Алаш қайраткерлері және ұлт театрының ұйымдастырылуы

449

0

Алаш кезеңі жайында архив ма­териалдарын зерттеп, сала ғалымда­рының еңбегін зерделегенде, ұлт тарихында бұрын-соңды болмаған ре­нес­санстық құбылыс – Алаш қозғалы­сы­ның қазақ халқының азаматтық та­ри­хындағы рөлін, қазақ ұлтын дамы­тудағы тұжырымдамасын былайша па­йымдауға болады. Ұлт-азаттық Алаш қозға­лысының тарихи миссиясы:

− отаршылдық арбаудағы Қазақ елін оятты;

− қазақ жұртын ұлт ретінде біріктірді, тұтастырды;

− қазақ жұртында алашшылдық сана қалыптастырды, бойына елдік рух сіңірді;

− қазақты еркіндікке шақырды, дер­бес ел бола аласың деген пікірге сен­дірді;

− қалың бұқараны ұлтшылдыққа, ел­жандылыққа, адамсүйгіштікке, иманды­лыққа баулыды;

− ұлттық баспасөзді тудырды;

− қазақтан тұңғыш депутаттарды шығарды;

− қазақтың тұңғыш жалпыұлттық сая­си партиясы – «Алашты» құрды;

− Ұлт кеңесі – «Алашорда» үкіметін сайлады;

− Мемлекеттік-құқықтық атрибуттарды қалыптастырды;

− Алаш милициясын жасақтады;

− қазақ жерінің біртұтастығын сақ­тады;

− төте жазулы қазақ әліпбиін құ­растырды;

− Алаш мектептерін ашты;

− қазақ жазба әдеби тілін жаңа сатыға көтерді, стилін қалыптастырды;

− жаңа мазмұндағы ұлттық жазба әдебиетті өмірге әкелді;

− қазақтың тұңғыш романын, по­весін, пьесасын жазды;

− ұлттық гуманитарлық, қоғамдық, жаратылыстану ғылымдардың негізін жасады;

− ұлттық тарих, тіл білімі, әде­биет­тану ғылымдарының негізін қалады;

− Абайтану ілімінің негізін салды;

− қазақтың тұңғыш жастар ұйымын құрды;

− ұлттық театрды дүниеге әкелді;

− алғашқы қазақ оқулықтарын жазды;

− қазақтың тұңғыш жоғары оқу орнын ашты;

− қазақ ғылымын, өнерін, мәдениетін, әдебиетін әлемге танытқан тұлғаларды тәрбиеледі;

− Алаш қайраткерлері құрбандыққа шалынып, патшалық Ресей билігінің, коммунистік Кеңес үкіметінің қазақ ұлтына қарсы жүргізілген экспансиялық, отаршылдық, геноцидтік саясатының зардабын тежеді.

Қазақ ұлтының дамуына, атамекен жер тұтастығының сақталуына, Алаш ба­ласының елдікке жетуіне бағыт­тал­ған бұл игілікті істің барлығы Алаш қозғалысы аталатын ұлы тарихи құ­былыс сипатын тұжырымдап көрсетеді.

ХХ ғасыр басында ел бола аласың, автономиялы жұртқа айналасың деген пікірді қазақ халқының санасына сіңіріп, көңіліне сендірген ұлт-азаттық Алаш қозғалысының қайраткерлері тағ­дырлы 1917 жылғы Алашорда ұлт кеңесі құрылғаннан кейінгі кезеңде төрт астананы көріп кетті. Олар: Алаш, Орынбор, Қызылорда, Алматы. Алаш қаласы екінші Жалпықазақ-қырғыз сиезінен кейін Алашорда тұсында сайланса, қал­ған астаналар Қырғыз (Қазақ) Автономиялы Кеңестік Социалистік Республикасы тұсында белгіленді. Мерзімі қысқа болса да, тұңғыш орталық болған Семей шаһарының бір бөлігі – Алаш қаласының ұлт тарихындағы орны бөлек. Одан кейінгі екінші астана Орынбор – қазақ қайраткерлерінің Мәскеудегі большевик билігімен келіссөз жүргізіп, мәмілеге келіп, автономиялы жұрт бол­ғаннан кейінгі орталығы. Ал Қызыл­ор­да – Түркістан республикасы ыдырап, қазіргі оңтүстік аймақтардың Қазақ­станға қосылғаннан кейінгі кезде астана мәртебесіне ие болған тарихи қала. Сондай-ақ Қызылорда – қазақ жұртына өзінің төл қазақ атын қайтарған шаһар.

Қызылорда қаласының ел тарихын­дағы маңызды орнын көрсеткенде, Алаш қайраткерлерінің ұлт жолында жү­зеге асырып үлгерген игі істерінің ор­талығына айналғанын да ерекше атаймыз. Астана Қызылордадан ауыс­қан мезгілде Алаш қайраткерлері де қо­ғамдық-саяси, мәдени-ағартушылық би­ліктен біржола шеттетілді. Қызыл­ор­дадан астана мәртебесі кеткен кезде, қазақ жұрты оқыған Алаш азаматтарынан қол үзді. Сондықтан Қы­зыл­ор­да Алаш арыс­­тарының табаны тиген, ұлтқа еңбегі сіңген қасиетті топы­рақ болып саналады. Астана Алматыға ауыс­қан мезгілде Алаш арыс­тары жап­пай абақтыға қама­лып, қуғын-сүргінге ұшырады. Бұл рет­те Алаш қай­рат­­керлерінің қазақ жұр­тына сіңіріп үлгерген соңғы қажыр­лы да табанды еңбегі Қызылорда топы­ра­ғында қалды дей аламыз. Бұл қала­да Алаш қайраткері Міржақып Ду­лат­ұлы­­ның қызы Гүлнар Дулатова көрсет­­кендей, Ахмет Байтұрсынұлы, Мір­жа­қып Дулатұлы, Жағыпар Лапин, Қоңыр­қожа Қожықұлы, Серікбай Ақайұлы, Сұлтанбек Қожанұлы, Сма­ғұл Сә­дуақасұлы, Әлмағамбет Құрым­шин, т.б. азаматтар өмір сүрді. Алаш қайраткерлерінің бірқатары бұл қалада ағартушылық, баспасөз саласында қыз­мет етсе, біразы кітаптарын, оқулық­та­рын жарыққа шығарды, ғылыми жиын­дарға қатысып, қазақ ғылымының қа­лыптасуына негіз болатын еңбектерін өмірге әкелді.

Алаш қайраткерлерінің игі жұмыс­тары ішінде Қызылорда қаласында ұлт театрының ұйымдастырылуын ерекше атағымыз келеді. Театрдың өмірге ке­луі қазақ мәдениеті тарихындағы елеулі із болып саналады. Ұлт театры ұйым­дас­ты­рылуының бастауында да Алаш арыс­тары тұрғандығы тарихи шындық.

1925 жылдың қазан айында, осы күннен тура 100 жыл бұрын Қазақ­стан­ның әр аймағында тума дарыны­мен, өнерімен елді тәнті еткен әртістер, өнерпаздар Қызылорда қаласы­на шақы­рылды. Халық ағарту комиссары Смағұл Сәдуақасұлының ұйымдасты­руымен Елубай Өмірзақов, Қапан Бадыров, Серке Қожамқұлов, Құрманбек Жандарбеков, Әміре Қашаубаев, Иса Байзақов, Қалыбек Қуанышбаев, атақты күш иесі, балуан Қажымұқан Мұңайтпасов бас­таған біртума өнер тарландары қазақ театрының негізін қалады. Осылайша, Сырдария бойындағы қасиетті топы­рақ­та қазақ баласына жаңа өнер түрі өмірге келді.

Алайда театр тарихын айтқанда, әлі күнге дейін түзетілмей келе жатқан кейбір ақтаңдақ мәселені де ескерткіміз келеді. Алматы төріндегі М.Әуезов атындағы Қазақ ұлттық академиялық драма театрының сайтында: «1926 ж. 13 қаңтарда театр шымылдығы ресми түрде М.Әуезовтің «Еңлік-Кебек» трагедиясымен ашылды. Алғашқы ұйымдастыру жұмыстарына алғашқы директоры Д.Әділов, шығар­машылық қалыптасуына алғашқы ре­жиссер Ж.Ша­нин көп ең­бек сіңірді» деп көр­сетілген. Өнер ор­дасының тари­хындағы бұл мәліметті түзету керек екендігі Алаш арыстары ақталғалы, еліміз тәуелсіздік алғаннан бері баспасөзде, ғылыми жиындарда талай мәрте айтылып келеді. Театр шежіресінде Алаш қалам қайраткері Қошке Кемеңгерұлының есімі аталуы орынды, тарихи тұрғыдан әділ болады деп санаймыз. Себебі Мемлекеттік ұлт театры Қошке Кемеңгерұлының «Ал­тын сақина» драмасымен ресми ашыл­ғаны тарихи шындық.

Театр тарихындағы бұл ақтаңдақ жайында Р.Рүстембекова, Б.Қойшыбаев, Д.Қамзабекұлы, Г.Орда есімді ғалымдар жазды. Академик Дихан Қамзабекұлы «Мемлекет театрының туған күні» атты зерттеу мақаласында былай деп көрсетті: «Еңбекші қазақ» газетінің 1926 жылы қаңтар айындағы бірнеше санының бі­рінші бетінде басылған хабарландыру мәтіні төмендегідей: «Ғинуардың 13-і күні кешкі сағат 6-да Мемлекеттік ұлт театрының ашылу мерекесі болады. Театр әртістері Кемеңгерұлының «Алтын сақинасын» ойнайды. Оның соңынан – концерт, демалыс уақыттарында ор­кестр ойнап тұрады. Театр директоры Дінше» (Д.Қамзабекұлы. Руханият. Алматы, «Білім» баспасы, 1997, 207-208 бб.). Ха­лық ағарту комиссары бол­ған қай­раткер Смағұл Сәдуақасұлы театрдың ашыл­ғанына байланысты бірнеше ма­қа­ла жазды. Олар ресми басылым – «Ең­бекші қазақ» газетінде жарияланды. Газеттің 1926 жылғы 24 қаңтарда шық­қан «Алтын сақина ойыны туралы» атты мақаласында қайраткер былай деп көрсетті: «Ғинуардың 13-і күні Кемеңгерұлының «Алтын сақи­на­сын» ойнады. Концерт бөлімінде ән салынып, күлдіргі тақпақтар айтылды. Сауық кеші ұлт театрының ашылуына арналды» (С.Сәдуақасұлы. Екі томдық шығармалар жинағы. 1-том. Алматы, «Алаш» баспасы, 2003,  270-б.).

Біз ұлы жазушы Мұхтар Әуезовтің театр өнерінің тарихындағы орнын биік бағалаймыз. Сонымен бірге тарихи шындықтың бұрмаланбауын, әділ­діктің орнағанын қалаймыз. Біле білсек, Мұхтар, Қошке, Смағұлдар – заман­дас, ниеттес, қаламдас, дос адамдар бол­ған. Олар да ақиқаттың бұрмалан­баға­нын тілер еді деп білеміз. 1927 жылы жарық көрген «Әдебиет тарихы» кітабында М.Әуезов: «Тарихтың дәл су­ретімен толығырақ танысамын деген кісі болса… Қошмұхамбет Кемең­гер­ұлының «Қазақ тарихынан» еңбегін қарап өтсін дейміз» деп жазды. Қош­ке­нің қаламгерлігін, Алаш рухында ниеттес жан болғандығын Мұхтар баға­лаған. Екі азамат 1918 жылы сәуір айында Омбы қаласында өткен Қазақ жас­тарының тұңғыш сиезінде танысқан. Мұхтардың тырнақалды мақалалары Қошкенің редакторлығымен Қызылжар қаласынан жарық көрген «Жас азамат» газетінде басылды. Екі қаламгер 1924 жылдың жазында Германиядан келген неміс профессоры Макс Кучинскимен бірге Абай елінде экспедицияда қатар жүрген. Ташкентте 1930 жылы аспиран­турада оқып жүрген кездерінде бір күнде тұтқындалып, абақтының азабын екі жыл бірге тартқан. Мұхтар Әуезов бостандыққа шығып, Қошке Кемеңгерұлы қуғын-сүргіннен құтыла алмай Валуйкеге жер аударылып, ақыры 1937 жылдың күзінде Омбы қаласында 41 жасында оққа ұшты.

«Қазақ баспасөзінің қатесін көрсе, Еуропа әйелдері бала тастар еді» деген Алаш көсемі Ә. Бөкейханның сөзі бар. Арада бір ғасыр өтсе де, ұлт театры тарихындағы қатені әлі де түзете алмай жатқанымыз өкінішті. Қаңтар айында ұлт театрының ресми ашылғанына 100 жыл толады. Алғашқы қойылым ав­то­ры, Алаш қалам қайраткері Қошке Ке­мең­герұлының туғанына 130 жыл болады. Осынау мерейлі жылда М. Әуезов атындағы Қазақ ұлттық академиялық драма театрының сайтында, оқулық­тар­да, мектеп оқушыларының тест сұ­рақ­тарында тарихи шындық дұрыс жа­зылса деп тілек білдіреміз. Театр шы­мылдығын ашқан тарихи «Алтын са­қина» пьесасы 100 жылдан кейін Қы­зылорда қаласында тағы да қойылса деп ниет қыламыз.

Қайырбек КЕМЕҢГЕР,

Л.Н. Гумилев атындағы ЕҰУ қазақ әдебиеті кафедрасының қауымдастырылған профессоры, филология ғылымдарының

кандидаты