Саналы тәртіп мәдениетке айналады немесе төрттағаннан не түйеміз?

112

0

Содан бері бүкіл қазақ елінің ше­жіресі­мен біте қайнасып келе жат­қан қаламыз бірнеше тарихи кезең­дерді еңсерді. Астана кезеңі, уезд ор­талығы, облыс орталығы, өлкелік пар­тия жүйесі кезіндегі, Тәуелсіздік кезіндегі облыстың бас қаласы ре­тінде қа­ла­мыз әр кезеңнің өзіндік ерек­шеліктері мен тағылым берер даму жолдарынан өтіп ке­леді.

Тәуелсіздік кезеңінде облыс ор­талығы ретіндегі өңіріміздің да­муын­дағы орнын ай­шықтай түскен жұ­мыстардың басында болған ел аға­лары ортамызда жүр. 

Осы кезеңдердің бәрінде Қы­зыл­­орда қала ретінде Ұлы даламызда қала мәдениетін дамытуда мәнді де маңызды роль атқарды. Қа­ламыздың мәдени динамикасын түсіну үшін оның тарихи дамуына көз жүгірту керек. Қызылорданың астаналық ке­зеңінен мем­лекет құ­рылысының, сонау Қаңлы, Оғыз мемлекеттерінен бастау алатын Сыр өңірін­дегі қала мәдениетінің іргетасы қалан­ды. Бүгінде Мемлекет басшысы Қа­сым-Жомарт Ке­мелұлы Тоқаев­тың баста­масы­мен қолға алынған сая­­си-эко­но­микалық реформалар не­гі­зінде де­мократиялық қағидат­тар күш алып, басқаруда «жылы­мық» қалып­та­сып, жа­саймын деген бас­­шыларға орталықтан қол­дау кү­шейді. Соның бірден-бір дәлелі – «пост­­қаңтар» ке­зеңіндегі Сыр өңірі­нің сер­пін­ді дамуға қол жеткізуі. Ме­нің айт­пағым, осы кезеңдегі қала мә­де­ние­тінің өңірімізде жаңа кезеңге кө­те­рілуі туралы болмақ.

Қала мәдениеті – қоғам дамуы­ның айна­сы, оның рухани және әлеуметтік бей­несін анықтайтын маңызды фактор. Қала ке­ңістігі тек физикалық құ­рылым емес, ол – адам­дардың ара­сындағы қарым-қаты­­нас, өмір салты, құндылықтар мен эстети­ка­лық тал­ғамдар тоғыс­қан орта. Жалпы «мә­де­ниет» сөзі көне заманда «жерді өңдеу» сө­зі­нен шыққан. Кейіндеу «жан­ды жетіл­ді­ру» деген ұғымға ауыса бастады. Уақыт өте ке­ле, бұл атау «бірлесе өмір», «білім беру», «да­му», «қабі­леттілік», «құрметтеу» деген мағы­наларға ие болуда. Дерек­терге сү­йен­сек, жалпы мәдениет қа­зақ ті­ліне арабтың «мадават» қала, қа­лалық деген сөзден енген.

«Мәдениет» түсінігінде адамдар еңбе­гінің, оның адамдардың іс-әре­­кетімен бай­ла­ныстылығы, қыз­­меті мен бірлігі айқын­далады, яғни мә­де­ниет адамдар жасаған «екін­ші та­биғат» деген де түсінік бар. Мә­де­ниет­­тің оның ішінде, қала мәде­ние­тінің әсе­рімен қоғам ілгері жыл­жиды. Қала мәде­ние­тін көтеру арқылы тұрғындар бойында ер­кіндікті сыйлау, жауап­кершілікті бірлесе көтере білу, адам­гершілік қа­сиеттерді құр­мет­теуді жаңаша тү­сіне аламыз. Өрке­ниет­ті елдерде қа­ла мә­дениеті «адамға жайлы орта» қағидасына сүйенеді: экология, қо­ғам­дық кеңістік, мәдени және цифр­лық инк­люзия барлығы үйлесім табады. Мысалы, Скандинавия елдері адамның тыныс алуына, табиғатпен үйлесімді өмір сүруіне басымдық береді. Жапония тәртіп пен қо­ғам­дық этикеттің үлгісін жоғары қояды. Оңтүстік Корея, Қытай, Сингапур, Вьетнам, т.б. «Смарт қалаға» көп кө­ңіл бөлуде. Аме­рика, Еуропаның көп елдері «қалалық бақтар» қозғалысын өркендетуде. Әлемдік қала мәдениеті келесідей тенденцияларды алдыңғы қатарға шығаруда: жасыл урбани­зация, цифрлық урбанизация, адам­ға бағыт­талған қала, креативті индуст­риялар мен мә­дени туризм, қоғамдық жауапкершілік пен этика.

Осы сөздеріміздің біршамасын Сыр өңі­ріндегі ауқымды жоба­лардың іске асуы­мен дәлелдей ала­­мыз. Өңі­рімізді жандан­дыру проце­сінде об­лыс басшысы, Прези­ден­­ті­міздің  «об­лыс орта­лықтары өз өңірлерінің өсі­мінің өзегі болуға тиіс», – деген көз­қа­расына сүйенді.

Облыс басшысы Нұрлыбек Маш­бек­ұлы  өңірді дамытуда  жан-жақты ойластырылып, мұқият жүргізілетін бағыттарды анықтауға қатты көңіл бөлді, жобалаушылардан қатаң талап етті. Өткеннің жетістіктеріне құрмет­пен қарап, көп нәрсені жете зерделеу керек­тігі басты ұстаным болды. Барлық нысан­дардың сәулетін салыстыра қарау қоғамдық санада серпіліс туғызды. Ескінің бәрі жаман емес, бірақ оларды тұрғындардың қалауына сәйкес жаңғырту оңай шаруа емес. 

Осы бағыттағы негізінен басым­дықта болған тенденцияларға назар аударуымыз маңызды.

Біріншіден, облыстағы тұрғын үй  бағ­дарламалары, қолже­тімді қо­ғам­­дық кеңіс­тіктер мен инфра­құры­лым­дар   адамдар­дың өмір сү­ру деңгейі мен мүмкіндіктерін те­­ңес­тіруге ба­ғыт­талды. Кейінгі үш жылда 2,5 млн шаршы метр тұр­ғын үй салынды. Ау­дан­дар­да инфрақұрылымы қала үй­ле­ріне барынша теңестірілген бір жа­рым мың пәтер тұрғындарға бе­рілді. Өңірдегі әлеуметтік, білім, ден­саулық, спорт, мәдени, әлеу­меттік қор­ғау нысандарының тұрғын­дар­ға қолже­тімділігі артты. Қанша­ма парк­­тер мен скверлер, алаң­дар салын­ды, қайта жөндеуден өтті. Жаңа­дан ТЭЦ салынды, ыстық су бе­рі­луде.

Екіншіден, тұрғындардың өмір қауіпсіз­дігін қамтамасыз ету  ба­ғы­­­тында ауқымды жұмыстар жү­руде. Цифрлық жаңа технологиялар­ды пайдалану арқылы қалада, бар­лық аудандарда шұғыл басқару ор­талық­тары өз жұмысын бастады. Бұл өз ке­зегінде тұр­ғын­дардың психо­эмо­цио­налдық    жайлы­лы­ғы­на әсер етуде.

Үшіншіден, өңірімізде жер мен уақытты және қаржыны тиім­ді пайдалану мақсатында көпфунк­ционалды нысандар салынуда. Мы­салы, жа­қын­да ашылған стадионда 20 мың шар­шы метрді қамтитын аумақта он­нан астам олимпиадалық спорт түр­інен сек­циялар жұмыс жасайды. Кенттер мен ауыл­дардағы спорт кешендері де бірнеше спорт түр­леріне ың­ғайластырылған. «Руханият орталығы» бү­гінге дейінгі өзекті мәселелерді бірден шешуге мүмкіндік берді. «Оқушылар са­рай­лары» мен шығар­ма­шы­лық-инновациялық академиясы  жиыр­­маға жуық үйірмені қам­­тып отыр. Мәдениет үйлері «Адал адам» мәдени-тәрбие орта­лық­­та­ры ретінде қайта құрыл­ды. «Өнер орта­­лығы», музыка­лық колледж, «Отбасы орталығы», «Анаға тағзым» ор­та­лықтары  да бір­неше   функцияларды атқаруда.

Төртіншіден, қала және елді ме­кендер­дегі жаяу жүргіншілерге ар­нал­ған кеңістік­тердің кеңеюі көлік қозғалысын реттеуге, экожүйені жақ­сартуға, адамдардың денсау­лығына көмектеседі.  Бұл тұрғыда жаңадан ашылған жайлы веложолдар, түзу тротуарлар, сәнді скверлер мен ашық аллеяларға көпшілік куә. Қалааралық көлік қатынасы реттестірілді. Жа­ңа әуежай, автовокзал салынды, бар­лық теміржол вокзалдары күр­делі жөн­деуден өтуде. Бірнешеуі қайта салынуда. Қала ішіндегі қөлік қа­тынасы шешілді. Экотакси келді. Жа­сыл урбанизация аясында   қайта өңдеу зауыты салынуда. Осындай тағы басқа да ойластырылған жұ­мыс­тар нәтижесінде қоғамдық сана­мыздың деңгейі көтерілуде. Тұр­ғын­дардың қолдауы артып келеді. Де­генмен, ақыл қосып, пікір­талас ке­зінде жеке адамнан гөрі көпшілік жақсы, ал іс-қимыл, шешім қабыл­дауда топқа қара­ғанда даралық тиім­ді. Адамдардың ортақ ше­шім қа­былдауына қатысуы өте тартымды көрінгенімен, оны күш-жігер жұм­сауға тұрарлық етіп жұмыс істе­туге мәжбүрлеу қа­жеттігін түсіну қиын. Осы ретте «Таза Қа­зақстан» жалпы­ұлттық акциясының бірік­тіру факторына назар аударуымыз керек. Ал саналы тәртіп мәдениетке айналады. Бұл арқылы біз тазалыққа үйрену­деміз, үйре­тудеміз. Сыр өңіріне  келген қонақтардың барлығы бірлесіп жасаған тазалығымызға риза болуда, басқаға үлгі қылуда. Оның нақ­ты бір дәлелі,  биыл шілде айында Үкі­мет мүшелері, халықаралық сарапшылар қа­тысқан Қазақстанның Ұлттық урбан фору­мының бізде өтуі.

Қала мәдениетінің қазіргі тен­ден­ция­­сының басты факторы, әр тұр­­ғынның ортақ кеңістікке ұмыты­лы­сына яғни, қоғамдық жауап­кер­шілігі пен этикасына байланысты. Өр­кениетті қаланың бас­ты көрсет­кіші – адам мәдениеті. Өңіріміздің әлеуметтік-мәдени динамикасы осыны көрсетуде. Бүгінде Қы­зылорда қаласы  – аймақтың мәдени орталығы, дәстүр мен жаңашылдықты қатар ұстанған заманауи кеңістік. 

Наурызбай БАЙҚАДАМОВ,

ҚР Парламенті  Сенатының депутаты