Асыл мұратқа жетелеген ана тілі

133

0

Тіл –адамзат баласының ең асыл қазынасы, онсыз ұлт болмайды, екеуі егіз ұғым. Ата-бабамыздың ғасырлар бойы сақтаған тарихы, мәдениеті, өнері мен әдебиеті, салт-дәстүрі мен әдет-ғұрпы, қағидалары мен ұстанымдары ұрпақтан-ұрпаққа тіл арқылы беріліп келеді. Қай халықтың болмасын ұлттық рухы ұлттық тілімен қатар жүреді. Рухы мықты елдің мәртебесі биік болады. Тілін, ділін, Отанын қастерлеген ел ғана елдігін сақтайды, ұлттық құндылығын жоғалтпайды.

Осы орайда «Ұлттың сақталуына да, жоғалуына де себеп болатын нәрсенің ең қуаттысы – тіл. Сөзі жоғалған жұрттың өзі де жоғалады» дейді ұлт ұстазы Ахмет Байтұрсынұлы. Тіл – қазақтың жаны, дербес ұлт екенінің белгісі.

Тәуелсіздікке қол жеткізгенімізге де 30 жылдан асты. Осы аралықта еліміз ғасырға бергісіз жетістікке жетті. Оның ішінде елдің алтын діңгегі саналатын мем­­лекеттік тілді дамыту мәселесі де ұдайы назарда. Ол үшін тиімді де тың жо­балар жүзеге асырылуда. Нәти­же­сін­де қа­зақ тілінің мәртебесі жыл өткен сайын ны­ғайып, белгілі бір белестерге көте­ріліп келеді.

Елімізде қазақылықтың қаймағы бұ­зылмаған әрі қазақ тілін қолда­нушы­лар­дың көптігімен ерекшеле­нетін облыстың бірі – Сыр өңірі. Тағдыр талайымен өз атамекенін жырақта қалдырып, Қа­зақ­стан­ды өз елі, туған жері, Отаны са­най­­тын тілі, түрі өзге, бірақ тілегі бір отан­­дастарымыз да көп. Бір үйдің бала­сын­дай, бір шаңырақ астында тату-тәт­ті өмір сүріп келе жатқан, түрлі эт­нос өкілдері мемлекеттік тілді еркін мең­геріп қана қоймай, тіл саясатын қалып­тастыруға септігін тигізуде. Облыста 35 этностың өкілдері бар. Олардың бірлігі өзгеге үлгі. Ұлты басқа болса да жүрегі мен тілі қазақ деп соққан жандардың бірі – қызылордалық Вера Нестерова.

– Қазақ тілін алты жастан бастап бі­лемін. Қазақ балаларымен бірге ойнап өстім. Қызығушылығым сол кезде бас­талды. Тілді үйренуіме тағы бір себеп – балалар үйінде өсуім. Отбасын­да бе­сеуміз – 2 әпкем, 2 сіңлім бар. Ата-анамыз ерте қайтқандықтан, екі сіңлім­мен бірге балалар үйінде өстік. Ол жақта бірыңғай қазақша сөйлегендіктен, тілді мең­геру қиын болмады. Бауырларым да қа­зақша жақ­сы біледі, – дейді Вера.

Ол М.Мәметова атындағы Қызылор­да педагогикалық жоғары колледжінің «Мектепке дейінгі оқыту мен тәрбие» мамандығына оқуға түсіп, қазақ тілін­де бітіріп шықты. Балабақшада жұмыс істеп жүріп, қазақ отбасына келін бол­ды. Бүгінде  Вера  қазақтың барлық салт-дәстүрін меңгерген, ибалы, инабат­ты ке­лін. Отағасы Талғат екеуі Адия, Әй­герім, Әлия, Томирис есімді қызда­рына тәлімді тәрбие беріп отыр.

Үлкенге құрмет, кішіге ізет көр­се­тіп, отбасын бақытқа бөлеген Вера Нес­терова қазақ тілін білу, мәдениетін үйрену, қазақтың әдет-ғұрпын, дәстүрін дәріптеу басты парызым деп біледі. Мі­не, осылайша қазақ тілі рухани бірлік пен татулықтың тірегіне айналды.

Облыста мемлекеттік тілдің қолдану аясын кеңейту, тіл саясатын дамыту, тіл мәдениетін қалыптастыру, жастар ара­сында қазақ тілінің мәртебесін арттырып, тазалығын сақтауға бағытталған іс-ша­ралар мен жұмыстар бір сәтке тоқтаған емес. Өңірдегі тіл саясатын жүргізуге сү­белі үлес қосып жүрген орталықтар мен тіл жанашырлары түрлі форматта байқаулар мен сайыстар өткізіп, жастарға мемлекеттік тілдің өрісін кеңейту өз қолдарында екенін ұғындырып келеді.

Дегенмен кейінгі кезде қазақ жас­та­ры тілді бұрмалап сөйлеуді әдетке ай­нал­дырған. Сөздің мағынасына мән бермей оңды-солды қолданады. Әрі же­ліде хат-хабар алмасу кезінде тіл таза­лығын ластайтын «тренд тілін» қалып­тас­тырған. Бұл ана тілдің шырайын ке­тіреді. 

Өз ана тілінде сөйлемеу – ақ сүтін беріп өсірген анаңды ұмытумен тең деп бекер айтылмаған. Оған мына бір оқиға дәлел. Дағыстанның халық ақыны Расул Ғамзатовтың «Менің  Дағыстаным» ат­ты повесі бар. Онда елінен жырақта күн кешкен авар суретшісінің тағдыры су­реттеледі. Елін аңсаған, сағынған су­ретші  ақынмен тілдесіп, сырын ашады. Керемет туындысы өзінің өмірінен алы­нады. Еліне оралған Расул суретшінің отбасын іздеп табады. Ұлының жайын айтып келген оған шешесі ең алдымен «Сен­дер аварша сөйлестіңдер ме?» деп сұрақ қояды. Ақын тілмаш арқылы сөй­лескендерін жеткізеді. Біраз үнсіз отыр­ған анасы ақынға қарап: «Сен қателестің, Расул, менің ұлым баяғыда өліп қалған. Сенің көргенің – менің ұлым емес. Ме­нің ұлым өзім үйреткен, авар анасы үйреткен тілді ұмытуға тиіс емес» деп жауап береді. Міне, ұлтқа, тілге деген құрметті ақынның шебер жеткізуі. Оқи­ғада баласы ана дарытқан асыл қа­сие­тінен айырылса, анасы баласын жо­ғалтты. Ана тілін ұмытқан адам өз хал­қы­ның өткенінен де, болашағынан да қол үзеді деген осыдан шықса керек.

Заман ағымына сай өзге тілді білу маңызды. Ол білім алу, ел, жер тану мақ­сатында қажет. Алайда ең алдымен өз тілі, ана тілін құрметтеуі тиіс. Осы тұс­та қазақтың халық жазушысы Қадыр Мыр­за-Әлінің «Өзге тілдің бәрін біл, Өз тіліңді құрметте!» деген сөзі ойға ора­лады.

Тағы бір мәселе, бүгінде баласын орыс сыныбына беретін ата-ана көбей­ген. Қоғамда бұл мәселе қызу талқы­ла­нып жатыр. Мұстафа Шоқай «Баланы қай тілде тәрбиелесең, түбі сол ұлтқа қызмет етеді» дейді. Ананың ақ сүті­мен бойға даритын ана тіліміздің құнды­лы­ғын бала ерте жастан түсінсе, ол ұлт­жанды азамат болып өсері сөзсіз емес пе?! Сол себепті бесіктегі тәрбие де, мек­тептегі білім де қазақ тілінде бо­луы тиіс. Ол үшін ең алдымен ата-ана ше­шімі маңызды. Әрбір отбасы – өз ал­дына кіші мемлекет. Бала тәрбиені ең ал­дымен өз отбасынан алады. Сон­дық­тан «Ұяда не көрсең, ұшқанда соны іле­сің» деген. Кішкентайынан туған тілі­мен су­сындап, елінің тарихы мен шежі­ресін, сөз құдіретін түсініп, ұлттық құнды­лық­тарды естіп, көңіліне тоқып өскен бала есейгенде өз тілінің бағын ашады.

Қоғам қайраткері Н.Оңдасынов «Қа­зақ тілі – аса бай тіл, икемді тіл. Қа­лай исең, солай иіле береді. Орамын, бұ­ра­мын тауып, қисынын, орайын келтіріп пай­далансаң, бұл тілмен сурет салуға, тас қашап, ағаш, текемет оюға болады-ау. Бұл тілден май тамады десе де сияр. Ха­лықтың тіліне, жырына құлақ салсаң, не бір алуа шекер балдай татитын нәріне, әріне әсте тоймайсың. Ғашықпын қазақ тіліне… Осындай майда, сұлу тілді қалай өгей­суге болады» деп керемет баға берген.

Адамды асыл мұратқа жетелейтін ана тілі. Сондықтан еліміздің әрбір азаматы өз ана тілінде сөйлеп, қадір-қасиетін жо­ғалтпауы тиіс. Кейінгі жас ұрпаққа тілдің ең құнды мұра екенін, ол ұрпақтан ұрпаққа жалғасатын аманат екенін ұғындырып оты­руымыз керек. Сонда ғана тіліміз тұ­ғырлы болары сөзсіз.

Сара АДАЙБАЕВА,

«Сыр бойы»