ҚҚС: Бюджет дағдарысынан шығар жол қайсы?

298

0

Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың  төрағалығымен өткен Үкіметтің кеңейтілген отырысында қосылған құн салығының мөлшерін көбейту мәселесі қозғалды. Естеріңізде болса, бұған дейін де құн салығын Ұлттық экономика министрлігі 16 пайызға өсіру мәселесін көтеріп, қолдау таппаған еді. Бұл жолы 20 пайызға көтеру ұсынылды.

Қосымша құн салығын көбейту қоғамда қызу талқыға түсті. Бірі қолдады, бірі тиімсіз реформа екенін алға тартты. Үкіметтің пайымдауынша, салықты көбейту бюджет дағдарысынан құтқармақ.

– Бұл үшін ҚҚС ставкасын көтеріп, сонымен қатар жұмыс берушінің әлеумет­тік және міндетті зейнетақы төлемдерін азайту қажет. Бұл кәсіпорындардың бә­се­кеге қабілеттілігін арттырып, оларға қажетті қаржылық резерв құрады. Ең­бекақы қорына түсетін жүктемені азайту кәсіпкерлерге қызметкерлердің жала­қысын арттыруға мүмкіндік береді. Қо­сымша салық түсімдері экономи­калық өсімді ынталандыруға, инфрақұры­лым­ның қарқынды дамуын қамтамасыз етуге және басым салалардағы перспективалық бизнес-жобаларды қолдауға бағытта­ла­тын болады, – деген Премьер-министр ең­бекақы қорына түсетін жүктемені азай­тып, оны сату көлеміне ауыстыруды ұсынды. 

Десе де, көп ұзамай Мемлекет басшысы бизнес өкілдерімен кездесу өткі­зіп, бұл мәселеде білікті сарапшылар мен кәсіпкерлердің де пікірін ескеріп, тиімді әдіс табу керектігін баса айтты әрі Үкіметке қайта пысықтауға тапсырма берді.

«Кез келген реформаны жан-жақты сараптап, байыппен жүргізген жөн. Экономика салаларының ерекшеліктерін ес­кере отырып, түрлі нұсқаларды әзірлеу ке­рек. Қосымша құн салығына қатысты бұ­ған дейін көзқарасымды білдірмеген едім. Өйткені қызметтік дәрежеме сәй­кес, менің әрбір сөзім, пікірім қатаң тап­сырма сияқты қабылданады. Соған қа­ра­мастан бұл мәселе бойынша ойым­ды жеткізгім келеді. Қалай десек те, қо­сымша құн салығының мөлшерлемесі са­раланып белгіленуге тиіс. Үкімет түп­кілікті шешімді білікті сарапшы­лар­дың, қайталап айтамын, білікті сарап­шылар мен кәсіпкерлердің, әлбетте депутат­тар­дың пікіріне құлақ аса отырып, нақты есептеулер негізінде қабылдағаны дұрыс. Бір анығы, Үкіметтің қазіргі ұсынып отырған мөлшерлемесі тым жоғары» деді Президент.

Сарапшылар көзқарасы

ҚҚС ставкасы экономиканың барлық саласына әсер ететіні сөзсіз. ВВС Invest сарапшыларының айтуынша, инфляция міндетті түрде болады. Ол кезде тауар бағасы да өсіп, бар салмақ тұтынушылар қалтасына түспек.

– Үкіметтің ҚҚС-ны 20%-ға көтеру ұсынысын бюджет табысын көбейту тұрғысынан қарағанда ақтауға болады. Бірақ оның бизнес ортаға және тұты­ну­шыларға әсері күмән тудырады. Бір жа­ғынан, әлеуметтік салық пен зей­нетақы жарналарын алып тастау бизнес­ке түсетін жүктемені жеңілдетуі керек. Екінші жағынан, ҚҚС өсуінің салдары­нан тұтынушыларға баратын баға да өсе­ді, инфляциялық қысымды күшейтеді. Көр­сетілген есепке талдау жасасақ, ҚҚС көтерілсе, инфляция да 4%-ға өсуі мүм­кін, – деп жазады сарапшылар.

Ал «Dalatex» ЖШС директоры,  кә­сіп­кер Ділмұхаммед Абызовтың айтуынша, ҚҚС-ның көбеюі шағын және орта бизнестің құлдырауына әкелуі мүмкін. Мұны тек бюджет тапшылығын жойып, экономиканы тығырықтан шығару тәсілі деп қарау қате деген ол кәсіпкерлердің дамуына ыңғайлы  әдісті қарастыру қажет дейді.

– Құн салығының көбеюі халықтың әл-ауқатына тікелей  әсер ететінін ескерсек, бұл реформа тиімсіз. Егер салықты көбейтсе, тауар қымбаттайды, инфляция шарықтайды, әлеуметтік теңсіздік туындайды.  Халықтың әл-ауқаты төмендеген соң орта бизнес өкілдері бәсекеге түсе ал­майды. Мысал келтірсем, бір жей­денің құны 4000 теңге болса, қазіргі 12 пайыздық қосымша құн салығымен есеп­тегенде тұтынушы оны 4480 теңгеге сатып алады. Бұл жердегі 480 теңгені кәсіпорын салық ретінде мемлекетке төлейді. Демек, қосымша құн салығының көрсеткіші тауар бағасының құбылуына тікелей ықпал етеді. Бұл жерде айналып келгенде күш тұтынушының қалтасына түседі. 

Сондықтан ең бірінші халықтың жағ­дайын ойлауымыз керек. Президентіміз дұрыс айтты, бизнес жүргізіп отырған кәсіпкерлерге кедергі жасамай, олардың дамуына қолайлы жағдай туғыза отырып, тиімді әдіс табу қажет. Сонда ғана біздің экономикамызда алға жылжу болатыны сөзсіз, – дейді кәсіпкер.

Қоғам қайраткері, профессор Мұрат Бақтиярұлы ҚҚС бойынша ойын былай жеткізді.

– Қосылған құн салығы қоғамда үл­кен дүрбелең туғызуда. Президент бұл мә­селеге қатысты Үкіметке сарапшылармен, кәсіпкерлермен, депутаттармен пікір алыса отырып, ортақ шешім қабылдау ке­рек екендігін баса айтты. Дұрыс қол­даймыз. Мемлекет соңғы үш жылда бюд­жет шығындарын тым көп көтеріп жіберді, әсіресе әлеуметтік салаға. Мұны экономикалық себептерден гөрі саяси себептерден іздеу керек. Соңғы бес жылдың ішінде бюджет шығысы 2,3 есе, ал бюджет тапшылығы 4 есе өскен. Қуатты экономикасы бар елдерде даму бюджеті 20-25 пайыз болса, бізде небәрі 6 пайыз ғана. Біз тапқанымыздың барлығын экономиканы дамытуға емес, ішіп-жеуге ғана жұмсаймыз. Табысты арттырудың орнына көп шығынданып, пайда бермейтін жобаларға ақша құйып жатырмыз. Бір ғана саладан мысал келтірейікші, елде кейбір салынып жатқан мектептердің құны дамыған мемлекеттерде салынып жатқан мектептерден анағұрлым қымбат. Бізде бір оқушы орнының бағасы 10 млн теңгенің үстіне шығып кеткен. Мысалы, 80 орындық мектеп құрылысының бағасы 1 млрд 200 млн теңге деп бағаланған. Бұл ақылға сыймайтын қайдан алынған баға? Сондықтан да әлі де салынатын «Жайлы мектептердің» қаражатын оңтайландыру керек.

2025 жылғы республикалық бюджет 10 триллион теңге, бұрын-соңды болмаған тапшылықпен қабылданды. Көптеген шы­ғындарды (айлық, зейнетақы, шәкіртақы, әлеуметтік көмектерден басқа) қыс­қар­туға мүмкіндіктер бар. ҚҚС жеке өз басым қолдаймын. Көптеген елдерде бұл 16-25 пайыздың арасында. Бірақ ҚҚС бо­йынша есепке алу шегін қазіргі 78 миллион теңгеден 15 миллионға түсіруге қарсымын. Бұл кәсіпкерлікті дамытудың орнына, бизнестің  көлеңкеге кетуіне не жабылып қалуына әсер ететіні сөзсіз.

Нарықтың кейбір экономикалық заң­ды­лықтарына мемлекет көбірек араласып бара жатқан сияқты. Оны Президент те атап көрсетті. Мысалы, елде 740-тай жұ­мысшы мамандығын даярлайтын колледждер бар, олардың көпшілігі мемлекет меншігінде және олардың материалдық-техникалық базасы төмен. Ол базаларды жасауға атқарушы орындардың мүмкіндігі жете бермейді. Сол себепті, аудан орталығында орналасқан колледж­дерді кәсіпкерлерге сенімді бас­қаруға берсе олар тез арада жөндеп, мық­ты мамандар даярлауға жол ашар еді. Жал­пы дамыған мемлекеттерде оқу, (орта білімнен басқа) спорт, өнер, меди­цина тек бәсекелестік ортада екенін кө­ріп жүрміз. Оған мемлекет қажетінше тап­сырыс береді, сапасын қадағалайды, болды. Бізде осы салаларды ұстап тұруға триллиондаған қаржы бөліп жатамыз. Одан қатты жақсарып бара жатқаны бай­қала бермейді. Тағы бір үлкен мәселе мемлекеттік мекемелер, әсіресе орталық аппарат шенеуніктерінің саны тым көп екендігі. Былтырғы мәлімет бойынша, елде 90 мыңның үстінде шенеуніктер бар. Елдегі 20 млн 200 адамға шаққанда 220 адамға бір шенеуніктен келеді екен. Бұл басқа мем­ле­кет­термен салыстырғанда тым көп. Қа­зақ­­стан цифрландыру жағынан көп мем­ле­кет­тердің алдына шықтық. Бұл – мақ­танатын дүние. Осындай жағдайда мемлекет қыз­мет­кер­лерінің санын 25 пайызға дейін қыс­қартуға қалған қызмет көрсетуді цифрлық форматқа шығаруға болады. Қанша қаржы үнемделер еді. Сондықтан да Үкімет осы жағын ескерсе дейміз, – дейді ол.

Экономика ғылымдарының кандидаты Абай Шайнуров көлеңкелі бизнестің алдын алып, кәсіпкерлердің салық төле­уіне жағдай жасап, қосылған құн салығын әртараптандыру керектігін алға тартады.

– Жылдан жылға көлемі ұлғайып бара жатқан бюджет тапшылығы Үкіметті қосылған құн салығын көтеруге итермелеп отыр. Елімізде қосылған құн салығын негізгі төлеушілер – шағын және орта бизнес. Ал олардың сатқан тауары мен көрсеткен қызметіне қосылған ҚҚС-ны тұтынушылар төлейді. Бұл – ең қате шешім. Үкімет бизнестің көлеңкеден шы­ғып, табысын, айналымындағы қар­жы­сын ашық көрсетуге және салық төлеуге ынталандыратын жағдай жасауы керек.

Ұлттық экономика министрінің сөзін­ше, қазір бизнеске түсетін еңбекақы тө­леу қорының жүктемесі 40 пайызға дейін жетіп отыр, бұл жайт тауардың өзін­дік құнына әсер етеді. «ҚҚС мөл­шерін көтеретін болсақ, жұмыс беру­шінің әлеуметтік салығы мен міндетті зейнетақы жарналарын алып тастау ар­қылы жалақы қорына түсетін жүкте­месін орташа есеппен 10 пайыздан 30 пайызға дейін төмендетуге дайынбыз. Бюджет бұл шығынды өтей алады» деді ол. Егер үкімет ұсынып отырған жоспар іске асса, онда ҚҚС төлейтіндер қатарына 300 мыңға жуық салық төлеуші жаңадан қо­сылмақ. Үкімет бюджет-салық реформа­сының нәтижесінде қазынаға қосымша 6-7 трлн теңге қаржы түседі деп үміт артып отыр.

Қосымша құн салығының 20% немесе 16% өсуі кіші және орта бизнестің дамуына кері әсерін тигізетіні, салық ауыртпашылығы қарапайым тұтынушыға түсетіні, үлкен инфляциялық өсімге әке­летіні сөзсіз. Тауар бағасы өседі, тұты­нушының күнкөріс деңгейі нашарлайды. Себебі олардың табысы өсіп жатқан жоқ. Былтыр ең төменгі жалақы мөлшері 85 мың теңге болып белгіленген еді, биыл да сол өзгерген жоқ. Кіші және орта бизнес өкілдерінің бір бөлігі шығындардың артуына байланысты жабылады, ал бір бөлігі көлеңкелі экономикаға өтеді, ке­лесісі салық төлеуден қашу мақсатында бизнесін бірнеше бөлікке майдалайды, Қазақстанның инвестициялық тартым­ды­лығы төмендейді. Жалпы, қосылған құн салығын әртараптандыру керек, – дейді Абай Серікұлы.

Қорқыт ата атындағы Қызылорда уни­верситетінің қауымдастырылған профессоры,   экономист, зерттеуші Қамар Бе­кетованың айтуынша, салықтық бақы­лауды автоматтандыру және бизнестегі салық салу жүйесіне деген халықтың сенімін арттыру маңызды.

– Қазақстан мен Ұлыбританияның салық салу ерекшеліктерін айтсам, біз­де 12% мөлшерінде бірыңғай ҚҚС мөл­­шерлемесі қолданылады, бұл ха­лық­­аралық стандарттар бойынша салыс­тыр­­малы түрде төмен. Алайда ҚҚС-ты қайтаруға, әкімшіліктің күрделілігіне жә­не салық ауыртпалығының шағын және орта бизнеске әсеріне қатысты мәселелер пікірталас тақырыбы болып қала береді. Ұлыбританияда ҚҚС-тың стандартты мөлшерлемесі 20%, бірақ тауарлар мен қызметтердің жекелеген санаттары үшін төмендетілген мөлшерлемелер (5%) және ҚҚС-тан босату жүйесі бар, бұл жү­йені икемді және бейімделгіш етеді. Сондай-ақ британдық салық жүйесі сәттілігінің негізгі факторларының бірі – цифрландыру мен ашықтықтың болуы. Making Max Digital (MTD) жүйесін енгізу көлеңкелі секторды едәуір қысқартуға, есеп беру процесін жеңілдетуге және қателерді азайтуға мүмкіндік туындатты. Қазақстан да осы бағытта қадамдар жасауда, бірақ қазіргі заманғы IT шешімдерді енгізуді күшейту керек, салықтық бақы­лауды автоматтандырып, бизнестегі са­лық салу жүйесіне деген халықтың сені­мін арттыру маңызды.

Тағы бір ерекшелік – Ұлыбритания шағын және орта бизнесті, инновациялық компанияларды және «жасыл» энергетика секторын қолдау үшін салықтық же­ңіл­діктерді белсенді пайдаланады. Қа­зақстан да мұндай тетіктерді, әсіресе старт­ап­тарды, технологиялық компанияларды жә­не жа­ңартылатын энергетиканы қолдау кон­тек­стінде енгізу мүмкіндігін қарастыра отырып, әлеуметтік маңызы бар тауарлар мен қызметтер үшін төмен­детілген ставкаларды енгізу, ҚҚС қайта­руды жеңілдету қажет. Бұл экспорт­қа бағытталған компания­лар үшін қайтару механизмін жақсарту болып саналады. Цифр­ландыруды күшейту, оның ішін­де салықтарды әкімшілендіру үшін бі­­­рыңғай цифрлық платформа құру ма­­ңыз­ды. Сон­дай-ақ кәсіпкерлікті ынта­лан­­дыру шеңберінде инновациялық салалар мен тұрақты даму үшін салықтық жеңілдік­терді қарастыру керек. Сонда ғана экономи­ка­мызда ілгерілеу болады.

 Қазақстан маңызды таңдау алдында тұр. Бірі – салық жүйесін одан әрі жаңғыр­ту жолымен жүру немесе ағымдағы үлгіні қалдыру. Ұлыбританияның тәжірибесі көрсеткендей, салықты сауатты реттеу экономиканы өсірудің, инвестиция тар­тудың және қаржы ағындарының ашық­тығын арттырудың қуатты құралы бола алады. Біз ең жақсы халықаралық тәжі­рибелерді мұқият зерттеп, тиімді және әділ салық жүйесін құру үшін оларды шындыққа бейімдеуіміз керек, – дейді Қ.Бекетова.

Жалпы ВВС Invest сарапшыларының есептеуінше, өткен жылы мемлекеттік бюджеттегі түсімнің 19,7%-ын салық тү­сімдері құраған. Былтыр мемлекеттік бюджеттің табысы 27,1 трлн теңге болды. Бұл 2023 жылмен салыстырғанда 2,2 трлн теңгеге немесе 8,9%-ға артық.

Ал агенттік мамандарының талдауы­на тоқталсақ, 2024 жылы ҚҚС 12% бол­ған кезде бюджетке 5,2 трлн теңге табыс түскен. Егер министрлік ұсынғандай ҚҚС 20%-ға көбейетін болса, қазынаға 8,6 трлн теңге түседі. Бұл жалпы мембюджетке түсетін түсімнің 31,8%-на тең.

Әлемде ҚҚС мөлшері қандай?

Қосымша құн салығының мөлшері әр елдің экономикасына тәуелді. Бүгінде әлемнің 170-тен астам елінде ҚҚС төленеді. Олардың кейбірі төмендетілген мөлшерлеме қолданса,  енді бірі салықтан босатылған.

Мәселен,  Ресей, Беларусь, Украина, Армения, Түркия,  Аустрия, Болгария, Ұлыбритания, Словакия, Германия ел­де­рінде  20%, Тәжікстан мен Үндіс­танда 18%, Өзбекстан, Филиппинде 12%, Қытайда 13%,  Бельгия, Испания, Латвия, Литва, Нидерланд пен Чехияда  21%,  Италияда  22%, Польша және Португалияда  23%.  ҚҚС ең жоғары мөлшерлемелері Мажарстанда (27%), сондай-ақ Хорватия, Дания және Швецияда (әрқайсысында 25%) белгіленген. 10% ҚҚС Моңғолия мен Вьет­намда қолданылады, ал Таиланд пен Син­гапурде бұл мөлшерлеме 7% болса, Малай­зия­да небәрі 6% екен.

Аустралия, Канада, АҚШ сияқты елдерде ҚҚС жоқ, бірақ сатудан алынатын салық бар.

Жаңа «Салық кодексі» Мәжілісте қаралады

Президент тапсырмасымен Үкімет бұл мәселені қайта қарап, еліміздің салық заң­намасына жаңа түзетулер енгізу, оның ішінде  ҚҚС мөлшерлемесін 16%-ға дейін ұлғайту ұсынылды.

Премьер-министрдің орынбасары – Ұлттық экономика министрі Серік Жұман­ғарин ҚҚС мөлшерлемесін салалар бойынша саралау мен 12%-дан 16%-ға дейін ұлғайту, арнаулы салық режимдерін реформалау, ҚҚС бойынша міндетті тіркеу есебіне қою үшін шекті 80 млн теңгеден 15 млн теңгеге дейін тө­мендету бойынша ұсыныс жасағанын айтты. Сондай-ақ денсаулық сақтау саласы үшін 10% тө­мендетілген мөлшерлеме ұсынылады.

Ал ауыл шаруашылығы тауарын өн­діруші заңды тұлғалар бюджетке төлеуге тиісті ҚҚС-ның 30%-ын төлемейтін болады. Жалпы жаңа «Салық кодексінің» жобасына түзетулерді осы жылдың 20 ақпанына дейін Мәжіліске енгізу жоспарланып отыр.

Айта кету керек, бұл реформаның саудагерлерге, дүкендерге, мейрамхана бизнесі мен сұлулық салондарына қа­тысы жоқ.

«Халыққа қызмет көрсететіндер: саудагерлер, үйлерде орналасқан дүкендер, дүңгіршектер, базардағы сауда нүктелері, мейрамханалар және тағысын тағыларға біз қолға алған реформаның ешқандай қатысы жоқ.

Олар бір жылдық жалпы табысының 2,4 млрд теңге көлеміндегі шегімен жұ­мыс істеп, 4 пайыз қосылған құн салығын төлеп келді. Сонша мөлшерде төлей бе­реді. Олардың тіршілігінде ешқандай өз­геріс болмайды», – деп мәлімдеді Серік Жұман­ғарин брифингте.

Жалпы қосымша құн салығы – бюд­жетті толтыратын негізгі көздердің бірі. Қа­зынадағы қаржының 25 пайызы салық­тың осы түрінен түседі.

Жаңа өзгеріс енетін болса, тек қо­сымша құн салығы мөлшері ғана емес ҚҚС тіркеу шегі де өзгермекші. Қазіргі заңнамаға сәйкес қаржы айналымы 78 млн теңгеден асатын бизнес иелері ғана ҚҚС төлейді. Енді Үкімет ұсынысы қа­был­данса, айналымы 15 млн теңгеден аса­тын кәсіпкерлер де қосымша құн са­лы­ғын төлеуі керек болады.

Мейрамгүл ДАУЫЛБАЙҚЫЗЫ,

«Сыр бойы»

 


>>> Біздің Facebook, Instagram парақшаларымыз бен Telegram каналымызға жазылыңыз! <<<