Шындық шырағы: Қызылордалық тұрғындармен кездесулер

176

0

Ибраһимнің бәйбішесі өзі­нен бойы биік, төре тұқымынан шыққан, толық денелі, аққұба, сүйкімді кісі еді. Балаларын туып, баққаны болмаса, үй шар­уасына жоқ. Заттарының ша­шылып жатқанына қарамастан, басына ақ орамалын салып, сән­деніп, қастарын керіп, көздерін төңкеріп, паңданып, аузын бү­рістіріп, сызылып сөйлейтін жан еді.

Қасымовтардың балалары: Шыңғыс, Қадиша, Мәриям-Мә­­кеш, Мақсұт бәрі­міз тоғыз­жылдық Жалау Мыңбаев атын­дағы мек­теп қабырғасында оқы­дық. Шың­ғыс бізден жоғары клас­та, ал Қадиша екеуміз бір клас­та бо­латынбыз, Мәкеш тө­менгі клас­тарда, Мақсұт мек­тепке бар­майтын.

Қадиша екеуміз – дәрігерміз, Шың­ғыс – мал дәрігері, Мәкеш филармонияда артист болды. Қа­диша екеуміз бала кезімізден дос болдық, оның үстіне, өмір жолымыз, тағдырымыз бірдей ұқсас, қуғынды көп көрдік де­сек те болады.

Қадиша тұрмысқа Нәтай Әзілханұлы Кенесаринге шық­қан. Нәтай – Кенесары хан­ның шөбересі, 1908 жы­лы Шымкент облысы Ал­ға­бас ауданында туған. 1935 жылы Орта Азия ин­дуст­риялық институтының тау-кен факультетін бітірген, ма­ман­дығы – гидрогеолог. Ал­матыда Ғылым ака­де­мия­сын­­да жұмыс істеп жүргенде, «хан тұқымы­нан шық­қансың» деген себеппен қуғынға ұшы­ра­ды, докторлық диссер­та­ция­­сын қорғауға мүмкіншілік бе­рілмеді, сондықтан Нәтай амал­сыз Ташкенге ауысуға мәж­­бүр болды. Докторлық дис­серта­ция­сын 1958 жылы қор­ғап, геология-минерология ғы­­­­лы­­мы­ның докторы атағына ие болды. Еңбектерінің ар­қа­сын­да профессор, Өзбек ССР Ғы­лым академиясының кор­рес­­пон­дент-мүшесі, 1967 жылы Өз­бек ССР-іне еңбек сіңірген геолог атағын алды. Өзбек ССР Ғылым академиясының гид­­ро­геология институтының ди­­ректоры болып өмірінің соң­ғы жылдарына дейін істеді. 1968 жылы 60 жасқа толғанда Өзбекстан қошеметпен атап той­лады.

Нәтайды мен сыртынан бі­летінмін, бірақ таныстығым жоқ еді, соның жөні 1969 жылы ғана келді. Әбен екеуміз Сарығашта демалыста едік. Ташкенде тұра­тын қызылордалық, менімен бірге бір мектепте оқыған, бұл күнде филология ғылымының докторы Мақаш Бекбергенов келіп, үйіне қонаққа шақырды. Сол үйде отырғанымызда, Ма­қаш­тан Кенесариндерді сұра­дым. Мақаш: «Олар менен жар­ты көше жоғары тұрады» деп, желпілдеп телефон соқ­ты. «Қазір олар келеді» деп үс­­телін жөндей бастады. Қа­ди­ша менің келгенімді ести сала жарты сағатта жетті. Екеу­міз­дің көп жылдар өт­кен соң кездесуіміз. Бір-бі­рі­мізді сү­йіп, құшағымыз жа­зылмай қатып қалыппыз. Жы­лай­мыз да кү­леміз, қайта-қайта сүйсіне қа­раймыз. Бірге өткіз­ген бала­лық, бүлдіршіндей шағы­мызды еске алдық, қуанышы­мыздың ше­гі болмады.

Бір мезгілде Мақаш: «Оу, Нә­кең қайда, Нәкең қайда?» деп сасқалақтады. Қадиша біз­ден ыңғайсызданып: «Нәкең ба­лалармен үйде қалды» деді. Онысын Әбен екеуміз түсіне қойдық та, келмегенін жөн көр­дік. Нәтайдың жасы бізден үлкен, дәрежесі жоғары, оның үстіне, Кенесарин төре ханның ұрпағы бола тұра неге келсін? Бәрі орынды. Өзіміз барып та­нысып, сәлем бермекші болып, Қадишамен үйлеріне келдік.

Нәтай бізді қуана қарсы алды. Мен бір көргеннен ұнат­тым, көрсең көз тоярлықтай кел­бетті, өте сүйкімді, кемеліне келіп тұрған шағы, жігіт сұл­таны десем де лайықты. Ашық-жарқын мінезді, төрелік мен­мен­дігі жоқ, барынша сы­пайы, мәдениеттілігі әр сөзі­нен, қи­­мы­лынан көрініп-ақ тұр­ды. Мен туралы көп дерек­тер бі­летінін, кімнің қызы еке­нім­ді, менің қасиетті әке-ше­шем­ді Қадиша аузынан тас­тамай көрген-білгендерін ай­­та­­тынын, екеуміздің дос еке­ні­мізді ай­тып отырады екен. Сөз ара­сында Қазақстанды са­­ғы­на­­ты­нын, келіп-кетуші­лер­ден бо­­­лып жатқан жаңалық­тар­ды, өз­ге­­рістерді естігенін, ака­де­мия­дағы таныс, бұ­рын істес болған әріп­тес­терін сұрастырып отыр­ды. Әбеннен Қазақ Совет эн­цик­­лопе­диясы шығуына бай­­ланысты жұмыстары қан­дай қар­қынмен жүріп жат­қа­­ны жай­лы білмек болып, көп­те­ген сұ­рақ­тарды қойды. «Эн­­цик­­лопедияға сізді кір­гіз­дік» де­генді естігенде, қатты қуан­ды. Нәтай мұңая күлім­сіреп: «Қа­зақстан қимаған дәре­же­лерге Өзбекстан жеткізді, мұ­ны­сына шүкір, әлі де жаман емес­пін, енді энциклопедияда орын аларлықтай еңбегім бар шығар? Оларыңа үлкен рақ­мет» деп, жазу үстелінің үстін­де үюлі жатқан көптеген адрес пап­каларды алдымызға жай­ды. Бұлар Нәтайдың 60 жасқа толғанында барлық рес­публи­калардан, Москвадан, Ле­нинградтан, т.б. қалалардан ке­ліп түскен адрестерді қолы­мыз­ға алып оқыдық, біздің де мәр­тебеміз көтеріліп қалды, құ­шақтап, құттықтадық. Біраз отырыстан кейін біздің балала­ры­мыздың аттарын, жастарын сұрастырды, қайсысы қандай оқу орындарында екенін білді. Нәтай бірден: «Жаннатқа құда түссек қалай көрер едіңіздер? Біздің Мұратымыз ержетті» де­гені. Күтпеген жерде не де­рімізді білмей сасып қалдық та: «Балалар өздері біле жатар, таныстырайық» дегенді айттық. Әбен екеуміз үндемей қалдық, іштей мен білетін төрелер өзара құдандал болып жатушы еді. Нәтайдың бұл ұсынысы бізді ұнатқаны болар, қызымызды көр­мей жатып сонша бағалауы­на қарағанда, аңсары шынымен бізге ауғанына, ниетіне, ықы­ла­сына қатты разы болдық. Бәл­кім, қазақтың «шешесін көр де қызын ал» деген мәтелі осын­дайдан шығар? «Көрмей жатыр «құлағаны» қызық екен-ау» деп мақтанышта жүрдім ішімнен.

Қадиша екеуміз бірнеше жыл­дар мерекелерде құттық­тау хаттарын алысып тұрдық. Қы­зымыз институт бітірсін дедік, бірақ тағдыр Кенесарин­дермен құдалыққа жазбады. Өкі­нішке орай, Нәтай мен Қа­диша, соңынан Әбен де дү­ние салды. Нәтай мен Қади­ша­­­ның артында екі қыз, бір ұл қалды. Үлкені Раушан – Ал­матыда КазГУ-де фило­со­фия ғылымының кан­дидаты, Мұрат Ташкенде тұ­рады, инже­нер. Кейіннен Мұ­рат Се­рік­бай Бейсенбаев пен Рабиға Жан­ги­рованың қызына үйленген. Жан­гирова да төренің қызы. Мі­не, айтқандай, төрелер бірін-бірі тауып жатты.

Ендігі сөз кезегі екінші тө­реміз, үй иесі (Ерғали (жұрт Ерім төре дейтін) Қасымұлы ту­ра­лы болғалы отыр. Ерім төре өзі тұрған үйін бізге пәтерге бо­сатып беріп, туған еліне – Қар­­мақшыға есептесіп, пәтер ақы­сын алып кететін. Әкем мен шешем меймандостықпен қар­сы алатын. «Ерім төремен тө­ре­­лер­ше сөйлесу керек»  дей­тін. Менің аңғарғаным, сөз ара­­сында: «Ляпбай, төре» деп қо­лын сол жақ төсіне қойып, басын изеп отыратын, бұған мен түсінбейтінмін.

Ерім төре Октябрь револю­циясына дейін офицер болған кісі. Төңкерістің аласапыран ке­зінде, еш жаққа қосылмастан бар міндетін, бар шендерін, па­гондарын сыпырып тастап, ел ішіне қаймана қазақша киініп, сіңіп кеткен. Кейін дін жағына беріліп, басына сәлде орап, ақ дамбал, кең жейдесінің үстіне сырмалы жағасыз күпі киіп, үш­бұрышталған орамалмен белін буатын.

Ерім төре көбіне інісінің үйіне келіп біраз тұрып кететін. Бұл кісі аласа бойлы, шағын денелі, өңі сарыға жататын, са­қал-мұртын қоя берген, көп сөйлемейтін, өне бойы намаздан басын көтермейтін адам еді.

Менің есімде қалған бір уақиға – Ерім төренің кешкі на­мазы кезінде үйге ұрылар кіріп, отырған кісі үндемеген соң, зат­тарды сыпырып қапшық­та­рына толтыра салып, ғайып бо­лыпты. Намазын бұзбай, біті­ре сала қораға шығып да­уыс­тап тұр: «Үйді үптеді, үйді үптеді» деп. «Үптеді» де­ген сөзді білмейтінбіз, оның ма­ғы­насы «ұрланды» екенін кейін түсіндік. Сөйтіп, Ерекең нама­зын бұзбастан «үптелген» қал­пынша отыра берген. Бұл кісі сол жылдарда қарт шал бо­ла­тын, қолынан тасбиғы түс­пей­тін, күндіз қалғып-мүлгіп оты­ратын. Ерекеңнің осы тү­рін көрген шешем таңғалып ай­татын: «Кезінде оқыған, әскери форма киген офицер болды деп ойлауға мүмкін бе?» дейтін. Тө­ре екенін ұмытпайтын, мәрте­бесін биік ұстап, төре дегенді естісе, денесін ширақтау ұстап, қоқилана қалатын. Қыздарын Мәдина мен Айшаны Ташкенде оқытқан. Мәдина – мұғалима, Айша (Айшук) – дәрігер, екеуі де Алматыда жұмыс істеген кісілер. Мәдина 20-жылдардың ортасында тұрмысқа шықты. Күйеуі Ілияс Омаров Торғайдан шыққан кісі еді. Қызына әкесі ырзалық көрсетпей, «қараға» шықтың деп теріс батасын бер­ген, бұған қарамастан тұр­мыс құрған болатын. Бұлар­дан туған Мақсұт Қазақстанға бел­гілі алғашқы боксерлердің бірі еді. Мақсұт шет тілдер инс­­титутында сабақ беріп жүр­ген кезде науқастан қайтыс бол­ды, бұл – 70-жылдар. Айша Қа­зақ медицина институтында до­цент-терапевт болып жұмыс істеді, тұрмысқа шықпады, «көк етікті» табылмай, «көне етік­­тіге» бармай дегендей. Ілияс жездесі 1937 жылы кет­кен-ді. Ке­йін ақталған. Апасы Мәдина екеуі Ома­ровтың екі баласын тәр­бие­леп оқытты. Айша екеу­міз­дің сәлеміміз түзу, сыйласып жүрдік, ол 1977 жылы аурудан дүние салды.

Қызылордадағы біз тұрған Ерекеңнің үйі маған қымбат, жүрегіме ыстық көрінетін, оның себебі, менің өмірімнің ең ба­қытты, балалық шағымның куәсі болған – осы үй, сондықтан біраз тоқталғым келеді.

Ерекеңнің үйінің ауласы үлкен, кіреберісте сол жақта Ахмет атамның ат арбасы тұ­ратын қорасы мен отын са­райларымыз жайғасқан. Жа­булы тұратын дарбазаның (қақ­па) сол жақтағы есігінен кіре­тінбіз, түнге қарай оны да бекітіп қоятынбыз. Әкем түн­делетіп келген шағында есікті қолындағы Кавказда істелген, күміс өрнек жүргізілген қызыл таяғымен қа­ға­тын, ұшында үш­кір шеге тәрізді темірі бар-ды, әр соққан сайын есіктің бетінде қалдырған шұ­бар ала шұңқыр, нүктелер тә­різді іздер болатын. Осы қал­ған таңбаларды көрген сайын ұсталып кеткен әкемді сағынып, есіме түсіруші ем, сол сезім ме­нен әлі күнге дейін қалған емес.

Бұл үйден біз 1930 жылы көшіп, Қожық келіні Латифа апа­ның Мальков көшесіндегі үйін­де бір жылдай тұрдық. Үйдің кө­ше жағында кинопрокат ме­ке­месі жайғасқан, ал қораға шы­ғатын екі үлкен бөлмесінде біз тұрдық. Бұрынғы үйден ара­сы жақын, бір көшедей ғана еді, кейбір кездерде әкемнің жү­ріп-тұрған жолымен ізінше жү­ріп, Ерекеңнің үйіне келіп, қақпаның есігіне қарап, сипап қайтатын ем.

1932 жылы Томскіге оқуға жүрдім де, сол жерге барып, әкем­мен тілдескендей, батасын алғандай сезініп, соңғы рет кө­рісіп кеткендей сапарға аттан­ған едім. Тұрған үйіміз есіме түс­кенде, көзіме еріксіз жас толып, жабырқап қаламын. Әлі де сол үйде өз семьям тұрып жат­қандай, өзімді солардың ара­сында жүргендей көремін.

Аталып еске түсірген жақсы ата-аналардан қалған ұрпақтар, яғни балалары мен немерелері өздеріндей жаман болған емес. Терең тамырлы емен ағаштың бұтақтары секілді жайқалып, ке­ңінен жайылып, бұл күнде өсіп-өніп өркендеуде.

Өз басымыздан кешірген неше түрлі қауіп-қатерлерден, оның ішінде, жанға тиетін әке үшін жазықсыз күйдірген өмір соққыларына мойымастан сү­рініп-жығылмастан өттік.

Қасиетті әкелеріміздің атына нұқсан келтірмеуге тырыстық, адал еңбектің, көрген жақсы тәр­биенің арқасында өз жолы­мыз­ды таба білдік. Жолдас­та­рым – заманымыздың мақ­­та­­нышы, аттарын үлкен іл­ти­пат­­пен, құр­метпен атауға тұратын аза­мат­тар, сүйікті халқына қыз­мет ат­қаруда.

(Соңы. Басы өткен сандарда)