Менің театрым

89

0

«Король Лир» спектаклінің премьерасын Сақтаған ағамыз көрген жоқ. Бәрін дайындап беріп, премьераның қарсаңында ол кісі Алматының М.Әуезов атындағы академиялық драма театрының атқарушы директоры болып ауысып кетті. Орнына бұрынғы артисіміз, Н.Гоголь атындағы Педагогика институтының ұстазы Шайтұрсын Әбдібаев келіп орналасты. Тез тіл табысып, іске кірісіп кеттік.

1980 жылы театрымыз 25-ке келеді екен, соған дайындалып, Алматыға есепті гастрольге баруды ұйғарып, репертуарды дайындай бастадық. Қазір қоржынымызда бір-ақ спектакль бар. Ол – «Король Лир». Қойылымды жиі қайталап шыңдай түстік.

Көркемдік кеңеспен ақылдаса отырып, репертуарға Ш.Құсайыновтың «Біздің Ғани», Ә.Тәжібаевтің «Майра», М.Әуезовтің «Түнгі сарын», Д.Иса­бе­ков­тің «Әпке», венгр драматургі Иштван Эркеньнің «Сау басыма сақина», Қарақалпақ жазушысы К.Рахмановтың «Келін» атты пьесаларын енгізіп, бірі­нен соң бірін сахналап жаттық. Дайын болдық-ау деп шешкенде Мәдениет министрлігіне хабарласып сарапшыларды жіберуін сұрап едік, репертуарлық-редакциялық коллегия бастығы, жазушы Ө.Канахинді, театр сыншысы, өнертану ғылымының докторы, профессор Б.Құндақбаевты, театр сыншысы, театр бөлімінің меңгерушісі Қ.Каримовті біздің спектакльдерді көріп, сыни пікір­­лер айтуға аттандырған екен. Біз со­ларға жеті күн бойы жеті спектакль көр­сеттік. Қызу талқылаудан кейін екі спек­таклімізді қысқартты. «Әпке» және «Келінді».

Сонымен жеті спектакльдің бесеуі ғана қалды. Театрлар есепті гастроль­ге жай бармайды, гастроль қорытынды­сымен біршама артистерге атақ алып беру үшін де барады. Және репертуарда ол артистер жақсы-жақсы рольдер ойнап, сәтті туындыларда табысты бейне жасауы керек. Шайтұрсын екеуміз ақылдасып, Халық артисі атағына екі кісі – Тұрысжан Айнақұлов пен Жібек Бағысова лайық деп топшыладық. Тұрекеңде роль жетерлік және жасаған бейнелері де ауыз толтырып айта алатындай дәрежеде. Жібектің Бибиші, Реганасы мен Маришкасы – сөз жоқ оған атақ алып беруге жарайтын бейнелер. Еңбек сіңірген артист атағына лайықты деп ойлаған Серік Шотықов шығармашылығы бұл жолы кемеліне келіп тұрған шағы. Шайтұрсынның да атақтан дәмесі бар, бірақ әзірге лайықты ролі жоқ. Майқан болысты көріп еді, оған онша жолай алмады, Табынбаевты әурелеп көрген, бірақ одан да ешнәрсе шықпады. Бесінші адам – Әлия. Әлияның рольдері бар, дегенмен Шайтұрсын екеуіне арнап тағы бір спектакль алсақ, Әлияның мүмкіндігі арта түсер еді.

Ойласа келе «Ақан сері – Ақтоқ­тыны» қойсақ қайтеді деген шешімге келдік. Біріншіден, классика десең классика, маңдайалды пьесаның бірі. Қандай образдар, қандай оқиғалар, пьесаның құрылымы, қайшылықтар мен тартыс­тар. Нағыз қоятын-ақ дүние. Өзім де ойым кетіп жүрген. Оның үстіне өзгеше бір эксперимент жасап, поэтикалық, ро­­ман­тикалық тұғырдан түсіріп, шын­дық­қа, өмірге жақындатып қою бар еді ниетімде. Соны іске асырудың сәті түс­кендей.

«Ақан Сері-Ақтоқтыны» өз дәре­жесінде қоя алсақ, Шайтұрсын мен Әлия­ның мүмкіндіктері еселей түсер еді. Сондай-ақ репертуарда Қалтай Мұ­хамеджанов ағамыздың бір дүниесін қойғанымыз жөн деп шештік. Екі спектакльдің орнына тағы екі спектакль қосылып, гастрольге өзіміздің межелеген санымыз – жеті спектакльмен баратын болдық.

М.Әуезов – «Түнгі сарын»,

Ғ.Мүсірепов – «Ақан сері-Ақтоқты»,

В.Шекспир – «Король Лир»,

И.Эркень – «Сау басыма сақина»,

Ә.Тәжібаев – «Майра»,

Ш.Хұсайынов – «Біздің Ғани»,

Қ.Мұхамеджанов – «Өзіме де сол керек».

Ақан Сері-Ақтоқтының премьерасынан кейін Шайтұрсын екеумізді Жарылқасын Үмбетов шақырып алып, біраз ақылын айтты. Алматы сапарының жауапкершілігін, Қызылорда облысы үшін де біздің бұл гастроліміздің үлкен сын екенін ескертіп, дайындықты күшейтуді тапсырды.

Жарылқасын Үмбетов Қызылорда облысының мәдениетін басқарып тұр­ған кезде ауқымды-ауқымды істер ат­қарылып, театрдың да мәртебесі өскен шақ еді. Ол кісі біздің спектакль­дері­міздің тұсаукесер рәсіміне өзі қатысып, облыс басшыларын да қатыстырып жай басқосуды үлкен проблемалық деңгейге көтеріп, біздің және артистеріміздің шығар­машылық, әлеуметтік мүм­кін­дігінің биіктен көрінуіне үлкен мән бе­ретін. Шетелдік классикаға иек артқанда сол шығарма жайлы кітап­тарды оқып, пікірталасқа үлкен дайын­дықпен келе­тін. Сондықтан біз де тұсаукесер рәсі­міне ыждағатты да­йын­дықпен келіп, «көрерменсіз пре­мьера» өткізуге ұмты­латынбыз. Өйт­­кені Үмбетовтің келгені үлкен жауап­­кер­шілік жүктейтін. Мінезі қатал көрін­генімен өнер адамдарына жылы пейілмен қарайтын.

Мәдениет министрлігі үш спектакль­ді көруге Нұрлан Оразалинді жіберіпті.

Ғ.Мүсірепов – «Ақан сері-Ақтоқты»,

Қ.Мұхамеджанов – «Өзіме де сол керек»,

Ә.Тәжібаев – «Майра».

Нұрлан Оразалин:

Сіздердің Алматыға баратын са­парларыңыз – бәрімізге той іспеттес дүние. Коллектив, Алматыға баруға қаншалықты қызықсаңыздар, астана көрермені де сіздерге үлкен үмітпен қарап отыр. Біз де осы үш спектакльді көруге таза ниетімізбен келіп отырмыз.

Қызылорда театрының режиссурасы ойлы режиссура, бағыт-бағдары бар. Демек театр дұрыс бағытта. Кол­лек­тивтің өзі тәрбиелеген адамы. Өз­де­ріңізбен бірге өсіп келе жатыр. Де­фи­рамба айтуға асықпайық, көрген спек­­такль­дерімізде қандай әттеген-ай­ла­­рымыз бар, соны бірлесе ойлассақ дейміз.

Режиссер – өзі де синтездік өнер. Синтездік өнердің басында тұрғасын әңгімені режиссерден бастап жатырмыз. Қызылорда театрының негізгі бағыты – авторлық ойды тереңдетіп оның әлеуметтік үнін көтеруге деген ұмтылысын біз жоғары бағалаймыз. Бүгінгі күні театр суретшісі де үлкен проблема болып отырған жайы бар. Сондықтан біз көрген Серіктің өнері – қуанарлық өнер. Режиссердің ойын дамытушы үлкен болашағы бар суретші. Театрларыңызда режиссер мен суретшінің терең бірлігі байқалады, екеуі үндес, бұл – жақсы қасиет. Әрине, вакумды толтырушы актерлер, режиссер мен суретші де актер болмаса ешнәрсеге қол жеткізе алмас еді.

«Ақан сері-Ақтоқты» режиссерге тізгін бермей жүрген шығарма. Көптеген театрлар бұл спектакльді қоя алмай жүр. Жалпы классиканы қоюдың өзі қиын дүние ғой. Қойылымның шешімі жақсы. Атап айтар болсақ,  жүйрікке кісен сал­ған заманды, Құлагердің керіп қойған терісі арқылы шешім тапқандарыңыз, бұл – шыңғырған шын­дық. Жақсы сти­ли­за­цияға қол жет­кіз­генсіңдер. Дәстүр­дің топыра­ғында тұрып, жаңашыл ойла­рыңызды көп жұртқа түсінікті жасаған­дарыңыз қуантады. Сахналық плас­тика, ойдың, сезімнің пластикасы режиссер шеші­мінен тууы керек. Мына спектакльде Ақанға жұмсақтық жараспайды. Оның басындағы ахуал Ақанға ышқына сер­піліп қатқыл линияда жүргенді талап етеді. Дауыс та, жүріс те жұмсақ. Ақан­ға сенім мен қатқылдық жетпей жатыр. Дауыс жетпей жатыр.

Хазірет – Науанда зымияндық, қулық, сұмдық сезімдер аздау сияқты, характердегі осы бір жағының тұздығы ащы болмай, жетіспей жатыр.

Асқарбек – Жалмұқан толық отдача жоқ сияқты. Науанмен билікке таласып жүрген адам, мен де биікпін, сенімен бірдеймін деп. Екінші план жөнінде ойлана түссең әлі де болса.

Әлиядағы біз қуанатын жай – өсу үстінде екен. Ақтоқтысына айтар әңгі­мем жоқ. Жақсы. Ақанмен арадағы қарым-қатынас Ақан тарапынан әлі де ширыға түссе дұрыс болар еді.

Балуанға риза болдық. Массовка ансамбльге кіре алмай жатыр. «Ақан сері-Ақтоқты» беткеұстар спектакльдеріңіз болуы керек. Шығармаға әлі де салмақ салу керек сияқты.

«Хайдарбек» жөнінде. Спектакльдің бейнесін жасаған суретші Жұмаш Әбіров­тің шығармашылығымен бірін­ші рет кездесіп отырмыз. Ойы, орындау барысы жақсы, драматургияның ойынан шыққан. Бұл спектакль өз орнында, өз деңгейінде тұрған дүние. Автор айтады бұның бағасын.

«Майрада» толығымен спектакльге ену болмай жатыр. Массовкада бездейственность, сыртқа қарап сөйлеп кету сияқты келеңсіз көріністер. Кейбір қайталанатын жерлерін қысқарту керек пе еді?

Ақаев адвокат неге бірден қатты айқайлайды. Ол кездегі бар мәселе тілмәш адвокат арқылы шешіліп отырған ғой. Ол айқайдың адамы емес. Нутро байырақ болу керек сияқты. Бақтияр – Бақытбекте скороговорка бар, ойланбай сөзді қуып кетіп жатырсың.

Сахнада тазалық болмаса, бейберекет нәрсе көп болса, спектакльге қиын ғой, ол да тірі организм сияқты ауырады ғой. Соғыс болады дегенде біреулері қарнын сипап жүр. Соғысқа қатты көңіл бөлу керек.

Гастрольге барғанша әлі де жұмыс істей беру керек. Дем алмаңыздар, репетиция, репетиция, гастрольден кейін келіп, сосын демаласыңдар.

Әрбір прогон коллективтің пайдасына.

Сәт сапар!

Сонымен көптен күткен гастроліміз басталды. Шымылдықты «Түнгі сарынмен» аштық. Қойылым өте ауыр басталды. Екінші көріністен кейін ғана көтерілді-ау, әйтеуір. Спектакльді көрермен өте жылы қабылдады. Аста­наның өнер майталмандары құттық­тап жатыр. Сыншылар не дер екен?

Қолымызда «Социалистік Қазақ­стан», интервью иесі Серік Әбдірах­манов.

«Бүгінгі қазақ сахна өнерінің кең көкжиегін көрсетіп, биік мәдениетін та­нытатын белгілердің бірі облыс орта­лықтарындағы театрлардың твор­чест­волық тынысы екені – айрықша қуанышты құбылыс. 15 август күні Ал­матыдағы гастроль шымылдығын ашып, «Түнгі сарын» спектаклін аста­налық жұртшылық назарына ұсынған Н.Бекежанов атындағы Қызылорда об­лыстық қазақ драма театрының алғашқы аяқ алысы да бұл байламды беріктендіре түскендей. Газет тілшісі спектакльден соң ұлттық сахна өнеріміздің саң­лақ­тары, Социалистік Еңбек Ері Серке Қожамқұлов және СССР Халық артисі Сәбира Майқановамен әңгімелескен болатын.

– Сераға, «Түнгі сарында» 45 жыл бойы ойнаған актер ретінде Сіз қызылордалықтардың осы спектакліне қандай сезім күйімен келіп едіңіз?

С.Қожамқұлов: – Алдымен Қызылор­даның өзі туралы айтқым келіп тұр. Жаңа, спектакль басталарда сөйлеген құттықтау сөзінде Сәбира жақсы айтты: алғашқы астанамыз болған бұл қала бәріміздің жүрегімізге ерекше жақын. Ұлттық мәдениетіміздің қазіргі сәулетті сарайы алғаш қабырға көтерген, талай-талай асыл азаматтарымыздың өнегелі өмір жолы, өрелі өнер жолы басталған қымбат қала бұл. Астана Орынбор­дан Қызылордаға көшірілгенде мен Қостанайда тергеу қызметінде жүрген едім. Көркем үйірмелер спектакль­де­рінде шағын рольдер ойнап, күлдіргі тақпақ, өлеңдер оқитынмын. Театр ашы­лады деген хабарды естісімен сон­да жеттім. Қаллеки, Құрманбек, Елу­бай, Әміре, Иса, осы Қапандар да жан-жақтан жедел жиналып қалды. Ал­дымыз отызға ойысып, соңымыз жиырмадан жаңа асқан қылшылдаған жігіт кезіміз, тақыр жерге театр тұрғызып, жас отаудың уығын қадап, шаңырағын көтердік те кеттік… Иә, Қызылорда – туған өнеріміздің талай тал бесігін тербетіп, ұлт мәдениеті аспанында шарықтаған қаншама қыранға қанат қақтырып берген аяулы жер. Мен бұл спектакльге сол жалын жастығымыз өткен қаланың сахна шеберлерінің лайықты өнерін көретініме сеніп келген едім.

С.Майқанова: – Жерлестерімнің гастрольдік жарнамасынан М.Әуезов­тің «Түнгі сарынын» оқығанымда театр­дың творчестволық батылдығына іш­тей қол соққан болатынмын. Бұл өзі – қойылымға қиын, қатпар-қыр­тысы көп, күрделі дүние. «Түнгі сарын» – Мұхаңның басқа шығарма­ла­рынан бітімі бүтіндей дерлік бөлек драма. Тартысының өрбуі де, кейіп­керлердің сөйлеу мәнері де, бірнеше тағдырды желілей жүргізуі де тарихи-революциялық тақырыпты көркем­дік­пен игеру талаптарына сай жаңаша ше­шілген бұл туындыны «Қаракөз», «Ең­лік-Кебектің» кілтімен аша алмайсыз.

С.Қожамқұлов: – Сәбира айтып отырған сол кілтті тауыпты қызылор­да­лықтар. 1934 жылы режиссер Ю.Рут­ковский осы драманы қолға алған кезде Мұхаңның өзі театрда ұзақ уақыт болып, бізге он алтыншы жылғы көтеріліс туралы талай терең мәнді, тағылымды әңгімелер айтып, «Түнгі сарынның» неге халықтық драма аталатынын зер­деге құйып берген еді. Хұсейін Темі­ровтің драмадағы бас кейіпкер – халық екенін тап басуы, сөйтіп сахнада халық образын жасап шығуы – спектакль та­бы­сының басты себебі. Режиссер дра­маның түпкі идеясын да, көркемдік та­биғатын да тамаша түсінген, актерлерге де тамаша түсіндірген. Сахна сайын шиыр­шық атып, ширыға түсетін қат-қабат оқиғаның бірде-бір желісін шашау шығармай, сегіз өрім етеді де отырады екен. Басқа спектакльдері де осы деңгейден табылса, қазақ сахнасына тағы бір таза талант қосылды деп қуана беруге болады.

С.Майқанова: – Серағаның сөзіне толық қосыламын. Хұсейіннің өнер өр­не­гіндегі маған қатты ұнайтыны – түп­нұсқаға өте ықтияттылықпен қа­рауы. Кейде жас режиссерлердің пьесаны өзін­ше қырнап-сырлап «жақсар­туға» ты­рысып жататыны болады. Теміров дра­мадағы әуезовтік рухты қаз-қал­пында сақтап қалған.

С.Қожамқұлов: – Қалай дегенде де басы ашық жай мынау – қызылор­да­лықтардың «Түнгі сарыны» шын мә­ніндегі талассыз табыс. Облыстық қалада мұндай тегеурінді творчестволық труппаның болуы ұлттық мәдениет қа­мын ойлаған әр азаматты қуантуға тиіс».

«Талассыз табыс» айдарымен шыққан Серке ағамыз бен Сәбира апамыздың ұлағатты сөздері бізге үлкен шабыт сыйлап, гастрольдік спектакльдеріміздің дайындығын үдете түстік.

Хұсейін Әмір-Темір,

Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, «Құрмет» орденінің иегері, Қызылорда облысының құрметті азаматы.

(Жалғасы бар)