Арқаның ән еркесі

14

0

Өткен ғасырдың 50 жылдар басында ауыл-ауылға радио желілері тартылып, қалың ел радио торабынан алуан түрлі хабарлар, шалқыған ән мен күмбірлеген күй тыңдап, жандарына рухани азық алған. Оқта-текте ауылға әртістер де келетін…

Соғыстың зардабын ауызбірлік пен ерен еңбектің арқасында жеңе білген халықтың рухани жетілуі үшін, мәдениет пен өнердің қажеттілігі айтпаса да түсінікті еді. Әуелі бар ынта-ықыласымызбен тыңдайтынымыз Жамал Омарованың «құлақтан кіріп, бойды алған» қайталанбас әсем қоңыр үні, асқақтата салған әндері еді. Бірнешеуін атай кетсек олар: «Айкөк», «Бипыл», «Қараторғай», «Ләтипа», «Алтай», «Қиын екен қыз дегенің», т.б. Жамал апаның әншілігіне ешкім таласа алмайды. Өз басым мұндай дауысты, мұндай сұңғыла нақышты әуенді ән әлемінен бұрын-соңды естімеген болармын… Енді тақырыбымызға келейік.

Жамал апамыздың ізін ала тың­даушысын әсем әнімен тербеп Рабиға Есімжанова шықты. Бұл әншінің де салған әндерін құмарта тыңдадық. Әсіресе менің әжем риза болушы еді. Әжемнің де есімі Рабиға болатын. Бір­де кешкілік радиодан: «Алматыдан сөй­леп тұрмыз, Рабиға Есімжанованың орын­дауындағы халық әндерін береміз», – деді диктор.

Әжем: «Келіңдер, тыңдаңдар», – деп мені және қарындасым Шәкизаданы қа­сына шақырып алып, отырғызып қойды. Ән әуеледі. «Басында биік таудың мұ­нары бар» деп басталған кербез ән қайырмасына келгенде:
«Ақша маңдай, қара көз,
Өзіңіздей бекзат жоқ
Тым болмаса
хат пен хабар сөзің жоқ» деп же­делдете берді.

Сөйтсек, бұл «Әпиток» деген ән екен. (Затаевич нотаға түсір­генде бұл әнді Әсет Найманбаевтікі деп көрсеткен.) Әрі қарай тағы бір әнді «Қа­мысы Әупілдектің мүше-мүше, сар­ғайдым осынау көлдің суын іше» деп шырқағаны санамда қалған. «Әупілдегі» несі? деп ойлаған, сол бала күнімдегі тыңдаған жұмбақ әннің бастапқы екі қатарын әлі күнге ұмытпаппын. Сол жолы Рабиға Есімжанова «Гауһартас», «Ләйлім шырақ», «Тау ішінде» әндерін де айтқан еді. («Тау ішінде» Сәкен Сейфуллиндікі ғой).

Рабиға Есімжанова кім? Енді соған келейік. Ол 1914 жылы Ақмола облысы, Қорғалжың ауданындағы «Талдысай» деген жерде дүниеге келеді. Көз көр­гендердің айтуынша, Рабиға өнер қон­ған әулеттен. Атасы Бабақтан төрт бала – Сейітжан, Қосымжан, Досым­жан, Есімжан туады.

Бабақтың өзі ән салғанда дауысы алты шақырым жерге жетеді екен. Рабиға сол Бабақ ақсақал­дың Есімжаннан туған жалғыз қызы. «Рабиға апамызды бәрі: әжесі, әкесі, анасы Тайкен ерте жасынан ән салуға баулыған» дейді немере сіңлісі Сәу­ле Досымжанова. Дерек көздерден біл­геніміз, бұл шаңыраққа өнер қон­ған. Осы ретте композитор Ахмет Жұбанов өзінің «Замана бұлбұлдары» деген кітабының 335-336-беттерінде бы­лай деп жазады. «Бабақтан тараған бала­лардың бәрі өнер иелері еді. Олар Бабақтың ордасын ән мен жырға бөледі. Есімжаннан ту­ған Рабиға Қазақстанға белгілі әнші бол­ды…».

Енді маған бала күнімде жұмбақ болған «Әупілдекке» аз-кем тоқталайық. «Әупілдек» көлдің аты екен. Жаңсақ айтылып жүргендей «Әупілдек» халық әні емес, әннің авторы Рабиға Есімжан­ованың нағашысы Мақажан Шитенұлы деген жас жігіт болған. Сөзі мен сазы гармониялық үйлесім тапқан сағыныш ән. Мәтіні мынадай:

Қамысы «Әупілдектің» мүше-мүше,
Сарғайдым осынау көлдің суын іше.
Қос қанат құсқа біткен маған бітсе,
Барар ем қалқатайға әлденеше.
Еріксіз «Әупілдекті» мекен еттім,
Жасым жас, жиырмаға жаңа жеттім.
Айырған ғашықтарды аңыратып,
Ісіне бар ма шара құдіреттің…

1925 жылы әкесі Есімжан өмірден озып, Рабиға Досымжанның тәрбиесін­де болады. Ән қанатына ілескен Рабиға 17 жасында, яғни 1931 жылы Алматыға келеді. Себебі, Әміре Қашаубаев, Жүсіп­бек Елебековтермен қатар жүрген, өзі әнші, өзі композитор әкесінің ағасы Қо­сымжан Бабақов Рабиғаға осылай ақыл берген.

Рабиғаның өнер жолына түсуіне Қосымжан Бабақовтың көп ық­палы тиген десек қателеспейміз. Қо­сымжан Бабақовты әйгілі жазушы Мұх­тар Әуезов ерекше бағалаған деседі… Сәті түсіп Рабиға театрға жұмысқа орналасады.Үлкен қалада ешкімі жоқ, бірақ болашағы бар жас қызды Күләш Байсейітова өз қамқорлығына алып, 3 жыл Рабиға Күләштің үйінде тұрады. Күләштан көп нәрсе үйреніп, өнерге машықтанған, оның үстіне әртістік қабілеті жетерлік Рабиға Есімжанова «Еңлік-Кебекте» Еңліктің ролін, «Ай­ман-Шолпанда» Айманның ролін ойнай­ды… «Айман-Шолпан» пьесасы Алматы халқының қызығушылығын тудырып, бір күнде екі рет қойған кездерінде Кү­ләш апасы екеуі бір көйлекті кезек киіп шығып, Айман образын келістіре сом­даған ғой.

Қазақстанның халық әртісі Қанабек Байсейітов өзінің «Құш­тар көңіл» атты естелік кітабында: «Кү­ләш­тің де, Рабиғаның да атағын «Еңлік-Кебек» шығарды» деп жазады.

Рабиға театр директоры Орынбек Бековпен бас қосады. Сәл кейінірек Мә­дениет министрлігі Орынбек Бековты Семейге жаңа театр ашуға жібереді. Ра­биға Есімжанова күйеуімен бірге ба­рып, Семей театрында да ерекше құр­метке бөленеді.1938 жылы Орынбек Беков ұсталып, репрессия құрбаны болып аты­лып кетеді де, Рабиғаның басына «халық жауының әйелі» деген қара бұлт үйіріледі. Бас сауғалаған ол туған жері Қорғалжыңға қашып келіп, мектепте ән-күйден сабақ береді. Сабағының тар­тымдылығы сондай, құдды концерт сияқ­ты етіп өткізетін болған. Қолы бос ата-аналар, мұғалімдер барып, тыңдап отырады екен…

Бірде Қорғалжың ауданында пар­тия жиналысы болады. Жиналысты ау­дандық партия комитетінің хатшысы Раббани Мұхамедияров өткізеді. Жина­лыстың соңында қатысушылар Раби­ғаның ән салуын сұрайды. Әрине, халық тілегі орындалады. Рабиға бірнеше әнді келістіре шырқайды. Әншінің қоңыр үні аупартком хатшысының назарын өзі­не аударады. Көңілі құлаған әншіге Раббани сөз салып, екеуі көп ұзамай отау тігеді…

Қай жерде де, қай кезде де көре ал­маушылар табылады ғой, Раббанидің үстінен арыз түседі. Арызда «Аупартком хатшысы бола тұра «халық жауының» әйеліне үйленді», – деп жазылған.

Раб­бани Мұхамедияров бірінші шақы­рыл­ған Қазақ ССР Жоғарғы кеңесінің де­путаты екен. Бұл арыздан қалай құ­тылады? Әрі қарай оқиға былай өрбиді: «Мен Есімжановаға үйленбес бұрын, ол күйеуінен 6 ай бұрын ажырасып кеткен, – деп түсінік береді Мұхамедияров. «Мұны кім растайды?» дегенде, растап куәлік етушілер Раббанидің қасынан табылады. Олар сол шақырылымдағы Жоғарғы Кеңестің депутаттары Күләш Байсейітова мен Шара Жиенқұлова еді. Осыдан соң Раббани Мұхамедияров Қа­рағанды облысы прокурорының орын­басары қызметіне ауыстырылып, екеуі осы қалада біраз жыл тұрады.

Раббани Мұхамедияров Қазақ ССР прокурорының орынбасары қызметіне көтеріліп, олар енді Алматыға көшіп келеді. Рабиға Есімжанова Қазақ радио­сына әнші болып орналасады. Әнші бұл жерде 1946 жылдан 1960 жылға дейін қызмет етеді. Қазақ радиосының алтын қорында Рабиғаның 40-қа жуық әні, біршама әңгімелері мен естеліктері бар көрінеді.
1960 жылы жолдасы Раббани Мұха­медияров қайтыс болады. Рабиға апа­мыз «Қазақконцертке» ауысып, өмірінің соңына дейін осында жұмыс жасаған. Ол гастрольдік сапармен Қазақстанның түкпір-түкпірін аралап, ауылдық жер­лерге көп барған. Гастрольға шыққанда жас әншілерді қасына ертіп, оларға ана­ларындай қамқорлық жасайды екен. Әсіресе Бағдат Сәмединованы өзіне жа­қын тартып, шәкірт етеді. Әуелі «Се­кіртпе» деген әнді үйреткен. Өзінің бір естелігінде Бағдат Сәмединова «Ал­ғаш­қы гастрольдік сапарымда Раби­ға апа­мызбен бірге өз ауылы Қорғал­жыңға бардым. Мұнан кейін ауыл-ауылды ара­лап концерт бердік. Барлық жерде мені «бұл менің қызым, кішкентай қа­ра қызым» деп таныстырып отырды. Ха­лық бізді өте жақсы күтті, құрметтеп жағалай қонақ етті. Сол бір сәттер ме­нің әлі көз алдымда тұр… Апайдың аң­қаулығы да бар еді.

Бір жылдары ақша инфляция болып, 30 сом ақша 3 сом болып қалған… Апай жұмысқа №30 ав­тобуспен барады екен. Аялдамаға келіп сәл тұрғанда №30 автобус келіп тоқтайды, бірақ апай отырмайды. Жан-жағындағы адамдардан «Мен бұрын отызыншы автобусқа отыратын едім, енді 3-ші автобусқа мінем бе?» деп сұрағанда жұрт ду күлген ғой…».

Рабиға Есімжанованың көзін көріп, тәрбиесін алған өнер иесі Күлшара Есет­ова «Ол кісі өте қарапайым еді. Ел аралап концерт қойғанда, «Қазақ­стан­ның халық әртісі» атағы бола тұра бізбен бірдей, біз қалай болсақ апайымызда сондай болатын. Рабиға апай ешқашан ақшаға қызығып концерт берген емес. Ұстазымыздың 70 жылдығында ол кі­сіні ортамызға алып, Алматы халқына керемет концерт бердік. Айтайын де­генім, сонда Рабиға апай «Секіртпе» деген әннің алғашқы шумағын өзі орын­дап, екінші шумаққа келгенде Бағ­дат Сәмединова әнді бір тон жоғары көтеріп жіберіп қайырды. Көрермендер сатырлата қол соқты. Жалпы, Бағдаттың түрі, дауысы, ән салу мәнері Рабиға апасына ұқсайтын» деп еске алады.

2014 жылы күміс көмей әншінің 100 жылдық мерейтойы өзінің туған жері Қорғалжыңда аталып өткен. Жан-жақтан халық көп жиналып, туған-туыс­тары, өзінің шәкірттері келіп есте­ліктер айтып, балуандар белдес­кен, ұлт­тық спорттық ойындар ұйымдас­ты­рылған. Әнші көзі тірісінде ешқашан Қор­ғалжыңнан қол үзбепті.

Жылма-жыл келіп, концертін беріп, өнерге бейімі бар жастарды ертіп әкетіп, тәрбиелеген. Жалпы Қор­ғалжың елі құт-береке қонған, қазақ халқының салт-дәстүрлерінің қай­мағы бұзылмай сол қалпында сақталған қа­сиетті топырақ, мұндағы айна көл­дер мен мөлдір бастауларға дейін сың­ғырлап күй шертіп жатқандай әсерге бөлейді. Бұл өңірден талай-талай өнер тарландары шыққан. Құлтума ақын, әй­гілі «Дударай» әнінің авторы Үлебай Әнетов, Мәриям Жагорқызы, белгілі қылқобызшы Дәулет Мықтыбаев, ком­позитор Кенжебек Күмісбеков осы жер­дің тумалары. Қазақ елінің өнері мен мәдениетіне өлшеусіз үлес қосып Ар­қаның ән еркесі атанған Рабиға Есім­жановаға «Қазақстанның еңбек сіңірген әртісі», «Қазақстанның халық әртісі» атақтары беріліп, «Құрмет белгісі» ор­денімен наградталған. Қорғалжың ау­данында балалардың ән-күй мектебі, Астана қаласының сол жағалауындағы бір көше Рабиға Есімжанованың аты­мен аталады.

2024 жылы Рабиға Есім­жанованың 110 жылдық мерейтойы Қа­зақстанның төрт облысында, яғни Ақ­мола, Қарағанды, Семей, Алматы об­лыстарында кең көлемде аталып өткен. Атақты әнші 1986 жылы 72 жасында дүниеден озды.
Рабиға Есімжанованың орындау­шы­лық шеберлігі жөнінде белгілі қа­ламгер Бексұлтан Нұржекеев: «Рабиға Есімжанова қазақ әншілерінің ішінде ұлттық бітімі айрықша айшықталып тұратын әнші. Оның үніндегі ұлттық нақыш қайталана бермейтін сирек қа­сиет. Рабиғаның дауысында ақыл мен парасатты, сүйсіну мен таңдану сезім­дерін түгел баурап алатын алапат құ­дірет бар. Оның қазақы үні сонау ерте кезден сақталып қалған, келе-келе сом­далып, бүгінгі күнмен сабақтасып жат­қан тарихи әуен секілді» депті.

Темірбек ЕСЖАНОВ,
ҚР Білім беру ісінің құрметті қызметкері
Қазақстан Журналистер одағының мүшесі