Бала – отбасының айнасы

149

0

Қай заманда да ата-ана үшін ең үлкен міндет – баласын жақсы азамат етіп тәрбиелеу. Бірақ «жақсы тәрбие» ұғымының мазмұны уақыт өткен сайын өзгеруде. Қазіргі таңда балаға тек әдеп үйрету немесе мектепке дайындау жеткіліксіз. Ол қоғамға бейімделген, өзіндік ойы бар, жауапкершілікті сезіне алатын, адами қасиеттерді бойына сіңірген тұлға болып қалыптасуы керек.Сондықтан да  ата-анаға бала тәрбиесінде жаңа тәсілдер, қосымша білім мен шыдамдылық қажет. Бала үшін ең алғашқы ұстаз –  ата-анасы. Қандай мектепте қандай кітап оқыса да, баланың мінезі ең алдымен үйдегі ортадан қалыптасады.

Ата-ана баласына көп ақыл айтып қана қоймай, өзі соның үл­гісін көрсетуі тиіс. Егер әке шын­шыл болмаса, бірақ ұлын адал болуға шақырса, оның сөзі нәти­жесіз.  Ал анасы телефонға тәуелді болса, бірақ қызын «гаджетке көп қарама» десе, бала оны тыңда­май­ды. Өйткені балалар сөзге емес, іске сенеді.

Тәрбие беруде әкенің рөлі де ерекше. Әке жауапкершілігі – отба­сына тірек болу, ұлға да, қызға да бағыт-бағдар көрсету. Ана­ның жа­уап­кершілігі – мейірім, қам­қорлық пен тәрбие негізін беру. Екеуі бі­рі­гіп, үйлесім тапқанда ғана бала дұ­рыс қалыптасады.

Қазіргі бала – ақпарат ғасы­рының өкілі. Ол кішкентай кезінен бастап түрлі суреттер, дыбыстар, бейнежазбалар қоршауында өседі. Кейде ата-аналар «біздің кезімізде мұндай болмаған» деп таңғалады. Иә, рас, қазіргі балалардың дүние­танымы, қызығушылығы, тіпті кө­ңіл-күйі де басқа.

Мысалы, бұрын бала ойыншық­пен ойнаса, қазір ол планшет­тен нағыз машина жарысын қызық­тайды. Бұл – дамуға кедергі емес, тек ата-анаға қосымша жауапкершілік. Өйткені бала виртуалды әлемге тым беріліп кетсе, шынайы өмірге қы­зығушылығын жоғалтады.

Жас ерекшелігіне қарай да бала­лардың психологиясы өзгереді. Мә­­селен, 3-6 жастағы бала  қиял­шыл, бәрін білгісі келеді. Ал, 7-12 жаста еліктегіш, достары мен қарым-қатынасты жоғары  қойса, 13-17 жаста өзіндік «менін» із­дейді, ата-анамен қақтығыстар жиі болады.

Әр кезеңде ата-ананның бала­мен байланыс орнату тәсілі де әр­түрлі. Тәрбие – қатаң талап қою емес, ол баланың өзін қажет екенін сезінуі. Ол үшін ата-ана баламен жиі сөйлесіп, құшақтап, жылы сөз айтуы керек. Алайда, шексіз еркіндік те, еркелік те зиян. Балаға еркіндікті бере отырып, орынды шектеулер де қоя білу қажет. Шек­теулердің мәні мен себебін де түсіндіріп, баланың дербестігін де құрметтеген жөн. Дөрекілік көр­сетпей, оны тыңдай білу – ата-ана­ның парызы. Сол себепті кейде кіш­кентай ғана әңгіме үлкен мәсе­леден құтқарады.

Бала бәрін ата-анасы үшін емес, өзі үшін жасауды үйренуі керек. Ол үшін үй шаруасына араластыру, өз бетінше шешім қабылдауға мүм­кіндік беру маңызды. Мысалы, 3-ке толған балаңызға өз ойыншықтарын жинау, аяқкиімді сөрелерге қою сынды ең оңай жұмыстан бастап, қай түсті киімді кигің келеді де­геннің бәрі маңызды. Себебі, 5-6 жасқа дейін жұмсалмаған бала­ңыздың жұмыстануға ықыласты болмайтыны анық.

Отбасындағы тәрбие мен мек­тептегі білім бір-бірін толықтыруы қажет. Егер ата-ана білімге мән бермесе, бала да мектепті жеңіл-желпі қабылдайды.

Кітап оқу мәдениетін қалып­тас­тырудың да маңызы зор. Теле­фоннан ақпарат оқыған басқа, кі­таптан алған білімнің әсері мүлде бөлек.

Цифрлық ақпараттар мен гад­жеттер заманында өмір сүріп жат­қан­дықтан, пайдасымен қатар, зия­ны да тиіп жатады. Заманауи балаға әсер ететін қауіптер көп. Сондықтан балаларды қажетсіз, тіпті зиян­ды ақпараттардан барынша алыс­татуға тырысқан жөн. Алайда бұл баланы  мүлдем гаджетсіз қал­дыру деген сөз емес, оның уақы­тын реттеуді үйрету маңызды. Бала­ның қандай қосымшаларды пай­да­ланатынын, оның әлеуметтік же­ліде нендей контентті көретінін және кімдермен араласатынына қы­зығушылық танытыңыз. Желіде, мес­сенджерлерде отыратын адам­ның барлығы дерлік оған жақсылық ойламауы мүмкін екенін, тіпті ол сөйлесетін құрбы-дос деп жүрген баланың аккаунтының артында мүл­дем басқа арам пиғылды адам­дар отыруы мүмкін екенін, же­ке басына қатысты ақпаратты ба­рын­ша құпия ұстау қажеттілігін тү­сіндіру қауіптен құтқарады.

Ата-ана бұл қауіптерді дер кезінде байқап, алдын алуы қажет. Осы орайда, баланы тәрбие­леуде ата-анаға пайдасы тиер практи­калық кеңестер ұсынуды жөн са­на­дым. Күн сайын балаңызға ке­мінде 20-30 минут уақыт бөліңіз, «Қалайсың?», «Көңіл-күйің қа­лай?», «Күнің қалай өтті?» деген қара­пайым сұрақтарды қойып, әңгі­меле­суді ұмытпаңыз. Бұл сөздер балада «мен ата-анам үшін маңыз­дымын» деген ой қалыптастырады. Сондай-ақ қателік жасаса, жаза­ламай, түсіндіріп көріңіз. Өмір­де қателесу қалыпты жағдай еке­нін, қандай жағдайда да оны қолдай­ты­ныңызды, жақсы көретіні­ңізді айту да маңызды.

Баланың  қызығушылығын қол­дай отырып, сурет салғысы кел­се  бояу, спортқа барғысы келсе  спорт үйірмесін тауып беріңіз. Ин­тернетті қауіпсіз пайдалануды бірге үйреніңіз. Ашық түрде бол­маса да, барынша бақылап жүруге тырысыңыз.

Отбасылық дәстүрлерді сақта­ңыз, бірге ас ішу, мерекені атап өту, туған күнде құттықтау. Бұл кейін есейгенде бауырлар арасындағы әдемі сыйластыққа құрылған үрдіс­ке айналады.

Заманауи ата-ана үшін ең басты міндет – баланың жан дүниесін түсіну. Баланың дені сау, ойы ашық, жүрегі мейірімді болып өсуі  әр отбасының қолында.

Тәрбие – бір күндік іс емес, үз­діксіз процесс. Бүгін айтылған сөз ертеңгі іс-әрекетке айналады. Сол себепті ата-ана балаға тек ақылшы ғана емес, жанашыр дос, сенімді серік бола білуі керек.

Раушан КАЖДАНБЕК,

облыстық психологиялық қолдау орталығының

әдіскер-психологі