Елес ішіндегі ең анық бейне

118

0

Сыршыл ақын, Сыр журналистикасының ұстыны, жастардың жанашыр ұстазы Әскербек Рахымбекұлының ысырат сапарына аттанып кете барғанына да бес жылдың жүзі аунапты-ау…

Біз бүгін Әсағаңның жан досы, Сырдың саңлақ азаматы, білім саласының қайраткері Зинабдин Шермағанбетовпен жүздесіп, ол кісіден досы жайында естелік айтып беруді өтінген едік.

Зинабдин аға бізге мынадай сыр шертті.

1960 жылы Жаңақорған ауда­нындағы «Октябрь» орта мектебін бі­ті­ріп, Қызылорда пединститутына кел­дім.

Институтта осыдан бір жыл бұрын консерваторияда оқып, жас маман болып келген Тәңірберген Қалауовтың қалауымен «Қазақ тілі, әдебиеті және ән-музыка» деген кафедра ашылған екен.

Қалауовтың Сыр мәдениетіне жа­саған еңбегі көп. 1967 жылы «Сыр сұлуы» ансамблі ашылып, сол кез­дер­дің өзінде Мәскеуге, Болгарияға дейін барып өнер көрсетті. Біздің үйдің ота­насы Зөреш студент кезінен осы ансамбльдің бишісі болған.

Мен институтқа осы қазақ тілі әдебиеті және ән-музыка мамандығы бойынша оқуға түстім. Бұған түсу үшін талапкердің ән айту қабілеті бо­луы міндетті. Талай бала негізгі са­бақ­тардан өтіп, музыкаға келгенде сү­рініп жатты. Ал мен домбыра тартып, ән айтатынмын.

Біздің заманның шашын салалап кері қайырып, маңдайы жарқыраған жастары – Әскербек Рахымбеков, Мах­мұтбай Әміреев, Балашбек Ша­ғы­ров, Амангелді Мақатаев, тағы бас­қа­лар кейін күллі ел-жұртқа аты танылған игі жақсылар болды.

Бүгінгі балалар Балашбекті біле ме екен? Жетім өскен, жаны нәзік, өте жақсы ақын еді, Әсекең екеуі дос бол­ды. Олардың ортақ тіні өлең бола­тын.

Тереңөзек, күнде жүрмін көшеңде,

Қарызым көп осы елге.

Көкірегімде лаулап жанған

бір от бар,

Сол қоймайды, жырламайын десем де, – дейтін қарапайым да, шынайы өлеңдері еріксіз баурап алатын.

 Ал Амангелді он жыл аудандық мәдениет бөлімінің басшысы болды. Махмұтбай есімін Сыр елі жақсы та­ниды. Оның сонау студент кезінде жаз­ған «Қызылорда вальсі» өлеңі ән­мен тарап, Қызылорда гимніне айна­лып кетті.

Осындай азаматтар бір дәуірдің жастары едік.    

Әсекең екеуміз бір топқа түстік. Ол ән салғанда нәшіне келтіріп, әуенді биікке көтеріп әкететін.

Алпысыншы жылдары ел басына түскен жоқшылықтың жүлгесі енді жазылып келе жатты. Жатақхана жетіспейді, пәтер жалдап тұратынбыз.

Мен әуелде ауылдасым Адырбай Өміровтің ағасы Қаржаубайдың үйін­де жаттым. Адырбай институтты сырт­тай бітірген, өзі ауыл мектебінде за­вуч. Оқытушылармен жақсы қа­ты­сады, маған қамқор болды. Са­бақ­­тары жақсы бағалансын деп мұ­ға­лімдерді біз үшін ресторанға алып баратын. Эн­гельс көшесінде бір ресто­­ран болды, біз оған басымызды да сұға алмай­мыз.

Қаржаубайдың үйі осы күнгі ор­талық алаңда болатын, бұл жерді «Сыр­дария» деп атайтын. Жазушы Нәс­іреддин Серәлиев көршіміз еді. Сол кезде Асқар Тоқмағамбетов, Сақ­та­ған Есмаханов, Сейіл Боранбаев се­кілді аты шыққан ақындар кезде­су­лер өткізеді. Әскербек сондай кез­де­­сулерде өлең оқып таныла бастады. 

Бізге Әділ Ермеков, Әуелбек Қо­ңыратбаев, Медеуәлі Бимағанбетов сияқты білімді профессорлар сабақ берді. Ермеков – институт ректоры. «Абай жолы» романының кез келген бетін айтса, сол жерді жатқа оқып жалғап кетеді. Романды түгел жатқа біледі екен. Дастан жаттағанды көр­генбіз, роман жаттағанды бұған дейін де, одан кейін де естіген емеспіз. Ол кісінің лекциясында аузымызды ашып отыратынбыз. Алдымызда адам емес, жазылып қойылған бір құрылғы сөй­леп жатқандай сезілетін.

Бір жылға жетпей Қаржаубайдың үйінен рұқсат сұрап шығып, студент достарыма кеттім.

Алғашында Амангелді Мақатаев, Қуанышқали Шапшаңов, Әсекең төр­­теуміз Новая деген көшеден бір кә­ріс­тің пәтерін жалдадық. Қуаныш­қали жаратылыстану факультетінде оқитын. Бірақ бәріміз бірге жүреміз, доспыз. Сол кәрістің баласы штангист, қазір зілтемірші деп аударып жүрміз ғой, ол кезде мұндай атауларды орыс­ша айта береді. Кейде еске түссе таң­ғалам, кәрістер сол кезде-ақ зіл­те­мір көтеруге әуес еді, ақыры сол спорттан аттарын шығарды. Атақты Ильинді жаттықтырған Вилорий Пак республиканың еңбегі сіңген жат­тық­тырушысы атанды. 

Бұл пәтерден кейінірек Әсекең екеуміз бөлініп, бір немістің үйінде тұрдық. Сол кезде қалада резина зауы­ты бар, немістің үйі осы жерде.

Әскербектің өлеңдері адамның түй­сігін тап басып, санасына қона қа­латын. Ол өлеңді қағазға түсіріп, сыз­ғылап машақаттанбайды. Үнсіз, ой­ша жазады. Үнемі шалқалап көзін бір нүк­теге қадап жататын. Оның ақын­ды­ғының ерекшелігі де осы болу керек. Таза, шынайы, саф.

Әсекең тек ақындықпен көрінген жоқ, институттың домбыра оркес­трін­де өнер көрсетті. Емтихан тапсырып отырып, «Көзімнің қарасын» дауыстап айтып, бүкіл дәрісхананы күңіренткен бір оқиғасы өз алдына. Бұл оның өзіне сенімділігі. Әйтпесе, мұғалім ал­дында сынақ тапсырып отырып, ән­детпек түгілі басқалар жөтеле алмай тұншығады.   

Әсекең Тұманбайды жақсы көре­тін. Тұманбай шынында жақсы ақын ғой. «Көзімді жұмсам да көрем сені» деген образды сөзді кім қайталай алды?! 

«Бәрін айт та бірін айт» дегендей, Әсекең екеуміз сол бір жастық дәу­ренде арамыздан қыл өтпес досқа айналдық. Институт бітірерде «Жұбы­мыз жазылса да, бір-бірімізден көз жаз­баймыз. Қашан да болса іздеп, кө­рісіп жүреміз» деп уәделестік. Мұны серт десе де болады.

Біз осы сертке Құдай айырғанша адал болдық.

Институт бітірген соң мен жол­дамамен Жаңақорған ауданындағы №3 мектеп-интернатқа орналастым.

Әскерге барып келіп, 1967 жылы тамыз айында Зөреш екеуміз бас қостық.

Сол кезде ауылға Балтабай, Аман­гелді, Әскербек секілді достарым түн­делетіп пойызбен жетті. Әскербекке еліктің лағындай сүйкімді қараторы қыз еріп келді. Досым оны бізбен таныстырды. Болашақ үйленеміз деп уәделескен қызы екен, аты – Сәбира. Сонда әлі мектепті бітірмеген кезі.

Сол сүйіп қосылған Сәбирасы ал­тын асықтай ұлдардың, күміс қасық­тай қыздардың анасы болды. Бір өкі­ніштісі, өмірден ерте өтті. Ауыр сәтте Әсекеңнің қасында болдым, қайғы салмағын бөлістім. Әсекең жарының қазасына көп өлең арнады, бұл өлең­дер оқыған адамның көкірегін тыр­налап, көзінен жас ағызады.

…1975 жылы Талап ауылындағы «Октябрь» орта мектебінің директоры болып жүрген кезімде Әскербек біздің ауылға Тұманбай Молдағалиевті ер­тіп келді. Әсекең институттан соң жол­дамамен шамалы уақыт Жамбыл облысына барып жұмыс істеді де, қайта келіп, облыстық радиода қызмет етті. Сол кездері де радиода болуы керек.

Осы кездесуде Тұманбайдың оқы­ған бір өлеңі жадымда жатталып қал­ды.

Танысқанда сен он бес-ақ жаста

едің,

Мен де ол кезде өзгеше едім,

басқа едім.

Көз алдымда тұрдың ұзақ мөлдіреп,

Мөлдір көзден үзілген бір жас па

едің.

Әсекең Тұманбайды осындай ли­рикалары үшін де жақсы көрді, көп араласты.

Жылдар өтті жылжып, барлығы да өзгерді. Қызмет те, тірлік те, ой да, бой да… бірақ, біздің достығымыз өз­гер­меді.

1992 жылы наурыз айында ау­дан әкімі Ибрагим Әбибуллаев мені аяқасты шақырды да әкімнің орын­басарлық қызметін атқарасыз деді се­німмен. Жоқ дей алмадым. Бұл – жа­уапты қызмет, елдің қамын жеу, жұрт­тың жүгін арқалау дәл сол жыл­дары тіпті ауыр еді.

Ибрагим – Әскербектің ауылдасы, екеуі бір топырақтың азаматтары. Иб­рагим ауданға әкім болып барған соң Әсекең оған: «Менің досым бар сонда, білім саласын басқарды, елге сыйлы адам, соны өзіңе орынбасар қылып алсаң, көп іс тындырады» депті. Бі­рақ мен ол жайдан хабарсызбын. Ау­дан әкімінің орынбасары деген лауа­зымыммен құттықтап келді, досым. Сонда Әсекең аудан әкіміне айтып едім деген жоқ, мен оны тіпті кейін білдім.

Бұл нағыз ақынға, болмыс кені қа­зынаға бай адамға тән мінез шығар деймін. 

Әсекеңнің жыр кітаптарының бар­лығы менде қолтаңбасымен сақ­таулы тұр. Облыста тұңғыш рет құрас­ты­рылған «Сырдария» кітап­ханасы ар­қылы «Тағдырстан», «Ғұмырдария» атты екі бірдей өлеңдер мен дастандар жинағының жарық көруі Әсекеңнің шығармашылық бір биік белесі болды. Оның өлеңмен роман жазуы үлкен эпик ақын екенін көрсетті.

Ол екеуіміздің достығымыз берік те көркем достық болды. Бұған қоса Әсекеңнің құда болсақ деген бір арманы бар еді, бірақ оны тағдыр бұйыртпады. Ол жайында Әсекең:

Сол бір күндерден біз алыстадық,

Ораза тұтып, Құран ұстадық.

Ұландарымыз жүр аңыс бағып,

Қыз беріп әттең, қыз алыспадық, – деп өлең де жазған.

…Өмір өз арнасымен ағыстай берді. Оны өз ырқына бұратын бір Құдай ғана. Адам – сол ағыстағы жаңқадай ғана жан иесі.

…Тағдыр Әсекеңді Күлмарашпен қосты. Құдалыққа Алмас Алматов пен Махмұтбай барды. Мен күйеужолдас болдым.

Күлмараш Әскербекке ақын жа­нын ұғына алған, ағайынға адал, бала­ларына мейірбан әйел болып кездесті. Сол үшін оған әрдайым да алғыс айтып келеміз.

Солай да, солай, қарағым, демекші, бүгін анты берік дос, ақиық ақын, асылзада азамат Әскербек жоқ. Менің Мұңлық-Зарлықтай сағынышыммен оңаша қалған кездерімдегі халімді өзімнен артық кім түсінеді?! Достан айырылудың мұңын дос қана біледі… менің осы сексен екі жасыма дейін қанша жанмен жақын болдым, ара­ластым, сырластым, солардың көбін еміс-еміс қана есіме түсіре аламын. Ал Әсекеңнің бейнесі – ешқашан ескір­мес бейне!

Артында ізі мен көзі, өлмес сөзі бар Әскербектің екінші өмірі басталды. Бұл өмірдің ұрпаққа жалғасып, тым ұзақ болатыны аян.

Зинабдин ШЕРМАҒАНБЕТОВ,

 КСРО Білім беру саласының үздігі, халық ағарту ісінің озық қызметкері