Менің  театрым

116

0

Әдетте қыркүйек айында бас ре­жис­сердің мәселесі шешілетін. Ал биыл әзірге хабар жоқ. Кім келсе де онымен тіл табысып жұмыс істейтініме сенімдімін. Бұрынғыдай емес, режиссер болатыны­ма өзім де сене бастағандаймын. Әйте­уір бастық болып, кедергі жасамаса бол­ғаны.

Екі үш жылдан бері сатирик-жазушы Садықбек Адамбековтың шығармасымен таныса бастағанмын. Өзінше жазатын жазушы. Шығармаларынан ащы қалжың, уытты әжуа есіп тұрады. Әдепкіде қа­рапайым көрінгенімен, үңіле бастасаң әрбір кейіпкері өмірдің өзінен мысқылға лайықты боп дүниеге келетіндей. Мен жазғы демалыстан кейін сол ағамның «Алтын табақтағы жылан» пьесасын дайындауға кіріскем.

Қазан айының ортасында ма Сақ­таған Тұрлымұратов ағам: «Хұсейін, Ал­матыда жиналыс болады екен, соған барып қайтайық» деді. Алматыға келсек, Әшірбек Сығай бар, министрліктің жа­уапты жігіттері бар, бәрі мені ортаға алып, сенің де тізгінді алатын уақытың келді, бас режиссерлікке директорың ұсыныс жасады, министріміз Еркімбеков Жексембек ағамыз күтіп отыр деп салды.

– Ол қалай болар екен? Әшірбек, сен шынымен мені дайын деп ойлайсың ба? Сақтаған аға, бұл қалай болар екен? Бір, екі, үш жыл жұмыс істеп, тәжірибе жинақтасам ба деп ем.

– Сенің осындай дейтініңді білген­мін, сондықтан осында келгенше айтқан жоқ едім, біз енді шешім қабылдап қой­дық, облыс басшылары құптап отыр, ше­гінетін жер жоқ, не де болса басшы­лықты қолға аласың, министр құп десе болды. Ал тәжірибені жұмыс үстінде жи­нақтай бересің.

Сонымен, ол кезде Әшірбек Сығай министрдің орынбасары, Сақтаған ағам және министрліктің театр бөлімінің бастығы Қадыр Каримов бар министрдің қабылдауына кірдік.

– Құрметті Еркімбек Жексембекұлы, 1971 жылы өзіңіздің берген жолдама­ңызбен театр актері Теміров Хұсейін Москва ГИТИС-інің жанындағы Жоғары режиссерлер курсында оқып келіп, міне үшінші жыл спектакльдер қойып жатыр. Маман Байсеркеновтен кейін екі режиссер келіп, өз елдеріндегі театрларда бас режиссердің орны босап еді, біреуі Қарағандыға, екіншісі Шымкентке ауысып кетті. Теміров болса Қызылорданың өзінен, – деп Сақтаған ағам айта бастап еді.

– Қанша спектакль қойып үлгердің? – деді министр.

– Қазіргі уақытта тоғызыншы спек­такльді қою үстіндемін.

– Қалай ойлайсың? Бас режиссерлікке қарымың жете ме?

– Қолымнан келгенше сенімдеріңізді ақтауға бар күшімді саламын, Жексембек аға.

– Қойған спектакльдеріңнің екі-үшеуінің атын аташы.

– Тахауи Ахтанов ағамыздың «Ант» драмасы, Василий Шукшиннің «Өлер­мендер» комедиясы, Сәкен Жүнісовтің «Қызым, саған айтам» драмасы…

– Несі бар? Жастарға сеніп көрейік. Ал, Тұрлымұратов жолдас, әңгіме былай, ұсыныс жасап отырған өзің, егер де бір жағдай бола қалса осы жігіт үшін өзің жауап беретініңді ұмытпа.

Сосын маған бұрылып, ағалық ақы­лын айтып, менің бұйрығыма қолын қой­ды. Сонымен министрдің кабине­тінен Қызылорда облыстық Нартай Бекежанов атындағы қазақ драма театрының бас режиссері болып шықтым. Ал ұжым не дер екен?

1974 жылдың 10 қарашасы.

Ұжым түгел жиналған. Жиынды Сә­кеңнің өзі бастады:

– Талай режиссерді көрдіңдер. Мен Дон Ук, Андриасян, Маман Байсеркен­ов, Төлеш Тұңғышбаев, кешегі Тастан Өтебаев…

– Әбілтаевты ұмыттыңыз ғой…

– Әбілтаев еш уақыта ұмытылмайды. Қызылорда театры бар кезде ол кісінің аты да өшпейді. Хұсейінді өздерің біле­сіңдер. Ортамызға келді. Артист болып. Одан режиссер болды. Москвада оқыды, диплом алды. Аяқ алысы жаман емес. Спектакльдерін ха­лық жақсы қабылдап жатыр. Әлі де үйре­неді, өздеріңіз үйре­тесіздер. Тек кеше өзімізбен бірге жүр­ген адам ғой демей, енді бас режиссер ретінде бағыну керек. Сырттан шақы­рып болдық. Енді өз адамымызды тәрбие­лейік. Бәріміз біркісідей болып.

Мен де сөз сөйлеп, осындай дәрежеге жетсем сіздердің, ұжымның арқасы деп, сосын бірлесіп еңбек етейік, твор­чест­волық тәртіпті қолға алайық деп ұжым­ның алдында Сәкеңе арнайы рахметімді айттым.

Жұмыс бастап кеттік. Садықбек Адам­бековтың «Алтын табақтағы жылан» сати­ралық комедиясы. Бұл қойы­лым­мен қатар тағы бір спектакльді дайындау үшін мен Сәкеңе айтып Алматыдан Райымбек Сейт­метовті шақырттым. Ол Ж.Тәшенов пен И.Саввиннің «Қаладан келген қылжақбас» комедиясын және Мұхтар Шахановтың «Махаббат заңы» атты поэтикалық қойылымын қатар қою­ға кірісті.

Тағайындалып болғасын ғана мен жаңа жұмысымның қиындығын сезіне бастадым. Шынымды айтсам, жауапкер­шілігінен қорқып та жүрдім. Өйткені қаншама артист болса, соншама тағдыр бар. Және бір кереметі шетінен мықты, шетінен керемет, ешқайсысы ешкімге кезек бермейтін жеке-жеке тұлғалар. Солардың бәріне жауапты мен. Пенде болғасын біреуін жақсы көресің, екін­шісін онша емес, үшіншісін жек көресің. Бірақ сен бас режиссерсің. Сенің сезімге берілуге құқың жоқ. Бәріне бірдей қарауың керек. Кейбір кісілер ғайбат сөз айтса да оған қарсы оқ атпай, оның ауыр сөзін амалсыз жұтып, оған кешіріммен қарауға үйренуің керек. Ең бастысы, әрбір актер жылына ең кем дегенде екі, тіпті бір роль ойнамаса, онда сен оның қас жауына айналасың. Репертуар се­нің ойыңмен, мақсатыңмен, театрдың дәстүрімен байланысты құрылып жатса да, сенің көз алдыңда жиырма жеті артисің жәудіреп қарап тұрмаса, ол шы­ғарманың репертуарға кіруі екіталай. Міне, осы жағ­дайлар қатты ойландырып, қызметіме байыпты қарауға жетеледі. Күнделікті кездесулерде Райымбек аға­мызбен осы жайлы көп сөйлесетінбіз. Апта сайын Сәкең шақырып сөйлесуді әдетке айналдырды. Осы екі кісі менің басшылыққа қалыптасуыма үлкен сеп­тігін тигізген еді.

Садықбек ағам премьераға қатты риза болып, рақметін жаудырып кетті. Қойылымда Ақтайлақты ойнаған Ба­қытбек Алпысбаев пен Қарақатын – Гүлжаһан Әбекенова өнерлерімен көрерменді де, авторды да тәнті етті. Ал «Қаладан келген қылжақбаста» сол жылы ғана консерваторияны бітіріп келген Үмігүлсім Бегімова, Мұрат Нұрасылов пен Академ театр студиясының түлегі Ермекбай Жақыпов айшықты қабілеттерін көрсете білді.

Осы тұста облыстық «Ленин жолы» газетінде Жақсылық Тү­менбаевтың «Сахна жүгі ауыр» деген мақаласы шығып, оның талқысы үлкен шуға ұласты. Жақ­сылық театр репертуарын қатты сы­­нап, арзан күлкі, ұсақ тақырыпты қоз­­ғаған спектакльдеріміз арқылы кө­рер­менге ұсынып отырған рухани әсе­рі­міздің бүгінгі күн сұранысына лайықты емес екенін тілге тиек етті.

Мақаласын: «Бір ауыз сөз творчестволық жетекші жайлы. Жетекші өрісі – коллектив өрісі, жетекші білігі – коллектив өресі. Сол себепті де бұрын «Махаббат мұңы», «Қызым, саған айтам» сияқты ойлы спектакльдер қойған театрдың қазіргі бас режиссері Хұсейін Теміровтің үлесінде біраз маңдай терлетер творчестволық істер қалып тұр» деп аяқтапты.

Жақсылықтың мақаласы маған қатты әсер етті. Жауапкершілікті мойынға алып, енді ғана үлкен іске кірісе баста­ған­да бұл маған тосыннан тиген соққы болды.

 Репертуар жөнінде ұстазым Андрей Александрович Гончаров жиі айтатын. Театрдағы ең басты ұстанымдарың репертуар болуы керек дейтін ол. Иә, қа­лайда репертуар мәселесін жедел түрде дұрыс жол­ға қойған жөн.

«Жұлдыз» журналының желтоқсан айын­дағы санына Тахауи Ахтановтың «Ант» атты пьесасы шығыпты, мен ми­нистрліктің репертуарлық-редакция­лық коллегиясының бастығы Дулат Исабек­овке хабарласып, пьесаны сахналауға кірістім.

Жазушы әрқайсысы бірнеше пьесаға арқау болатын қаншама оқиғалар тізбе­гін бір қауызға сыйдырып, біртұтас жұ­мыр шығарма жазып шығарған. Кіші жүздің ханын сайлау, қазақ халқының басына түскен қасіретті кезең – Ақтабан шұбырынды оқиғасы, үш жүздің әске­рінің бас қолбасшысы – сардар сайлау, Аңырақай жазығындағы жоңғарды талқандайтын ұлы жеңіс, Әбілқайыр ханның Ресейге қосылуға берген анты – міне, осы оқиғалар драма кейіпкерлерінің жанкешті әрекетінің үстінде ашылады.

Артистерім де нағыз драматургияның іші­не еніп, спектакльдің дайындығына құл­шына кірісті. Әбілқайыр хан – Қазақ ССР-нің еңбек сіңірген артисі Т.Айнақұлов, Бә­тима ханым – Қазақ ССР-нің еңбек сі­ңірген артисі Ж.Бағысова, Сауран Сұлтан – А.Сеилханов, Төле би – С.Шотықов, сах­на ардагерлері хан­дардың бейнесінде, тіпті көпшілік қа­уымды ойнайтын ар­тистерге дейін шабытты еңбектің үлгісін көрсетіп, пре­мьераны сәті­мен шы­ғар­дық. Иә, «Ант» спектаклі Жақсылық Түмен­баевтың сыны­на лайықты жауап болып, Қызылорда теат­рының белесті бір туындысы болды ғой деп ойлаймын.

1975 жылы «Анттан» бөлек ре­пер­туарға енген С.Жүнісовтің «Жаралы гүлдер», В.Шукшиннің «Өлермен­дер» («Энергичные люди»), Қ.Мұхамед­жа­нов­тың «Бөлтірік бөрік астында», Қ.Мұ­қашевтың «Шындық іздесең» атты драмалық шығармаларды екінші режиссер жоқ, бірінен кейін бірін өзімнің сахналауыма тура келді. Жігер мен ал­ған білімді басшылыққа ала отырып, өзімді де, артистерімді де барынша жұ­мылдырып, босаңсымай, артық сөз, бостекі әңгімеге мойын бұрмай шығармашылық атмосферада ең­бек жасауға бағыттадым. Со­дан болар Сәкеннің пьесасында С.Шо­тықов, А.Сеилханов пен Б.Алпысбаев тың бей­­нелер жасай білсе, «Өлермендерде» Қас­қабас ролінде Қыдырма Көпбаев ақ­сақал, Месқарында Ыбраһым Раманқұлов коме­диялық бейнелер жасап, спектакльдегі күлкі градусын көтерген артистер болды. Қалтай аға­мыздың спектаклінде Үмігүлсім Бегі­м­ова мен Фахреддин Қуанышев тәп-тәуір роль­де­рімен көрінсе, «Шындық із­десең» дра­ма­сында Қазақ ССР-ның халық артисі Ш.Бә­кірова, Қазақ ССР-ның еңбек сіңірген артистері Т.Айна­құ­лов пен Ж.Бағысова жас­тарға үлгі бо­ларлықтай бейнелерімен есте қалды.

1975 жылды қорытындылай келе түйгенім, репертуардың сапалы дүние­лермен толыққаны көңілді қуаныш­қа бөледі. Ендігі мәселенің бірі жоғары білімді артистер бар, М.Әуезов атын­дағы Академиялық театр студиясын бітіріп келгендері бар, мәдени-ағарту училищесінде оқығандары бар, көркемөнерпаздар үйірмелерінен тарт­­қан­­дарымыз бен өздігінен келген­дері бар – театрда еңбек ететін актер­лерімді бір жүйеде жұмыс істеуге қа­лып­тастыру, әрекет арқылы талдау процесін спектакльді дайындау үстін­де батылдықпен енгізе отырып, К.Ста­ниславскийдің ілімін ұстазым А.Гон­чаровтың пайымына жақын деңгейде сіңіріп, өз театрыма тән мектеп жүйесін жасау және сол жүйені актерлерге үйрету сияқты жұмыс процесі тұрды. Ойымды іске асыру үшін К.Станиславскийдің ак­терлік системасының қағидаларын лек­ция етіп, тағы бір қайталап өтуді жөн көрдім. Және лекция оқып қана қоймай, сол лекцияларды іс жүзіне асы­ру үшін айына екі рет бір күнімізді оқу процесіне арнап, дайындап жатқан туындыларымыздың негізінде этюдтер жасап, актерлерімді өз ойыма сай шыңдай түстім.

Иә, репертуарды да дұрыстағандай болдық, артистерді рольмен қамтамасыз ету мәселесі де жолға қойыла бастады. Спектакльдерім де сәтімен шығып жатқандай. Дегенмен мені ұжым бас режиссер ретінде түгелдей қабылдады ма, әлде әлі де сұрақтар бар ма? Осы ой мені өзінше мазалап, ерекше бір спектакль қойсам, өзімнің шын режиссер екенімді мойындатсам деген мақсат басымды жайлап алды ма, онсыз да Шекспирдің сегіз томдығын жыл бойына оқып шығу әдетке айналған, мен Шекспир дүниелерін қарсысына ұжымды қойып саралай бастадым. Құласаң – нардан құла дегендей, «Антқа» кі­ріскендей тағы бір керемет дүниенің үстінде ұжымды жұмылдырып, бір ті­лек, бір ойдың аясында өзімді де сынап көрсем деген ой мені осы қадамға жетеледі.

1976 жылдың репертуарын таңдау­дың алдында мен директорымыз Сақ­таған Тұрлымұратовқа жұмыс аяғында кіріп оңаша сөйлестім.

– Құрметті Сәке, менің көптен ойымда жүрген дүние бар еді…

– Хұсейін-ау, сен официальный бас­тадың ғой әңгімені, жайшылық па әйтеуір?

– Театр репертуарын саралап шық­сам, қазақ классикасынан М.Әуезов пен Ғ.Мүсіреповтің туындылары түгел сах­наланған сияқты. Енді бір сырттан, шет­елдік авторлардың шығармаларын көрсек. Өзімізді сынап, үлкен дүние­лермен тезге салып дегендей… Біз де отыз бестен асып барамыз…

Серік Пірмаханов екеумізді айтам…

– Сонда не ойларың бар?

– Шекспирдің «Король Лирі»…

Сәкең ойланып қалды.

– Бұл әңгіме нақ осы столдың басында шешіле қоятын мәселе емес-ау, Хұсейін, – деді біршамадан кейін Сәкең…

Мен Әлияға телефон соқтым. Серікті де үйге шақырдым. Сол күні Сәкең, Серік және мен түннің бір уағына дейін отырып «Король Лирдің» мәселесін тал­қы­ладық-ау біраз. Жан-жақты. Сәкең біз­дің дайындағанымызға сенді ме, «Король Лирді» репертуарға енгізу жайлы ұсы­нысты қолдайтын болды.

Көп ұзамай театрдың көркемдік ке­ңесінің отырысында 1976 жылғы репертуарды бекіттік.

В.Шекспир «Король Лир», Ш.Айт­матов «Ана-Жер Ана», М.Кәрім «Айгүл елінде», Қ.Шаңғытбаев, Қ.Байсейтов «Құ­тыр­ғаннан құтылған»,  Т.Ахтанов «Әке мен бала».

Мен алдын ала Әбіш Кекілбаев аға­мен сөйлесіп алғанды жөн санап, Дулаттан телефон номерін алып, хабарластым.

– Ассалаумағалейкүм, Әбіш аға!

– Уағалейкүмассалам, иә, тыңдап тұрмын.

– Мен Хұсейін Теміров деген ініңіз­бін, Қызылордадан…

– Иә?

– Біз Шекспирдің «Король Лирін» қойғалы жатырмыз…

– Король Лир? Драматургия әлемін­дегі нәннің өзіне қол артыпсыңдар ғой… Айт­пақ­шы, сен Қызылордадан дедің бе?

– Иә, мен осында… бас режиссермін…

– Мен сені танимын ғой, Хұсейін…

Үнсіз қалдым. Әбіш ағамен қай жерде танысқанымды есіме түсіре алмай…

– Ол кезде Қарағандыда актер едің. Се­нің Лопе де Веганың «Қызғаныштан ма­хаб­батында» Теодорыңды, Назым Хик­мет­тің дра­масында Докторыңды кө­ріп, пікір айт­қан­мын, есіңе түсті ме?

– Иә, иә, ой Әбіш аға… Рахмет аға… еске салғаныңызға…

– «Король Лир» де, иә, не мәселемен хабарласып тұрсың?

– Аудармасын сіз жасасаңыз деп…

– Репертуарды басқарып отырғандар не дер екен?

– Айтсақ, келісетін шығар…

– Олар келіссе, менің қарсылығым жоқ.

– Ой, рақмет Әбіш аға.

Бұл бір сәті түскен іс болды. Әбіш ағамен алдын ала келісіп алғаным жөн болғанын қарашы. Әйтпесе реперткомда не жаңалық бар деп аңдып жүретін ақындардың біріне аударманы тапсыра салуы мүмкін ғой. Дулат енді келісетін шығар.

Репертуар мәселесімен облыстық мәде­ниет басқармасының бастығы Жа­рылқасын Үмбетовтің алдынан да өту керек.

– Осы сендердің адам қоймайтын дү­ниелерге баратын не жындарың бар? Немене, сендер қоймасаңдар болмай ма? Жұрттың қойып жатқан дүниелерін неге алмайсыңдар? Тыңнан жол ашу сендерге ғана керек пе? Ал алдың делік, Король Лирді ойнайтын артисің бар ма? Айтқандай, ол «Король Лиріңде» қыруар кейіпкер бар емес пе? Соның бәріне артисің жете ме? Ойланып көрсейші.

Жауап беріп үлгеріп жатырмыз. Жауап берген сайын сұрақ та қардай жауып жатыр. Жәкең сондай еді, түп-тамырына жетпей тоқтамайтын. Бізді қатаң сынға ала отырып өзі де сенуге ұмтылатын.

– Мыналарың енді қиындау. Білмеймін не шығарын. Аудармасын кімге бересіңдер?

– Әбіш ағамен сөйлесіп көріп едік, келісіп отыр. Кекілбаевпен!

– Бұларың дұрыс екен. Тым болмаса аударма дұрыс болады ғой.

Қазақстан Мәдениет министрлігінің репертуарлық-редакция коллегиясы да біздің ойымызды құшақ жая қарсы алған жоқ. Сенімнен гөрі күдігі көптеу сияқты.

– Театрларға не болған? Қазақ классикасын тәмамдап Шекспирге шыққансыңдар ма? Әуезов театры «Ричард ІІІ-ті» бастады, «Макбет» деп Жақып Омаров шапқылап жүр, Әскербек Құлданов та Шекспирдің бір туын­дысын қоймасам болмайды дейтін кө­рінеді. Сендер анау-мынау емес «Король Лир­ге» иек артпақсыңдар, шамаларың жете ме?

Қойшы әйтеуір тәуекел деп бастаған біз­дің ұсынысымызды түгелдей қолдап, Шекс­пирдің «Король Лирі» біздің ре­пер­туа­рымызға енді. Мәдениет ми­нистрлігі Әбіш Кекілбаевқа пьесаны аудартатын болды.

1976 жылдың сәуір айында «Король Лирдің» қазақшасы қолыма тиді. Әбіш ағам шабыттана аударған екен, пьесаның қазақшасы ұлт тілімізде сайрап-ақ тұр. Мін жоқ. Сонда да Борис Пастернактың аудармасын алып, қазақшамен салыстырмалы түрде тағы бір оқып шықтым. Жақсы. Қайта-қайта оқимын, Әбіш ағамның Пастернакпен жарыста кемшін жері жоқ сияқты, шығарманы бойыма сіңірген сайын ақ өлеңмен кестеленген қазақ сөзінің құдіретіне тәнті бола түсем. Үлкен қызы Гонерилиядан ауыр-ауыр сөз естіген Король Лир:

«Айтыңдаршы, мен кіммін осы, Лирмін бе?

Ал Лир болсам, сойым қайда кескекті?

Тұрғам жоқ па әжептарқы түс көріп,

Бұндай масқара болушы ма еді өңімде?

Айтындаршы, ағайын,

Мен осы менмін бе?»

Болмаса екі қыздан да безіп дауылдың өтінде, нөсердің астында қалғанда:

«Үдей түс дауыл, үдей түс!

Өңешің үзілгенше өршелене, ұлып бақ.

Қара нөсер, шелектеп құй, төпей түс,

Жердің бетін қанды топан қаптасын,

Жарқылыңнан айналайын жай оты,

Жаһаннамда жарты шөңге қалдырмай

Өрте бәрін, өрте менің

Қуарған қу басымды,

Дүние, мал, қызық дәурен,

Жәй түссін де жайрасын!

Адам деген әзәзілдің әулеті

Түгел құрып,

Тігерге тұяқ қалмасын!»

(Жалғасы бар)

Хұсейін ӘМІР-ТЕМІР,

Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, «Құрмет» орденінің иегері, Қызылорда облысының Құрметті азаматы

 


>>> Біздің Facebook, Instagram парақшаларымыз бен Telegram каналымызға жазылыңыз! <<<