Әжібай би ауылы деп аталса…

125

0

Жақында Шиелі ауданы Майлытоғай ауылының бір топ тұрғындарымен жүз­дес­тік. Олар газет арқылы өздерінің арыз-тілектерін құзырлы орындарға жет­кізуді өтінді.

Айтпағымызды бірден сол кісілердің сөзінен бастайық.

Сейітмұрат Торғауытов, ауыл тұрғы­ны, еңбек ардагері:

– Біздің ауыл кеңестік дәуірде «1-Май» совхозының №4 фермасы болды. Аталарымыз дария жағасындағы жиде талы, шеңгел, жыңғылы қалың бұл жердің шұрайлылығын, аң-құсқа бай тоқшылығын мегзеп «Майлы­тоғай» деп атап кеткен. Алайда, біз аға ұрпақ кейінгі буынға осы ел-жұрттың қамын жеп, ат үстінде өмір кешкен Әжібай бидің атын аманаттауды қалаймыз.

Бұл пікірді ауыл тұрғындары бірауыздан түгел қолдап отыр. Осыны ай­ғақ­тайтын жал­пы көпшілік қатысқан жи­налыстарымыздың хаттамасын 2018 жылдан бері аудан әкіміне бірнеше мәрте жолдап, қанағаттанарлық шешім таппадық.

Біресе пандемия, біресе санақ нау­қаны, біресе мораторий, ақырында әкім ауы­сып кетеді де, біздің даусымыз жар­тасқа айқай­ла­ғанның жаңғырығы болып қала береді.

Қонысбек Сәдібеков, осы ауыл ту­масы, Қызылорда қаласының тұрғыны, зейнеткер:

– Деректерде Әжібай Қарпықұлы 1791-1866 жылдары өмір сүрген деліне­ді, халық аузында ірі денелі, сабырлы мінезді, сұлу кісі болған екен дейтін  сөз қалған.

Ол Кенесары Қасымұлы бастаған қа­зақ халқының ұлт-азаттық көтерілісін қолдаушы және оған белсене қатысушы­сы тарихи тұлға. Осыған байланысты Ресей үкіметінің қысымы мен қуғынына ұшырап, Сарыарқадан Сыр бойының Қоқан хандығына қарайтын Шиелі өңі­ріне көшіп келіп, қоныстанған. Әжі­байдың халық ішінде өте ықпалды екенін таныған Қоқан ханы оны өз руының датқасы етіп бекіткен. Алайда, Әжібай атақ алдым демей, сол биліктің өзіне де қарсы бас көтерген батыр.

Сонымен бірге Әжібай төрт Қып­шақ­тың төбе биі атанған. «Төрт Қыпшақ» деп отырғаны – Түйішке, Көкмұрын, Қитаба, Шашты аталықтары. «Төбе би» – үлкен атақ, қазіргіше алсақ, жоғарғы сот. Міне, бидің осындай тұлғасы құр­меттеліп, марқұм болған соң оның мүр­десі Қожахмет Ясауи пантеонына жер­ленген.

Осы бір елім, жерім, келешегім де­ген тұл­ғаға өзі өскен, ұрпағы тараған ауыл атын беру қай жағынан алғанда да са­уапты да өнегелі іс болады.

Сәрсенбай Піртаев, Майлытоғай ауыл­дық округі ардагерлер кеңесінің төра­ғасы:

– Біздің ауылдық округ аты Майлы­тоғай болып сақталып қала береді. Ал, ауыл атын Әжібай би есімімен атауды барша тұрғындар қолдап отыр. Тарихи тұлғаның атын ауылға беру елдігіміздің, бірлігіміздің, ұрпақ тәрбиесінің бір көзі болмақ.

Осы хабармен Алматыдан бидің ұр­пағы Гүлбаршын Зайырова арнайы ке­ліп, ата­лары жатқан күмбез қорымды жаңғыртып, оның мемлекет қорғауына алынуына ықпал жасайтынын айтып қуантып отыр. Кәсіпкер қыз осыдан бір­шама уақыт бұрын Мұстафа Шоқайдың туған жері Наршоқыға граниттен белгі қойдырған болатын.

Ауылдан алты шақырым Итаяқ көлі деп аталатын маңда қамкесектен өріліп, шама­мен 1940 жылдары салынған егіз күмбез әлі құламай тұр, мұнда бидің балалары мен бәй­бішесі жерленген. Бидің баласы Тоқпамбет те би болып, ел ішінің бірлігін сақтаған белгілі есім. Оның аты Бұдабай ақынның жырларында да кездеседі.

Аудан басшылығы біздің ұсынысы­мызды қолдап, ауылға тарихи тұлға Әжі­бай би есімі беріледі деген сенімдеміз. 

…Ауыл тұрғындары осылай дейді.

Кешегі кеңестік кезеңде атам аты ауылға, көкем аты көшеге деп Ленин мен Калининді айтпағанда мыңдаған мекен Мамаев, жүздеген ауыл Чапаев болған жоқ па?

Мемлекетіміз тәуелсіздігін алған тұста өз жеріміздің, елдігіміздің қорғау­шысы, қамқоры болған тұлғалардың атын өзіміз тұрған ауылға беруге тоң­теріс қарайтындар әлі де бар.

Біз ауылдарға кісі есімін қоюдан бірнеше мәселе ұтамыз. Біріншіден,  есім­дер мен атау­лар арқылы әр дәуір­дің ескерткішін, құнды шежіресін сақ­тай­мыз. Екіншіден, әрбір адам­да ата-бабам­ның қаны тамған жерді көзім­нің қарашығындай қорғап, құрмет­теуім ке­рек деген сезім оянады. Үшін­шіден, сол топы­рақта туып, халық пер­зенті дәре­жесіне дейін көтерілген атала­рымыздың аты көпшілік аузынан күн сайын аталып, ұрпақ жадына орныға түседі. Келе-келе ол кісінің тұлғасы, ерлік істері, адами бейнесі өнеге бастауына айналады. 

Ендеше, Майлытоғай тұрғындарының ұсы­­нысына байланысты ономастика, ант­ропо­номия негіздемесі жасалуы шарт.

Батыр атанған, би болған аталары­мыздың аты өлмесін, өнегесі өшпесін дейміз.

Дүйсенбек АЯШҰЛЫ,

«Сыр бойы»