Көбелек болып көрінген…

367

0

Бабаларымыз әлімсақтан бір Аллаға сыйынып, аруаққа табынып кел­ген ғой. Аруақты қадірлегені сон­ша, «Құдай атқан оңалады, аруақ атқан оңалмайды» деген қорқынышты қағида қалдырған. Осы игі дәстүрге сай әріптес ініміз Абайбек әкесі Талғат Жүнісовке 2016 жылы арнайы ас берді. Оған себеп Тәкең­нің қарашаңырағы тұрған Тасбөгет кентіндегі бір көшеге оның есімі берілуі.

Сөз ретінде еске түсіре кетсек, ол кісі 1939 жылы 6 мамырда Жалағаш ауданының қазіргі Есет ба­тыр ауылында дүниеге келген. 1957 жылы Жалағаш ауданының орталығындағы Сталин мектебін бітіріп, Қызылорда педагогикалық институтының физика-математика факультетіне оқуға түсіп, оны 1962 жылы бітірген. Өндірістік жолдамамен Ақмола облысы Қорғал­жың ауданына қарасты «Арықты» округіндегі мектепте бір жылдай еңбек еткен. Сосын ұзақ жылдар бойы Сырдария аудандық комсомол, партия комитеттерінде, ауыл шаруашылығы қызметкерлері кәсіподағы аудандық комитетінде басшылық қызметтер­де болды.

Абай, Жамбыл атындағы кеңшарлардың партия ұйымын, Айдарлы ауылдық кеңесі атқару ко­митетін басқарды. «Сыр мектебі» ЖШС-да бірнеше жыл жауапты хатшы болып, абыройлы еңбек етті. Абзал азаматтың бұл дүниедегі дәм-тұзы таусылып, 1999 жылдың қарашасында бақилық болды. Міне, осындай ардақты ағамыздың атына 2016 жылы Тасбөгет кентінен көше берілді.

Астың алдында көше басында салтанатты жиын өтті. Оған ағамыздың көзі тірісінде аралас-құралас болған бірнеше әріптестері мен жора-жолдастары, ағайын-туыстары қатысты. Сондай-ақ жиын­да облыстық ардагерлер кеңесінің төрағасы С.Шаухаманов, облыстық мәслихат депутаты Р.Байназарова, «Нұр Отан» партиясы облыстық филиалы төрағасының орын­басары Н.Байқадамов, Сырдария ауданының әкімі И.Әбибуллаев, ең­бек ардагері С.Нағашыбаев және мектепте бірге оқыған кластастары – Жалағаш аудандық ардагерлер кеңесінің төрағасы Садық Әлиев, бір жылдары Қармақшы ауданын басқарған Ж.Бодықбаев сияқты ар­найы шақырылған азаматтар ес­те­ліктер айтты. Абайбектің шақыруымен Қорқыт ата атындағы ҚМУ атынан бір топ әріптестері ретінде біз де барғанбыз. Салтанатты жиын өз ретімен өтіп жатты. Шара бары­сында мені таңғалдырған ерекше бір көрініс болды. Ғайыптан бір кө­белек келді. Тұрқы алақандай. Тү­сі сары, қанаттарында түрлі ою-өр­нектері бар. Жиын үстінде әрлі-берлі ұшып жүрді. Көше бойымен ерсілі-қар­сы­лы жүріп жатқан мәшине­лер­ден, тілек білдірген адамдардың дауыс­тары мен ән-күйдің жаңғырған ды­бы­сынан еш үрікпейді. Айрықша шат­та­нып ұшып жүрген секілді. Бірде үш-төрт метрдей биікке кө­те­рілсе, іле төмен құлдилайды, жерге жақындап келе бере кідірістеп де­несін көкке тағы көтереді. Қанат қа­ғысы бөлек. Сайраған торғайға ұқ­­сап кейде ауаға асылып тоқтап қалады. Неге екенін қайдам, маған сол көбелек Талғат ағамыздың аруа­ғындай көрінді, яғни оның көбе­лекке айналған рухы секілденді.  Хал­­қымыздың даналығында: «рух­­тың заттануы немесе заттың рух­тануы» деген пәлсафалық тү­сінік­тің бекер айтылмағанын енді нақ сезін­гендей болдым.  Арқалы ақын Свет­қали Нұр­жанның «Ай – кірсіз, Аруақ – үнсіз, Алла – мінсіз» деген бал­ладасында:

«…Сұңқар – шейіт. Аққу мерт.

Қарға – құнсыз.

Аруақ – үнсіз. Ай – кірсіз.

Алла – мінсіз…

Батыр – аңқау.

Болады ел аңғарымсыз,

Аңғарымпаз болыңыз, жанда­рым, сіз» деп айтылатын бір шалдың өсиеті бар еді. Соны еске түсіріп «үнсіз жатқан аруақ оянған екен ғой» деп ойладым. Сонымен қатар Мағ­жанның «Сырдағы Алашқа» де­г­ен өлеңінде:

«…Сөзім – Сырдағы Алашқа,

Жаның жасып, кірлеген,

Отпен аспанға өрлеген

Жаныңды, Алаш, аласта…»

деген де отты жолдар бар. Неге еке­нін қайдам, әлгі көбелек, яғни Абай­бектің әкесінің көбелек болып көрінген рухы аңғарымсыз бізді қа­уіп атаулыдан  қорғап, қанаты­мен аластап жүргендей көрінді. Әдет­те даңғазалы ас-тойдан шар­шап қай­тушы едім, бұл ретте жеңіл­де­ніп оралдым. Содан да болар, ара­да он жылға жуық уақыт өтсе де, сол жиындағы көбелек-құбы­лыс дәл ке­­шегідей есімде қалыпты. Енді кө­­бе­лектің феномені туралы қыс­қаша ақпарат. Көптеген елдің ми­фологиясында оны киелі санай­тын дәстүрлер әлі күнге дейін сақ­тал­ған. Себебі, олар бір жан иесінің екінші түрге өтуімен, яғни, транс­формациямен, жанның мәңгілігімен байланысты пайда болған. Бұл об­раз табиғат пен руханиятты бірік­тіріп тұратын символдық мәнге ие құдіретті нәрсе саналған. Мәсе­лен, тибеттіктер қайтыс болған адам­ды тау басына апарып, тастап кетеді. Оның етін жеген құс­тар­ға мар­құмның рухы көшеді деп се­неді. Қытайда көбелектер қуа­ныш­ты күйдің, сүйіспеншіліктің жә­не ұзақ өмір сүрудің нышаны ретінде айрықша бағаланады. Жапон­дар­дың ұғымында ол сұлулықтың, нә­­зіктіктің, шаттықтың белгісі. Ежел­гі Грекияда көбелек жанмен те­ңес­тірілген. Мәселен, Эростың сүй­гені Психея туралы мифте ол мәң­гілік пен қайта өмірге келудің нышаны болып көрінеді. Көрші­лер­міз славян халықтарында да кө­белек марқұм болғандардың жаны ретінде қастерленеді. Қысқасы, көп­­теген елде ол бақытты өмір­дің белгісі және о дүниеден кел­ген хабаршы деп бағаланады. Оның қанаттарының әсем боялуы әлем­нің сұлулығын және табиғатпен  үй­­ле­сімділікті білдіреді. Демек, кө­­белек – мифологияда өмір мен өлім­ді, биологиялық түрлердің транс­­фор­ма­циялануының символ­дық бай­ла­ныстырушысы. Бұл «адам­ның жаны өлмейді, басқа бір фор­маға көшеді» дейтін кәрия сөздің рас­тығын таныта түседі.

Белгілі дінтанушы, мәдениет­та­нушы, тарихшы З.Жандарбек бір жазбасында Рух-аруақ жайында те­­рең толғайды. Ол айтады: «Рух – Ал­ланың адам баласына берген ама­наты. Уақыты келгенде Рух қай­та­дан өзінің келген жағына ора­лады. Алла Тағала Өзінің мейір-ма­хаб­ба­тынан тұратын дінді Рухқа бере отырып, оған Алла мен адам ара­сындағы байланыстың үзілмеуін Рух­қа тапсырды. Сондықтан сана­ны тән мен Рухтың арасындағы ара­сал­мақты айқындап отыратын күш деп бағалауға болады» дейді. Адам санасының рөлі жайында толғай келе, «егер де сана тәнге, адамның материалдық болмысына қызмет ететін болса, онда адамның материалдық жағдайы жақсарады. Бірақ санасы материалдық болмыс жетегінде кеткен адам обал мен сауапты, жақсылық пен жаман­дық­­ты ажыратудан қалып, қара ба­сының қамы үшін барлық нәрсені құрбан етуге дайын болады. Мұндай жағдайда сана адам бойындағы шай­танға айналады» деген ой айтады. Бұл жерде мына нәрсені ашып ай­ту ләзім. Расында біздің құлдық са­наға бой алдырып, рухымыздың өше бастағаны аруақтарға деген құр­метіміздің әлсірегенін көрсе­теді. Демек, аруаққа құрмет сезі­мінің  азат санамен тікелей байла­нысты  бол­­ғаны. Рух-аруақтың маңызды­лығы да осында деп санаймыз. Хал­қы­мыздың даналығындағы «рух­тың затқа айналуы немесе заттың рухтануы» деген пәлсафалық ұғым-түсінік осындай жағдайлардан ба­рып шықса керек.

Енді ең ұлы сезім делінетін жә­­не адамды адам етіп тұрған ма­хаббаттың шығуы жайында қисса келтіре кетейін. Кезекті сабақ біт­кенде Қожа Ахмет Яссауиден шә­кірттері:

– Тақсыр, тіршіліктің тірегі не? –  деп сұрапты.

– Махаббат, – деп жауап беріпті ол.

– Оның жайы қайда?

– Жүректе.

Тәңірі Тағала бір сипатынан ма­хаббатты жаратты. Жебірейіл пе­ріштеге: «Махаббатқа жай іздеп, жақсылап жайғастыр» деп тапсырма берді. Періште оны Аршыға ор­на­ластырды. Махаббат ол жерде ұзақ тұра алмады. Болмағасын Күрсіге апарып қойды. Одан да тиянақ тап­пады. Ол жерден өзін керексіз сезініп, кетіп қалды. Жебірейіл енді оны жұмақтың төріне шығарды. Ма­­хаббат оны да қош көрмеді. Же­­­бірейіл енді не істерін білмей, Тә­­ңірі Тағалаға қайтып келіп, ша­ра­­сыз­дығын айтты. Жаббар хақ ма­­­хаб­­­батты шақырып алып:

– Сен неге Аршы мен Күрсіге, я болмаса жұмаққа тұрақтамадың? – деп сұрады.

– Уа, Тәңірім, менің сүйікті ме­кенім – адамның жүрегі. Жүсіпті Зылихаға, Мәжнүнді Ләйліге, Мұ­хамедті Хадишаға қосқым келеді. Досты досқа, шәкіртті ұстазға, құлды Иесіне жалғайтын көпір болайын. Маған жүректен орын бер, – деп уәжін айтты. Сонда Ұлық Алла:

– Мен де осы ойыңды құп кө­ремін. Егер Аршыға жайғасып, соны місе тұтсаң, назарымнан кесілер едің. Күрсіні мәртебе тұтқанында рақ­метім түспес еді. Жұмақтың ра­хатына еңбексіз батқаныңда қа­дірсіз қылар едім. Көңілімді таптың. Енді сал­танатпен бар да, адам­ның жү­регінен жай ал! – деді.

Махаб­бат ерекше шаттықпен Адам атаның жүрегіне сүңгіп кетті. Сол сәттен Хауа анаға ынтық болды. Махаб­бат­тың құдіреті осылай бас­талып кетіпті…

Белгілі алаштанушы Тұрсын Жұртбайдың «Жансар» деген кіта­бында: «Егер де кіндігің байланған кездің өзінде ата-ананың сезіміне сәл діріл, көңіліне күдік ұяласа, сә­­бидің қаны басқаша ұйыйтын кө­рінеді. Қазақтың: «Баланы тілеуі­ңе қарап береді» дегені соған сая­ды. Айтса айтқандай, Талғат ағамыз бен Хадиша анамыздың шы­найы ті­ле­уінің арқасында өмірге Абай­бек­тей азамат келді… Ата-анасы оған жақсы тәрбие берді. Пайғамбарымыз Мұ­хам­мед (с.ғ.с.) бір өсиетінде: «Ба­ла­ға әкенің берер ең жақсы сыйы – тәрбие» деген екен. Сол тәлімді тәрбиенің арқасында ол білімпаз азамат, іскер ұйымдастырушы, бі­лікті басшы, адал Адам болып қа­лып­тасты. «Тұлпардың тұяғындай, асылдың сынығындай» Абайбектің бірқатар жауапты қызмет атқара жүріп, еліне сыйлы, отбасына тірек болған ардақты әкесінің аяулы есі­мін тарих бетіне өшпестей етіп таң­балаудағы перзенттік парызын өтеуге  деген ұмтылысының аста­рын­да жүрегіндегі жанартаудай бұл­­қынған әкеге деген сағынышы, ба­­ла­лық пәк махаббаты жатты деп ой­лаймын.

Шынтуайтын айтқанда, ағамыз­дың есімінің көшеге берілуіне  орай ұйымдастырылған шара – мар­құм­­ның жұбайы Әбдібақиқызы Ха­ди­ша анамыздың тілегі, баласы Абай­бектің ізденген еңбегінің нәтижесі. Оларды сол жиын үстінде шаттана ұшып, көбелек болып көрінген Талғат ағамыздың аруағы әлі күнге желеп-жебеп жүрген болар. Аруаққа бағыттап: «Рухын шат болсын!» деп дұға қайыратын дәстүр осындай жағдайлардан барып түпсанамызға бекіген секілді.

Нұрлыбек МЫҢЖАС,

Ә.Тәжібаев атындағы облыстық әмбебап-ғылыми

кітапханасының директоры, өлкетанушы, т.ғ.к.

 


>>> Біздің Facebook, Instagram парақшаларымыз бен Telegram каналымызға жазылыңыз! <<<