Түмен әулие туралы не білеміз?

291

0

Қазақ халқы өз тарихында қаншама қиын тағдырды бастан кешкеніне қарамастан «кие», «әулие» туралы түсінікті ұрпақтан-ұрпаққа жоғалтпастан жеткізіп келеді. Бұл – қазақ дүниетанымын ерекшелейтін ұғым. «Кие» ұғымы арқылы өскелең ұрпаққа қасиетті жерлерді, тіршілік иелерін құрметтеуді үйретеді.

Халық жадында бүгінге де­йін сақталған киелі орындар­дың бірі – Сыр бойында ор­наласқан Түмен әулие кесе­несі. Бұл тек діни тәу етер орын ғана емес, қазақтың иман­ды­лық­қа, адалдық пен текті­лікке негізделген ұлы ұстаным­дары­ның көрінісі.

Түмен әулие – тек аңыз бен әфсананың кейіпкері ғана емес, халқымен біте қайнасқан, елдің ар-намысы мен діні үшін өмірін арнаған тарихи тұлға. Оның есімі ғасырдан ғасырға аманат ретінде жетіп келеді. Бірақ қазіргі ұрпақ Түмен әулие туралы не біледі? Оның өнегесі бізге не айтады?

Ерекше қасиетке, киеге ие болған жандар өз қалауымен, саналы түрде дін жолына тү­сетіні туралы көп айтылады. Ал Түмен әулиені аруақтар өздері қамқорлығына алыпты. Қазақ дүниетанымында «аруақ» деген де ұғым бар. Аруақ – қазақтың бірінші сүйеніші, қысылғанда – қолдаушысы, тарыққанда – демеушісі, жалғыздықта жебеу­шісі ретінде таныс. Қазақ ең әуелі аруаққа жақпас қылық іс­теуден қорқады. Өйткені аруақ­ты ата-бабамыздың рухы деп танимыз. «Алла атқан – оңа­лар, аруақ атқан – оңал­мас»,  «Алла кешіргенді аруақ ке­шірмейді» деген мақал – соның дәлелі.

Түмен әулие 5-6 жасында өзі қатарлас балалармен бірге асыр салып ойнап жүргенде қатты жел тұрып, айнала ақ тү­тектеніп ешнәрсе көрінбей қа­лады. Әп-сәтте ел  не істерін білмей улап-шулай­ды. Сол ой­нап жүрген бір топ баланың ішінен кішкентай Тү­менді жел көз ілеспес жылдамдықпен жо­ғары кө­те­ріп ала ке­теді.

Түмен әулиенің әкесі Қа­ражігіттен Бейбіт, Түрке, Түмен атты үш ұл дүниеге келген. Ал анасы Кіші жүздің пірі атанған Мүсірәлі сопы Әзиздің кіші баласы Қасымқожа әулиенің қызы болған.

Мүсірәлі Жәдікұлы – үш жүз­ге пір болып, жеті өлікке жан бітірген және садақадан, өзі­нің жинаған қаражатына ел ішінде көшпелі мектеп, мешіт аштырып, балалардың сауа­тын аштыруға ықпал еткен та­нымал тұлға. Кейбір зерттеулерде сопы Әзиз Мүсірәлі қожа деп те аталады. Ол 1639-1721 жылдар аралығында өмір сүрген. Ол Тәуке ханның «Жеті жарғысына» қосымша мұсыл­маншылық қағидасын жазып, халық арасында таралуына ық­пал еткен адам. Мүсірәлі сопы туралы түрлі аңыздар, хикаяттар көп. Түркімендегі жоғары діни оқу орнында білім алып жүргенінде Төле би, Қазыбек би, Әйтеке би ел аралап, пір болатын бала іздейді. Ғұлама ұстаз Мүсірәлі сопы Әзизді лайық деп табатынын, екі рет сынағынан сүрінбей өткенін ай­тады. Айтқандай ақтық са­йыста Мүсірәлі өз білімін көр­сетіп, пір атанады. Мүсірәлі баба өмірінің қырық жылында Тәукеден Абылайға дейін Пір- бас уәзір болған деседі. Әбіл­қайыр хан әулиені өмірінің со­ңына дейін сыйлап, алдынан ке­се-көлденең өтпеген деген мә­лімет тарихта бар.

Мүсірәлі әулиеден бата алып, жорыққа аттанған сарбаздар жеңіспен оралатын бол­ған. Бірде жеңіспен келе жат­қан қазақ сарбаздары Жейхун мен Сейхунның қосылып, буырқанып ағып жатқан кезін­де арғы бетке өте алмай қатты қиналады. Сол кезде пірі Мү­сір­әліден көмек сұрап, сыйынады. Бұрқырап жатқан дария екіге бөлініп, әскер өтетін жол ашылған көрінеді. Бүкіл мал-жан аман өткеннен кейін дария бастапқы қалпына қайта түскен дейді. Әулиенің көріпкелдігі, пірадарлығы  да өте ерекше болған.

Түмен әулиенің  арғы наға­шы атасы да, анасының әкесі де әулие адамдар екен. Сол кі­сі­лерден келген кие Тү­мен әулиені де ел арасында өте сыйлы адам етті. Ерекше қа­сиеті үлкен ағасының не­мересі Елеу­­ұлы Мұсаға қон­ған деседі. Мұ­са ел ішінде бақ­сы атағы­мен танылған. Ол ұста­малы науқастарға қара құс­тай шүйлігіп, аз күннің ішінде жазып жіберетін болған.

Адастырушы ақпараттың тасқыны салдарынан қазір жас­тар ғана емес, аға буын өкіл­дерінің өзі рухани ұғымдар­дың дәстүрлі мағына­сынан көз жазып қалған кезеңде Түмен әулие сынды ерекше жандардың өмір жолын, қасиеті мен киесінің ерекшелігін зерттеу арқылы қызығушылық танытқан­дар­ға шынайы танымдық білім беру маңызды деп білеміз. Қазақ дү­ниетанымында тылсым дү­ниеге сену, илану бар.

Мұндай жағдайда халықтың санасын оятып, тарихи тұлға­лардың өмірін зерттеу және олар­дың қасиеттерін ашып көрсету аса маңызды.

Ерзат СӘРСЕНБАЙ,

 Ғ.Мұратбаев атындағы №171 орта мектептің

11-сынып оқушысы