Терең ой мен парасаттың арнасы

287

0

Фото: Автордан

Мәдениет саласының үздігі, Қа­зақ­стан Композиторлар және Жур­на­листер одағының мүшесі, өнер зерттеушісі, доцент, күйші-ком­по­зи­тор Балтабай Нұржанов білікті му­зыка маманы ретінде Сыр өңірінің күй­шілері Әлшекей мен Құрақтың Дос­жанының күйлерін нотаға түсірді, әрқайсының шығу тарихын жазып, кітап етіп шығарды. «Сыр сазы», «Әл­шекей», «Құрақтың Досжаны», «Сыр­дың сырлы саздары», «Сыр бойы күйлері», «Қорқыт сарыны», «Дом­бы­раға арналған хрестоматия» және бас­қа бірқатар кітаптары музыка мек­теп­терінде, колледждерде, жоғары оқу орындарында оқулық ретінде қол­данылып келеді.

Ол 60-қа жуық күй­дің, бірнеше тақырыптағы күй-поэ­ма­лардың және 40-тан астам ән­нің авторы. Соны­мен бірге 50-ден ас­там ән мен күйді оркестрге түсірді. «Шал­қиды Арал», «Нұрлы таң», «Жа­уынгер», «Бай­мұрат байрағы» атты күй-поэ­малары, «Қырмызы Қызыл­ор­да», «Қызылорда – сән қала», «Ар­дагерлер», «Қалтай аға», «Перзент сөзі», «Ағаларым-ай», «Ақын баба» се­кілді ондаған әндерінің орны бөлек. Шығармаларының тақы­рып ауқымы да әр алуан. Олардан Қазанғап, Жал­дыбай, Құрақтың Дос­жаны, Әлшекей өрнектері – шалыс қағыс, ерке қағыс, ілме қағыс, бүкпе, жай қағыстар та­нылып отырады.

Шындығына келгенде, өнер деген – тылсым дүние, оған әмір жүрмейді, жүректің нәзік қылымен ғана сезінуге болатын құбылыс. Басқаша айтар бол­сақ, өнер – шығармашылық құбылыс.

Сыр өлкесінде дуалы ауыз, айтқаны мірдің оғындай, от ауызды, орақ тілді, жезтаңдай шешендер Досбол би, Әй­теке би, Жетес би, ақиық ақын-жы­раулар Тұрмағанбет, Жиенбай, Балқы Базар, Кете Жүсіп, Шораяқтың Омары, Нартай сынды жезтаңдай әнші, қарт қобыз бен қарағай домбыраның бау­райынан күй сауған Төремұрат, Үсен Төре, Шал Мырза, Қазанғап, Әлше­кей, Құрақтың Досжаны сынды бал­ды бармақ күйшілер өтті. Бұлар өз заманының күйшілік өнерімен та­ныл­ған тума таланттар еді. Сол күй­шілік өнерді дамытып, бүгінге жет­кізген Нәби Жәлімбетов, Қобылаш Жаймұратов, Жаңаберген Әлібеков, Сәдуақас Балмағанбетов, Шәкі Ос­пан­ов, Жуасбек Тілеуов, Әбдіқадыр Әб­діқалықов, Исламбек Ысқақов, Ты­нысбек Дүйсебековтың есімдері келешек ұрпақ жадында қалуы тиіс. Домбыраның құлағында ойнаған осы таланттардың ізін жалғастырушылар қатарында біздің бүгінгі әңгімемізге арқау болып отырған күйші-компо­зи­тор Балтабай Нұржановтың шоқтығы биік, шығармашылық тұлғасы жоғары.

Бүгінде сексеннің биігіне көте­рі­ліп отырған ол 1962 жылы он жыл­дықты бітіріп, Ақтөбе қаласын­дағы республикалық мәдени-ағарту учили­щесіне оқуға түскен. Ұлт аспаптар ор­кестрінің көркемдік жетекшісі де­ген мамандық алып шықты. Кейін Шым­кенттегі әл Фараби атындағы педа­гогикалық мәдениет институтын бітірді.

Ұстаздық жолын 1970 жылы Қы­зылорда қаласындағы музыка мек­тебінде домбыра класынан дәріс бе­руден бастайды. 1975 жылдан об­лыс­тық кәсіптік білім басқарма­сына қарасты Мәдениет үйін 18 жыл бойы басқарған. Осы салада жүріп ұлт аспаптар оркестрін құруға қол жет­­кізді. Ол құрған оркестр кезінде Шым­кент, Алматы, Ақтөбе, Ақ­мола, Қарағанды қалаларында өткен рес­пуб­­ли­калық байқауларда жүл­делі орындарға ие болып, түрлі деңгей­дегі мақтау қағаздарымен марапат­талған. Ты­нымсыз ізденістің арқа­сын­да ор­кестр ұжымы 1977 жылы Шым­­кент қаласында өткен Бүкіл­одақ­­тық халық шығармашылық фес­­тивалінде лауреат атанып, 1985 жылы «Халық оркестрі» атағына ие болды. Мәдениет үйін басқарған жыл­­дары өзінің ізденімпаздығы мен іскер­­лігінің, ұйымдастырушылық қа­біле­тінің арқасында өз ұжымының ауыз­бірлігі мен ынтымағын нығайта білді. Олардың өз ісіне деген жауап­кершілігін арттыра отырып, Мәде­ниет үйінің жұмысын алдыңғы орын­ға шығарды. Ұжымдағы бас ма­­ман­дармен бірлесіп, кә­сіптік-техни­калық учи­ли­щелердегі мә­дени-көпшілік, көркемөнерпаздар үйір­ме­лерінің, кітапхана жұмысының жандануына көп үлес қосты. Атап айтқанда, жыл сайын КТУ-де «Та­лант­тарды іздейміз» атты көркем­өнер­паздар байқауын, қолөнер және сурет салудан сайыстар өткізуді үрдіске айналдырды.

Музыканың көркем тілін жетік меңгерген маман ретінде Қорқыт ата атындағы Қызылорда университетінің музыкалық аспаптар кафедрасында домбыра, аспаптану және оркестрден дәріс берді. Көп жыл бойы «Сыр са­зы» фольклорлық-этнографиялық ан­сам­бліне жетекшілік жасады. «Сыр елі» энциклопедиясының жа­рыққа шы­ғуына өз үлесін қосты. Облыс кө­лемінде өткізіліп жатқан мәдени іс-шараларға белсене араласып, мәдени-көпшілік бағдарламалардың жоғары деңгейде, сапалы өтуіне атсалысты. Кезінде облыстық, қалалық көркем­өнерпаздар байқауында әділқазылар құрамында болып, өзінің маман екенін көрсете білді. Б.Нұржановтан тәлім-тәрбие алған Сәбит Қорабаев, Талғат Нағашыбаев, Мереке Күзембаев, Сә­кен Шынымов, Алмас Кішкенбаев, Ин­дира Елубаева, т.б. сынды шәкірттері – бүгінде ел құрметіне бөленіп жүрген өнер иелері.

Мәдениетті қолдау жылы сазгердің «Ой толғанысы», «Өнерім – өмірім» атты авторлық шығармашылық кеш­­те­рі Студенттер сарайында өтті. А.Тоқ­мағанбетов Мәдениет үйінде «Дом­­быра – жүрек, күй – көңіл» атты шы­­ғар­машылық кеші ұйымдас­тырыл­ды.

– 1989 жылы облыстық кәсіптік-техникалық білім басқармасы тараты­лып, училищелер облыстық білім бас­қармасының қарамағына берілді. Сол жылы мен №2 балалар музыка мектебіне ауысып, домбыра класынан дәріс беруді жалғастырдым, – деп еске алады Балтабай Сәрсенбайұлы. – Мен жетекшілік еткен Батыс Қазақстан теміржол басқармасына қарасты №1 теміржол мектеп-интернат оқушы­ла­рынан құрған «Атамұра» фольк­лор­лық ансамблі Мәскеуде өткен ха­лық шығармашылығы фестивалінде дип­ломант атанды.

Бүгінде 5 бала өсіріп, 9 немере, 5 шөбере сүйіп отырмын. Өмірден көңіліме түйгенім: адамды адамдыққа жетелейтін – имандылық, әділдік, ең­бек, қанағатшылдық. Осыларды бойға сіңіру үшін өзіңді-өзің тәрбиелеу ке­рек екен. Орынсыз сөйлесең, тілің өзі­ңе жау болады. «Жақсы адамның ашуы жібек орамал кепкенше» дейді. Демек адам өзіне-өзі тоқтау қоя білсе, ашуын ақылға жеңдіре білсе, көп дү­ниені өзгертуге болады, – дейді ол.

Балтабай Сәрсенбайұлы – Сыр бойы күйшілерінің аңыз-шежіресін жи­настыруды елден ерте қолға ал­ған зерделі жан. Қажырлы еңбек, ты­нымсыз ізденісінің арқасында Сыр бойы күйлерінің хрестоматиясын құ­растырды. Күйші Құрақтың Дос­жа­нына байланысты бірнеше мақа­ла жариялады, күйлерінің аңыз-шежі­ре мен ноталық жазбаларын топтас­тыр­ған жинақ шығарды. Қазақ күйі, оның табиғаты, символикасы, шежі­ресі мен ауызша тарихнамасы, фор­масы мен мазмұны, стилі мен музы­калық тілі бір ғасырда белгілі биік белеске шыққан немесе кеше-бүгін қа­лыптасқан дүние емес. Күй – эн­циклопедиялық құбылыс. Онда таң­балы тарихтың ізі, сары даланы дендей көшкен ата-бабаларымыздың тұрмыс-мәдениеті, тұтас қоғамдық-әлеуметтік көзқарастар.

Күй – халық мұрасы, тарих ше­жіресі. Тарихынан, үнінен, сарынынан қазақ халқының өмірін, тұрмысын, салт-санасын, табиғат құбылысын, қай­ғысы мен шаттығын айқын се­зі­нуге болады. Дәулескер күй­ші­лер халықтың шынайы өмірі мен тұр­мы­сын, әр кезеңдегі қилы-қилы дә­уірін домбыра пернесінде қалдырып отырған. Осыны жан жүрегімен ұғын­ған Балтабай Нұржанов Сыр бойы ән-күйлерін жинақтап, нотаға түсірді, кітап етіп шығарып, оқырман қауымға ұсынды, яғни оны өнер мен мәдениеттің алтын қорын одан әрі молайтуға өзіндік үлес қосып жүрген азамат деп айтуға болады.

Әр күйшінің өзіне тән ерекшелікте­рі бар. Күй қағыс ерекшеліктеріне орай мәнері де, үні де ерекшеленіп ой­на­лады. Оның Халық қаһарманы Ба­уыржан Момышұлына арнаған «Ба­уыржан», Ғани Мұратбаевқа арнаған «Өшпес жұлдыз», Роза Бағлановаға арнаған «Сырдың сұлу еркесі» секілді күйлері мен халық ақыны Нартай Бекежановқа арнаған «Нартай», жа­уынгер-ақын Егізбай Әбзалиевке ар­наған «Жауынгер» күй-поэмалары ор­кестрдің алтын қорында сақтаулы.

Қызметтегі жетістіктері үшін об­лыстық атқару комитетінің, Қазақ­стан Жастар одағының мақтау қа­ғаз­дарымен, облыстық мәслихат­тың, Кә­сіптік-техникалық білім беру коми­тетінің, Білім және ғылым министр­лігінің мақтау грамотала­рымен, бі­лім және ғылым қызмет­керлері коми­тетінің, облыстық, қалалық мәдениет басқармаларының және Қорқыт ата атындағы Қызылорда университеті басшылығының Алғыс хаттарымен марапатталды.

Кезінде бір сөзінде Балтабай Нұр­жанов: «Алла қолдап тұрса алда­ғы уақытта қанатымды қомдап, шығар­машылық жұмыстарымның шырқау биігіне қарай қадам басатын боламын» деген екен. Бұл оның үнемі ізденісте жүретінін, бүгінгі жетістігімен шекте­ліп қалмай келешекке ұмтылатынын білдіреді.

Біз бүгін сексеннің сеңгіріне қа­дам басқан, Сыр өнерінің дамуына өзіндік үлес қосқан, өнерге де, өмір­ге де ғашық бола білген жанға өнер­ді зерттеу жолындағы тынымсыз еңбегіңіз жалғаса берсін демекпіз.

Жұмагүл ОРАЛБАЕВА,

Қазақстан Журналистер одағының мүшесі