Адал еңбек арқауы

100

0

Еліміздің өткен өміріне көз жіберер болсақ, екінші Дүниежүзілік соғыстың отты жолдары еске түсетіні белгілі. Бұл бүкіл халықтың басына туған қиын-қыстау кезең еді. Әйтсе де майдандағы жауынгерлер мен тылдағы еңбеккерлер бір жағадан бас, бір жеңнен қол шығарып,  жауды жеңу үшін қолдан келгеннің бәрін жасады.

Тылдағы еңбеккерлер жоғары­дан берілген жоспарды орындау жо­лында күні-түні аянбай тер төк­ті. Майдан мен тылдың бірдей қимыл-әрекеті, толассыз еңбегі Ұлы Жеңісті жақындатты. Сол бір қиын жылдардың ізі ел жадынан әлі күнге дейін өшкен жоқ. Соғыс өртінің шарпуы тимеген шаңырақ болмады. Майдан мен тыл деген тек атауы ғана өзгеше еді. Бірі – қо­лына мылтық ұстап соғысты, екіншісі – мылтықсыз майданда ең­бек етті. Екеуі де жанкешті кү­рес болатын. Сондықтан да тыл еңбеккерлерінің де жауды жеңудегі рөлі зор. Олар соғыс күндерінің барлық ауыртпалықтарын қажыр­лылықпен көтеріп, Отанға деген адалдық үлгісін көрсетті.

Осындай тыл ардагерлерінің бірі – Нұртай Штатбаев соғыстың қиын кезеңінде еңбектің ащы дәмін, заманының тауқыметін  тарт­қан жан. Бұғанасы қатпаған жас­өспірім тылдағы жұмысқа ерте араласты. Сұрапыл соғыс жүріп жатқан кезде 14 жастағы бозбала Жосалы теміржол бөлімшесіне жұ­мыс сұрап келеді.

Бөлімше бастығы арықша кел­ген бозбаланы сынамақ болып:

– Егер шпалды көтерсең ала­мын, – дейді.

Бала Нұртай ауыр шпалды иы­ғына қиналмай арта салады. Бұл оның еңбек жолының бастамасы болды. Теміржол рейстерін тек­се­руші болып орналасқан ол жұмысқа жауапкершілікпен кірі­седі. Өйткені аз ғана ақаудың өзі талай өмірді жалмайтын апатқа алып  келуі мүмкін еді. Бір жолы ол рельстегі жарықты дер кезінде анықтап, әскери құрамның апатқа ұшырауын болдырмады. Тағы бір­де пойыздан түсіп қалған ауыр қор­ғасын шеңберін тауып, оны те­міржол бойымен домалатып, де­поға жеткізеді.

Жоғары жауапкершілігінің ар­қасында бір жылдың ішінде те­міржол бақылаушысы болып жо­­ғарылайды. 16 жасында ол құра­мында қариялар мен әйелдер, қыз­дар бар бригаданы басқарады. Олардың еңбегі майданға азық-түлік, қару-жарақ, жаралыларды жет­кізу ісінде аса маңызды болды.

Соғыстан кейін теміржолдан қол үзбеді. 1951 жылы Ақтөбе те­міржол көлігі техникумының жа­нындағы техникалық мектепті бі­тіріп, білімін  шыңдайды.

1951-1955 жылдары ол Орын­бор теміржолының Ордазы балласт карьерінде жол бригадирі әрі теп­ловоз машинисі болып еңбек ет­ті. Төзімділігі, тәртіптілігі мен тех­никаға жетіктігі оны үздік ма­мандардың қатарына қосты. 1954 жылы КСРО Көлік министрлігі тарапынан «Үздік теміржолшы» төсбелгісімен марапатталды.

Ордазыдағы тиеу бекеттерінің бірінде Нұртай экскаватор ма­ши­нисі Алексей Викторовичпен та­нысты. Бұл адам тек ұстаз ғана емес, жаңа өміржолының бас­тау­шысы болды.

Оның басшылығымен алып экс­каваторды меңгере бастайды. Техникаға деген қызығушылығы артып, әрбір механизмнің жұмыс істеу қағидасын терең зерттеді. 1954 жылы ол экскаватор машинисі мамандығын ресми түрде алып шығады.

1955 жылы Төретам аймағында Байқоңыр ғарыш айлағының құ­рылысы басталады. Бұл құрылысқа қажетті шағылтасы дәл осы Ордазы карьерінен жеткізіліп отырды. Нұр­тай сол тастарды тиеп, ауыр еңбек жағдайында шаң, ыстық пен тоқтаусыз жұмыс ауысымдарында міндетті абыроймен атқарды.

1955-1961 жылдары РСФСР-дің Чкалов облысы Павлов ауда­нын­дағы Каргалин машиналар мен тракторлар станциясында (МТС) экскаватор машинисі болып еңбек етті. Кейіннен Ордазы карьеріндегі №01086 әскери бөлімде қызметін жалғастырды. Оның техникалық білімі мен тәжірибесі әрдайым жо­ғары бағаланды.

1961 жылы «Қызылордавод­строй» тресінің Қармақшы экска­ватор бөлімшесінің ПМК-30-ын­да аға экскаватор машинисі қыз­метіне ауысты. Ол кезде елде суар­малы егіншілікті, күріш және мал шаруашылығын дамыту, азық-түлік қауіпсіздігін арттыру мін­­деттері қойылған болатын. Экс­ка­ваторшы мамандар қатты тап­шы еді. Облыстық және ау­дан­дық га­зеттерде жастарды жаңа ма­ман­дықтарды меңгеруге шақыр­ған ха­барландырулар көптеп жария­лан­ды. Осындай күрделі кезеңде Нұртай Штатбаев көмекке келді.

ПМК-30 ұжымы суару канал­дарын қазып, жерді мелиорациялап, егістік алқаптарын тегістеумен ай­налысты.

Жұмыс ең ауыр жағдайларда – аптап ыстықта да, сары аязда да, үйден алыс шалғайда жүргізілді. Ол ешқашан сағат санамады, ауа ра­йының қиындықтарына мойы­мады. Э-652, Э-1252, Э-10011 экс­каваторларын, Д-130 бульдо­зер­лерін, скреперлерді шебер бас­қарды. Әсіресе, жүк арқалаған драг­лайн экскаваторларымен жұ­мыс істеуде шеберлік танытты. Мұн­дай техниканы жүргізу үшін ерекше сезімталдық, дәл есеп пен шеберлік қажет еді. Өзі­нің білгенін кейінгі буынға үйре­тіп, ұстаз болды. Кадрлардың маңыз­дылығын терең түсініп, алғаш­қы бригадасын құрды. Оның құ­рамында Өтеш Құдайбергенов, Қа­зақбай Құрғанбаев және басқа да жас мамандар болды. 20-дан астам шәкірті Нұртай Штатбаевтың ше­берлік мектебінен өтіп, ауыр тех­никамен жұмыс істеудің қыр-сырын меңгерді.

Оның ұлдары Ақылбек пен Бер­дібек те әке жолын қуып, экс­каваторшы мамандығын игерді, жоғары шеберлікке қол жеткізіп, отбасы дәстүрін лайықты жалғас­тырды.

Жанқиярлық және жемісті еңбегі, жұмысқа адал көзқарасы, Қызылорда өңірі мен еліміздің ха­лық шаруашылығының дамуына қосқан елеулі үлесі, өскелең ұр­пақты тәрбиелеудегі тәлімгерлік еңбегі және ұжымның қоғамдық өміріне белсенді қатысқаны үшін Нұртай Штатбаев КСРО мен Қазақ КСР-нің жоғары мемлекеттік наг­радаларымен марапатталды. «Құр­мет белгісі» орденін, «Ерен еңбегі үшін»  медалін «облыстың үздік құ­рылысшысы» атағын иеленді.

1991 жылдың қазан айында құр­метті еңбек демалысына шық­қан соң бір жылдан кейін 63 жа­сын­да өмірден өтті. Жұбайы Жібек Қарықызымен бірге бес бала тәр­биелеп өсірді. Бүгінде олардың ұр­пағын 14 немере мен 27 шөбере жалғастырып отыр.

Ол шәкірттерімен бірге жүр­гіз­ген каналдар бүгінгі күнге де­йін Қызылорда өңірінің егін ал­қаптарын сумен қамтамасыз етіп, маңдай термен жасалған еңбек­тің жемісі болып келеді. Нұр­тай Штатбаевтың өміржолы – ең­бекке адалдықтың, шеберліктің, тә­лімгерліктің және туған жерге де­ген сүйіспеншіліктің жарқын үлгісі.

Айсәуле ҚАРАПАЕВА,

«Сыр бойы»