астында өмір сүріп келген отба­сылардың екіге бөлініп жат­қанын естігенде таңғалаты­нымыз рас. Мұндайда халқымыз «араға шай­­тан кірген» деп жатады. Міне, пси­­хо­логтардың айтып отырғаны  осы болса керек.

Осы материалды дайындауда пікірлескен бірнеше көпбалалы ана­ның ойынша қазіргі кезде ажы­расудың жиілеуіне әлеуметтік же­лілердегі блогерлердің, әншілердің шалқыған-былқыған, қызылды-жа­сылды жылтыраған өмірі, олардың өмір сүру дағдылары да әсер етуде. Сонымен бірге әлеуметтік желі арқылы ақыл айтушы толып жатқан психолог-коучтардың «ата-енеге қызмет етпе, сен олардың шәйін беруге, кірін жууға, қонағын күтуге міндетті емессің, әркім өзін жақсы көруі керек, сенің өз шекараң бар, өз табысыңды тек өзіңе жұмса, жұрттың сөзін тыңдама, пікірімен санаспа, өзің үшін өмір сүр» деген «ақылдары» жас буынды, әсіресе, қыздарды дұрыс жолдан тайдыру­да. Отбасында ұлға да, қызға да ата-ана тәрбиесінің ролі маңызды. Қа­зір ерін балаларының көзінше бет­тен алып, төске шабатын көкбет әйел­дер көп, соны көріп өскен қыз да кейін сондай болып шығады немесе әйелін ұрып-соғып, балаларына зәбір көрсететін еркек те өз ұлына соны «үлгі» қылып отырғанын ес­керуі керек.

«Анаға тағзым» орталығы жас отбасыларға қолдау көрсетеді

Қоғамдағы ажырасу фактілерінің жыл өткен сайын белең алуының себептері көп десек те, соның ең бастысы – шаңырақ көтеруге ниет білдірген жастардың отбасылық өмірге рухани жағынан дайын болмауы, жастардың ұлттық тәрбиеден, құндылықтардан ажырап қалуы. Бұл – өте өзекті мәселе. Сондықтан қыз балаларды келіндік өмірге да­йындаудың, жастарға ұлттық құн­дылықтарды насихаттаудың, от­ба­сының беріктігін, шаңырақ шат­­ты­ғын түсіндірудің маңы­зы зор. Бұл орайда облыс әкімінің қолда­уы­­мен ашылған «Анаға тағзым» орта­лы­ғының берері мол. Өйткені ондағы клуб, студияларда осы ол­қы­лықтардың орнын толты­руға бар­лық мүмкіндік бар.

– Ажырасу – қоғамдағы үлкен қасірет. Қанша неке бұзылса, сонша себеп бар. Менің пікірімше, қазіргі кезде ажырасудың негізгі себебі – жастардың отбасын құруға дайын болмауы. Екі жас отау құруға шешім қабылдағаннан кейін, біз не істейміз, той қамына кірісіп кетеміз. Қыздың жасауын дайындаймыз, құда күту, той өткізудің таусылмас күйбеңімен боламыз. Демек, біздің қызымыз да, ұлымыз да материалдық жағынан дайын болғанымен, рухани жағынан кемшін қалып қояды. Бұрын қыз жеңгесімен сырласатын, жеңгелер бойжеткенді жұбайлық өмірге да­йындайтын, аналар ақылын айта­тын. Қазір өкінішке қарай, ол жоқ. Шаңырақ көтерген жастарды отба­сылық өмірге бейімдейтін – үйдің үлкендері. Жас келіннің келген же­ріне сіңіп кетуі сол отбасындағы адам­дардың қарым-қатынасына, сый­ластығына байланысты көбіне. Осы олқылықтардың орнын біздің орталық толтырып жатса, қуанамыз. Бұл бағытта түрлі шаралар, жоба­лар қолға алынған. Мәселен, «Жас отау» жас отбасылар клубында ұлт­тық құндылықтарды насихаттау­мен қатар, отау құруға ниетті жас­тарға отбасылық қарым-қаты­настар, сыйластық, құрмет, берік отбасы болудың қыр-сыры жайлы пара­саттылық дәрістері өтеді. «Береке» аспаздық студиясын­да нан қоюдан бастап батаға дейінгі дастарқан әдебі, ұлттық тағамдар насихатталады, заманауи ас мәзірлерін дайындау жолдарынан шеберлік сағаттары тағы бар. Ал «Психолог-медиатор» кабинетінде тұрмыс құруға ниетті бойжеткен өзін толғандырып, бірақ ешкімге айта алмай  жүрген мәселе шешімін кәсіби психологпен бірге таба алады. «Мирас» әжелер клубы да бар.  Өмір көрген ана, әже­леріміз – қашанда даналық көзі, тәрбие мектебі. Ұрпақтан ұр­паққа мирас болып келе жатқан қолөнерді кейінгі жасқа аманаттау – ана, әже­леріміздің парызы. Клубтың мақ­саты да қыз-келіншектерді өмір­ге, тұрмысқа икемдеу, бейімдеу.

«Бойтұмар» қыздар клубы жұмыс істейді. Қыз баланың бойындағы әдептілік, ибалылық, мейірімділік сынды қасиеттер кейінгі кезде аза­йып бара жатқандай. Біз қанша жерден өзге мәдениеттерге еліктесек те, қанымыздағы ұлттық болмысымыз жоғалмауы керек. Ұлттық болмысымызды  сақтай отырып, салт-дәс­түр мен мәдениетті дәріптей де, за­манауи үрдіспен ұштастыра да бі­луіміз керек. Сондықтан, бұл клуб – жасөспірім, бойжеткен қыздардың сырласатын, ой бөлісетін, қажетті кеңестер алатын әдептілік алаңы. Сонымен қатар «ДАМУ LIFT», «Әл­ди – Ана», «Үй болам десең…», «Ба­қыт мекені» жобалары бар, – дейді «Анаға тағзым» орталығының әдіс­темешісі, «Жас отау» жас отбасылар клубының жетекшісі, Білім саласының үздігі, еңбек ардагері Сәлима Малимова.

Сабыр мен сыйластық бәрін жеңбек

Үйдегі тыныштықтың, түсініс­тіктің ең негізгі қағидаларының бі­рі – сырттағы адамдармен қалай сы­­пайы және жақсы мәміледе бол­сақ, дәл сондай мәміленің отбасы ішінде де болуы! Сыйластық бар үй­де бақ-береке де болады. Бұл – көне­көз­деріміз айтқан тамаша тәмсіл.

Ертеде бір жас жігіт отбасы ішінде қалай бақыт пен тыныштық орнатуға болатынын іздейді. Адамдар оған «Пәлен ауылда бір шал мен кемпір бар, білсе солар біледі бақытты тұрмыстың сырын, өйткені олардың ұрысқанын, бір-біріне дауыс көтергенін әлі ешкім көрген емес» дейді. Жас жігіт әлгі айтылған үйге барып, амандасып, хал-жағдай сұрасқаннан кейін үй иесіне келген себебін айтады. Қарт кісі дастарқан басына қонақты жайғастырып отыр­ғызады. Кемпірі дастарқанға бір қа­уын әкеледі. Қарт кісі қауынға бір қарайды да, кемпіріне: «Бұл қауын онша піспегенге ұқсайды, ауыстырып әкелесің бе» дейді. Әйелі жарайды деп қауынды кері әкетіп, тағы бір қауын әкеледі. Күйеуі «Бұл да болмады, тағы басқасын көрші» дейді. Әйелі жарайды деп, тағы алып кетеді. Қарт кісі келген қонаққа: «Әйелім онша таңдай алмаса керек, кеттік бірге барып таңдап келейік», деп екеуі бірге ас үйге кіреді. Ас үйге кіргенде бір ғана қауын тұр­ғанын көреді. Қарт кісі қонаққа қарап: «Отбасы бақытының сырын түсіндің бе?» деп сұрайды. Жас жігіт «түсінбедім» деп жауап береді. «Балам, үйде бір ғана қауын бар еді. Мен білетінмін біреу ғана екенін, менің білетінімді әйелім де біледі. Мен қауынды алып кетіп басқасын әкел дегенімде, жарайды деп әкетіп дәл соны қайта әкелді. «Ей, шал, сен алжығанбысың, үй­де бір ғана қауын бар, не айтып тұр­сың» демеді. Мен бір нәрсе айт­қанда әйелім қарсы шықпайды, дереу айт­қанымды орындайды. Ол да бір нәрсе айтқанда мен де оның көңілін қалдырмаймын. Сол себепті ұрыс-керіс те болмайды. Отбасы бақытының сыры осы» депті.

Иә, «жұбайлар бар әңгімесі тау­сылған, ал махаббат таусылмай­тын әңгіме» деп ақын Мұхтар Шахан­ов жырлағандай, отбасында жұ­бай­лар­дың әңгімесі таусылмай, ба­ла­­лардың бақытты жүздерін мұң шал­мағанға не жетсін?!

Айнұр БАТТАЛОВА,

«Сыр бойы»